پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۴۳۳۰۱

نامزدها در مورد مسکن حرف اجرایی نزدند

نامزدها در مورد مسکن حرف اجرایی نزدند
طبق مصوبه دولت اجاره مسکن قرار بود در وضعیت کرونا بیست و پنج درصد افزایش داشته باشد که عملا تا سی و شش درصد هم بالا رفته است

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در شعارها و مناظره‌های خود در مورد حل مشکل جوانان و کاهش قیمت مسکن کم داد سخن سر ندادند اما به باور کارشناسان در میان این شعارها و وعده‌ها کمتر به برنامه اجرایی و عملی برای حل این مساله مهم اشاره شد.

میثم مهرپور، کارشناس اقتصادی در همین پیوند به خبرنگار فراز می‌گوید: «در برنامه توسعه که هر پنج سال یک بار توسط مجلس به تصویب می‌رسد دولت‌ها موظف هستند که با در نظر گرفتن مکان مناسب برای زندگی مردم سالی یک میلیون مسکن بسازند که متاسفانه این اتفاق در همین سال گذشته اتفاق نیفتاد و تنها سیصد هزار واحد ساخته شد.»

مهرپور می‌افزاید:‌ «هیچ کدام از کاندیدها حرف تازه و برنامه تازه‌ای برای مسکن ارائه نکردند و صرفا قانونی که قبلا تصویب شده بود را تکرار کردند، خب این چه ارزشی دارد؟ این آقایان قرار استچه اتفاق عجیبی در عرصه مسکنرقم بزنند؟!»

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه همین ۳۰۰ هزار خانه‌ای هم که ساخته شده عملا به خوابگاه شبیه است و مردم فقط در حد خواب و یک سقف از آن بهره می برند گفت: «صرف خانه‌سازی واقعا به خودی خود مسئله مهمی نیست، مکان مناسب برای ساخت و ساز خانه در مرحله اول اهمیت قرار دارد، باید کارشناسان بررسی کنند که آیا زمینی که آقایان به صرف اینکه یک زمین وجود دارد و کاربردی ندارد می تواند برای ساختن مسکن مناسب باشد؟ آیا آن خانواده، آب ، برق و تسهیلات دیگری نمی خواهد؟»

او ادامه می دهد: «متاسفانه در چند سال اخیر شاهد بودیم که خانه‌سازی صرفا در زمین های بایر و بدون هیچ کارشناسی و با صرف هزینه ساخت و ساز گزاف انجام شده است. سپس دوستان به فکر این می افتند که این مسکن آب و برق هم نیاز دارد.»

مهرپورضمن اشاره به رشد ۳۶درصدی اجاره بها نسبت به مصوبه ۲۵درصدی که دولت تعیین کرده بود می‌گوید: «این هم یکی از مصوبه‌هایی است که توسط مجلس به تصویب نرسید به همین دلیل ضمانت اجرایی محکمی پشت آن نیست، پس  صاحبخانه‌ها به راحتی می توانند آن رعایت نکنند.»

این کارشناس مسکن با اشاره به اینکه صاحبخانه ها هم جز شهروندان این مملکت هستند و حق و حقوقی دارند می گوید: «قانونی که تصویب می شود باید به گونه‌ای باشد که در آن هم حقوق مستاجر دیده شده باشد و هم صاحب خانه، اگر صاحبخانه ای بیش از ۲۵رصد روی اجرا خانه بکشد این تخلف است، بله! ولی ضمانت اجرایی‌اش چیست؟ چه برخوردی با صاحبخانه می شود؟ در نهایت موجر می‌گوید خودم می خواهم بیاییم در خانه‌ام بنشینم و کاری هم از دست مستاجر بر نمی‌آید.»

مهرپور معتقد است دولت باید فارغ از وعده های خانه ملی و مهر و بودجه ای که به آن اختصاص داده است یک کار جدی در این راستا انجام دهد: «این بودجه ای که در نظر گرفته اند هرگز پاسخگوی ۹میلیون مستاجر نیست و لازم است که یک بودجه عقلانی و قابل اجرا از سوی دولت تعیین شود که توسط مجلس و شورای نگهبان ضمانت اجرایی داشته باشد تا مردم از گرفتاری نجات پیدا کنند این اعداد و ارقام جز تفرقه انداختن بین صاحبخانه و مستاجر چیز دیگری ندارد و به ناامنی روانی را در جامعه دامن می زند.»

این کارشناس مسکن با اشاره به متناقض بودن قوانین می گوید: «از سمتی می شنویم که صاحبخانه در دوران کرونا نمی تواند حکم تخلیه برای  مستاجر را بگیرد، پس این حکم تخلیه ها را من صادر می کنم؟ پس راه حل این نیست!»

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!