پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۴۳۴۴۲
دولت: بعد از انتخابات مسکن گران نمی شود. اقتصاددان‌ها: می شود

چه کسی راست می گوید؟

چه کسی راست می گوید؟
دولت می گوید بعد از انتخابات مسکن گران نمی شود و اتفاقا ساخت مسکن های ملی به کمک مردم می آیند، اقتصاددان ها می گویند با کسری بودجه وعده ها عملا تو خالی است و تورم انقدر زیاد می شود که خانه هم نمی تواند از این تورم ها جان سالم به در ببرد.

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی می گوید: اقدامات دولت و مجلس شامل طرح اقدام ملی مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی و کنترل بازار اجاره در ثبات بازار مسکن موثر بوده و بعد از انتخابات نیز دلیلی بر افزایش قیمت مسکن وجود ندارد، بازار مسکن یک بازار چندوجهی است که نوسانات آن چندان به موضوعات درون بخشی مربوط نمی‌شود و بازارهای موازی روی آن تاثیر می‌گذارد.

 

ابراهیم بهادرانی کارشناس اقتصادی اما درباره گران شدن قیمت مسکن پس از انتخابات ریاست جمهوری به خبرنگار فراز می گوید: «از نظر فضای کلی اقتصاد با این بودجه، شاهد یک اقتصاد تورمی هستیم این مسئله برای تمام کارشناسان واضح است، بودجه از پانصد و هفتاد هزار میلیارد، حالا به هزاران هزار میلیارد رسیده است که این مسئله به انقباض بودجه‌ای نمی رسد و عملا با کسری بودجه مواجه هستیم و از همین ابتدا می توانیم به وضوح ببینیم همه چیزهایی که در مملکت ما نیاز به سرمایه گذاری دارد از جمله مسکن قطعا گرانی غیر قابل کنترلی در انتظار خواهند داشت.

 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اعلام دولت برای گرفتن مالیات از خانه هایی که خالی است و خانه هایی که قیمت بالاتری دارند می گوید: «من مخالف مالیات گرفتن و دادن نیستم اما ساز و کار درست و منطقی دارد که باید با کارشناسی انجام شود، همین که ما مالیات می گیریم از خانه هایی که خالی از سکنه هستند باعث رشد تورم می شود و اثر تورمی دارد.»

 

بهادرانی با نگاهی به قیمت مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران که سیر صعودی داشته است می گوید: «اگر آقایان بخواهند مسکن سازی کنند که مردم بیشتری بتوانند تحت پوشش مسکنی قرار دهند، آیا به دستمزد کارگرها، مصالح ساختمانی، بنایییا قیمت زمین هایی که قابل سکونت باشد فکر کرده‌اند؟ یا فقط می گویند هر جا یک زمین پیدا کردیم با مصالح بی‌کیفیت خانه م‌ سازیم که قبلا شاهد آن بودیم با یک پس لرزه بر سر مردم آوار شده است. او با اشاره به ساخت مسکن های مهر گفت: آمدند در آن طرف رباط کریم، با فاصله زیاد از کرج مسکن مهرهایی را ساختند، خب یک عده از سر اجبار رفتند و در این خانه ها زندگی کردند، مشکل مسکن ما حل شد؟ همه متقاضیان و مستاجرها صاحب خانه شدند؟ قیمت مسکن کنترل شد؟ وعده دادن با نظر کارشناسی بسیار متفاوت است.»

 

بهادرانی در پایان با گفتن این مسئله که بودجه در حال حاضر متورم است و کسری بودجه قطعا فضای تورمی به دنبال دارد می گوید: وقتی ما همین حالا به غیر  از مسکن برای معیشت مردم و خرج خورد و خوراکشان دچار مشکل بودجه هستیم چگونه می‌توانیم دم از این بزنیم که مسکن را ارزان می کنیم و مسکن ملی و مهر و چنین و چنان با تسهیلات در اختیار مردم می گذاریم؟ آخر باید یک منبعی وجود داشته باشد که بتوانیم از آن خرج کنیم، وقتی در جیب من به اندازه خرید یک کیلو برنج پول نیست که به شما قرض بدهم چگونه می خواهم به شما وعده مسکن بدهم؟ منبع تسهیلات وجود ندارد!

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!