پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۶۲۴۴۷
سعید لطفی دبیر اتحادیه مشاورین املاک در گفت‌وگو با فراز

تعیین سقف اجاره‌بها توسط دولت اوضاع قیمت‌ها را بدتر کرده نه بهتر

تعیین سقف اجاره‌بها توسط دولت اوضاع قیمت‌ها را بدتر کرده نه بهتر
دبیر اتحادیه مشاورین املاک: یک زمانی دولت دخالتی در اجاره بها نمی کرد و صاحبخانه و مستاجر باهم کنار می‌آمدند ولی با ورود دولت به این موضوع اوضاع بدتر شده است.دولت نرخ ۲۵ درصد را اعلام کرده با کدام پشتوانه است؟ با کدام قانون این موضوع را نظارت می‌کند؟

سعید لطفی دبیر اتحادیه مشاورین املاک درباره واحدهای خانه های خالی به فراز گفت: واحدهای خالی موجود در اختیار افراد عادی نیست و بیشتر این واحدهای خالی دست ارگان‌ها و علی‌الخصوص بانک‌هاست که واحد خالی زیادی دارند. همچنین خیلی مجتمع‌های زیادی نیز دارند که به نام خود یا عوامل آنهاست. به دلیل اینکه حفظ سرمایه کنند و اگر ملک و مسکن گران شود اولین سود را بانک‌ها می‌برند و این عامل خیلی مهمی بشمار می‌آید.

 

توان تولید مصالح برای یک میلیون مسکن را نداریم

 

وی درباره وعده ساخت مسکن که از سوی دولت رئیسی مطرح شد بیان کرد: اولاً راهکار را باید خود این افراد بدانند که تدبیری داشتند. شناختی از بابت یک میلیون مسکن داشتند که چقدر دردسر دارد و چه زیرساخت‌هایی باید انجام شود. قطعاً برداشتی دارند ولی با توجه به وضع موجود و با توجه به ظرفیت‌های کارخانه‌های ما توان تولید مصالح ساختمانی برای یک میلیون مسکن را نداریم.

لطفی تصریح کرد: تابستان بیاید مشکل برق داریم، مشکل آلودگی هوا داریم که باعث می‌شود کارخانجات را تعطیل کنند. چطور می‌توانیم این مصالح را برای یک میلیون مسکن تولید کنیم؟ منهای اینکه بالاخره تولید مسکن در بخش خصوصی هم داریم. انبوه‌ساز داریم که خصوصی است و ربطی به دولت ندارد. فلذا ظرفیت تولید این میزان مصالح را نداریم. این یک مشکل خیلی بزرگی بشمار می آید.

 

دولت سیزدهم هنوز خودش مسکن نساخته

 

دبیر اتحادیه مشاورین املاک افزود: دولت باید تسهیلاتی را ایجاد کند که سازندگان ترغیب برای ساخت شوند، نه اینکه مانع پشت مانع ایجاد شود. شهرداری یک مانع ایجاد کند، اداره مالیات یک مانع ایجاد کند، بیمه مانع دیگری ایجاد کند، نبود مصالح یک مانع دیگر باشد، افزایش نهاده‌های ساختمانی مانع دیگر باشد. در حال حاضر شهرداری زمزمه گران کردن عوارض را دارد. مشخص است که این تصمیم که روی قیمت مسکن تاثیرگذار بسیار مستقیم می‌گذارد. دولت باید این را تدبیری کند اگر بخواهد به وعده‌های خود عمل کند که الان حدود دو سالی که از دولت محترم آقای رئیسی می‌گذرد ما واحدی ندیدیم که خود دولت از صفر تا صد ساخته باشند و جواز بگیرند و تحویل بدهند. درصد خیلی کمی وجود دارد.

لطفی با اشاره به مالیات خانه‌های خالی گفت: دولت ابتدا باید تکلیف خود را با خود مشخص کند. بعد بگوید من به عنوان دولت این میزان واحد خالی دارم و بعد سراغ کسانی برود که یکی دو واحد خالی دارند. قرار بود از اطلاعاتی که خود دارند، این خانه‌های خالی را استخراج کنند ولی زیرساختی ندارند و یک بار مردم ثبت‌نام کردند و مشکلی برای سامانه ایجاد شد و بعد نتوانستند. در این بخش هم توانمند عمل نکردند و قرار بود عدد قابل توجهی را به عنوان مالیات بر خانه‌های خالی بگیرند که تا چند وقت پیش عدد ناچیزی گرفتند که در حد اینکه بخواهند برنامه‌نویسی کنند درآمد دولت نداشت. متاسفانه دولت نتوانست موفق عمل کند.

 

شکست تعیین سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره‌بها

 

دبیر اتحادیه مشاورین املاک با اشاره به افزایش اجاره  ۲۵ درصد از سوی دولت گفت: تاریخ نشان داده دستورهایی که کارشناسی و چکش‌کاری نشده و پادگانی عمل می‌کنند هیچگاه موفق عمل نمی‌شود. به نظر می‌آید سال سوم که دولت اعلام می‌کند ۲۵ درصد افزایش اجاره بهاست. اگر قرار بود عمل شود نسبت به ۳ سال پیش باید ۷۵ درصد اجاره بها اضافه می‌شد.

 وی افزود: خیلی از مالکین هستند که به راحتی می‌گویند هزینه‌ها زیاد شده و اجاره را باید چند برابر کنیم. خیلی کم پیش می‌آید عدد را کم اعلام کنند. فلذا قیمت اجاره بها را باید کارشناسی کنند و بگویند تورم چند درصد که نسبت به تورم عددی را اعلام کنند. اینکه بگوئیم ۲۵ درصد اعلام کردیم، برچه مبنایی این عدد را اعلام کردید؟ سه سال است که می‌گوییم راه دیگری بروید. این درست نیست که بگوییم ۲۵ درصد را اعمال کنید و نتوانید کنترل کنید. دود این موضوع در چشم مردم می‌رود.

لطفی اظهار کرد: یک زمانی دولت دخالتی در اجاره بها نمی‌کرد و صاحبخانه و مستاجر باهم کنار می‌آمدند ولی با ورود دولت به این موضوع اوضاع بدتر شده است. دولت نرخ ۲۵ درصد را اعلام کرده با کدام پشتوانه است؟ با کدام قانون این موضوع را نظارت می‌کند؟ آیا از افزایش بیش از حد برخورد و مقابله می‌کنید؟ اداره تعزیرات تا به امروز چند نفر را جریمه کرده و با آنها برخورد کرده است؟

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!