چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۰۰۷۲

چه کسی گفت برف پارو کنید؟

چه کسی گفت برف پارو کنید؟
بارش برف بازهم شهرداری تهران را غافلگیر کرد. اما این بار خبرگزاری فارس به دفاع از عملکرد شهرداری پرداخته است.

روز یکشنبه ۲۳ بهمن ماه پایتخت شاهد بارش سنگین برف بود. اقدامی که معمولا شادی شهروندان را به همراه دارد اما معابر، خیابان‌ها و اتوبان‎های پایتخت قفل شده‌اند و تردد مردم را با مشکلات بسیاری مواجه کرده‎‌اند. در تهران که روزهای عادی نیز ترافیک خیابان‌ها را قفل می‌کند، بارش برفی که از روزهای قبل پیش بینی شده بود، موجب شد پایتخت نشینان با تاخیر چندساعته به محل کار خود برسند و زمان برگشت به خانه نیز در ترافیک قفل شده ساعت‌ها بمانند. این در حالی است که علیرضا زاکانی نه تنها برای باز کردن معابر و شن‌پاشی اقدام قابل توجهی انجام نداد بلکه زمان بارش برف در مراسم جشنواره فیلم فجر حضور داشته و به برندگان این جشنواره جایزه می‌داد. سیدصادق حسینی فعال رسانه‌ای در حساب توئیتری خود نوشت: آقای امانی عضو شورای شهر گفت: آقای زاکانی بعدازظهر پنجشنبه باید به اتاق مانیتورینگ معاونت حمل و نقل می‌رفت و معاونت‌ها و شهرداران را به خط می‌کرد تا آن فاجعه نصف شب اتفاق نیافتد. اما آقای ‎زاکانی عصر پنج‌شنبه‌ی بحرانی تهران کجا بود؟ مسجد باغ فیض دیدار مردمی!

 

اما نبودن شهردار تهران پشت دوربین‌های شهری به برف یکشنبه هم ختم شد، درحالی‌که صبح روز یکشنبه پایتخت گرفتار برف شد و تردد در معابر به سختی انجام می‌شد علیرضا زاکانی شب گذشته در جشنواره فیلم فجر مشغول اهدای جایزه به برگزیدگان جشنواره بود.

 

دفاع خبرگزاری فارس از شهرداری تهران

 

با وجود تمامی انتقادها خبرگزاری فارس گزارشی در دفاع از عملکرد شهرداری منتشر کرده است. خبرگزاری فارس گزارش میدانی از مناطق ۲ و ۲۲ تهران تهیه کرده و آن‌را به تمامی مناطق پایتخت تعمیم داده است. در این گزارش آمده است که در منطقه دو تهران شن‌پاشی انجام می‎‌‌شد اما در خیابان‌های اصلی. بر اساس این گزارش شن‌پاشی در منطقه ۲۲ نیز به خوبی انجام می‌‎شده است اما آیا می‌توان دو منطقه را به تمامی مناطق مختلف تهران تعمیم داد؟ از سویی دیگر مشکل در تردد خیابان‌های مناطق دیگر را به شیب تند خیابان‌ها نسبت داده است. در صورتی که مشکل اصلی عدم شن‌پاشی در خیابان‌ها بوده است. در رابطه با خیابان کاشانی در این گزارش آمده است که شن‌پاشی تا ساعت ۷:۳۰ صبح انجام نشده بود اما ساکنین این خیابان می‌گویند شن‎‌‌‌پاشی تا غروب هم صورت نگرفته بود. از سویی دیگر خبرگزاری فارس مدعی است مردم در منطقه یک تهران انتقادی به عملکرد شهرداری نداشتند در حالی‌که بیشترین اعتراضات را مردم در منطقه یک تهران به شهرداری داشتند.

در این گزارش آمده است که در اتوبان‌های مهم و اصلی تهران برف مدیریت شده بود، این ادعا اگرچه درست است اما تا مدیریت برف در این اتوبان‌ها مدتی طول کشیده و همین طولانی شدن مدیریت، موجب ایجاد ترافیک شده است.

 

تاخیر کارمندان شهرداری

 

خبرنگار فارس در رابطه با مدیریت برف در منطقه ۱۳ نوشته است ماموران شهرداری بعد از تماس مردمی برای شن‎پاشی در یک معبر شیب‌دار بعد از حدود یک ساعت در محل حاضر شدند. بعد از سر خوردن چند نفر، خود کسبه پیاده رو را مسدود کرده و پس از شن پاشی، این معبر را بازگشایی کردند. تاخیر یکساعته و سرخوردن چندنفر برروی یخ به نظر خبرنگار فارس امری عادی است.

 

تناقض گفته‌های مردم با مشاهدات خبرنگار فارس

 

از سویی دیگر در جنت آباد شمالی در منطقه پنج تهران مشاهدات خبرنگار برای صبح دوشنبه نشان از برف روبی مناسب معابر اصلی و فرعی دارد اما برخی از مردم از وضعیت خدمت رسانی شهرداری در کوچه‌ها در صبح یکشنبه گلایه داشتند. با این حال، تردد در خیابان‌های اصلی و فرعی روان بود. اما ساکنین این محله از عدم شن‌پاشی در معابر فرعی و کوچه‌ها خبر داده‌اند. در محله جنت‌آباد، برف تبدیل به یخ شده بود و مردم برروی آن زمین می‌خوردند. در خیابان‎های فرعی نیز تردد بسیار دشوار بود چراکه خیابان‌ها یخ زده بود. حتی در روز دوشنبه ۲۴ بهمن ماه نیز برخی خیابان‎های فرعی مسدود بودند. در این گزارش،خبرگزاری فارس مدعی شده است که استفاده از ماشین آلات سنگین در معابر فرعی عملا غیر ممکن است و در هیچ کلان شهر، شهر و حتی روستایی شهرداری یا دهیاری توان و امکان پارو کردن درب منازل در کوچه‌ها را ندارد و این کار با مشارکت مردمی انجام ‌می‌شود. در صورتی که شهرداری می‌توانست کیسه‌های شن و نمک را در معابر فرعی قرار دهد تا مردم خود برروی برف و یخ معابر، شن‎‌‌پاشی کنند.

 

آمارهای تخمینی

 

خبرگزاری فارس آماری منتشر کرده مبنی بر اینکه برای برف‌روبی و پارو کردن برف در تمامی معابر و کوچه‌های تهران، باید ۴۰ هزار نیرو به کار گرفته شود. اما شهروندان توقع نداشتند شهرداری برف‌روبی کرده و برف تمامی کوچه ها را پارو بزند، توقع پایتخت نشینان از شهرداری کلان شهر تهران این بود که در خیابان‌های اصلی شن‌پاشی کند و در خیابان‌های فرعی نیز کیسه‎های شن و ماسه قرار دهد. بر طبق آمار سازمان فاوا شهرداری تهران، پایتخت حدود ۲۸ هزار و دویست کوچه دارد. اگر میانگین عرض هر کوچه ۷ متر و طول آن ۵۰  متر در نظر گرفته شود؛ مساحت کوچه‌های تهران نزدیک به ۱۰ میلیون متر مربع تخمین زده می‌شود. بر این اساس فارس نتیجه گرفته است که باید ۴۰ هزار کارگر برای برف‌روبی به کار گرفته شوند. البته شهرداری تهران که مازاد نیروی انسانی دارد، حداقل از این نیروی مازاد برای رفع بحران‌هایی همچون بارش سنگین برف و مسدود شدن معابر اصلی و فرعی تهران استفاده کند!

 

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران عامل اصلی کندی تردد در برخی معابر شمال تهران را دمای زیر صفر و یخ‌زدگی فوری هرگونه نزولات جوی اعلام کرد. او گفته است۱۰ هزار نفر از پرسنل شهرداری برای کنترل برف و یخبندان در حال خدمت رسانی هستند. سامانه ۱۳۷ پلاس نیز آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوصی نمک پاشی سطح شهر است. این امر اگرچه بسیار مناسب است اما عملکرد شهرداری تهران نسبت به رفع بحران، بسیار دیر بود.

 

 ناصر امانی از اعضای شورای شهر منتقد زاکانی هم که در برف روز پنجشنبه از عملکرد شهرداری انتقاد تند و تیزی کرده بود، در یادداشتی از عملکرد شهرداری تهران در یکشنبه و دوشنبه ابراز رضایت کرد. اما مهم رضایت و عدم رضایت شهروندان است نه ناصر امانی.

 

از طرفی، بارش برف در چندین استان همچون همدان، چهارمحال و بختیاری و کردستان کم سابقه گزارش شده است. خبرگزاری فارس در گزارش خود نوشته است که شهرداری تهران باید در بارش‌های آتی زمان شن‌پاشی در معابر اصلی فرعی شمال شهر در مناطق دو و ۲۲ را به قبل از آغاز بارش منتقل کند و حجم توزیع نمک و شن در معابر فرعی را نیز به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

اظهارات مردمی نشان می‌دهد حجم بسته‌های شن و نمک توزیعی در محلات تهران نیز باید افزایش یابد. به امید آن‌که این‌بار شهرداری تهران غافلگیر نشود.

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
کدوم کوه
-
سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
0
آدم قحطی اومده بود که شخصی بنجل چون زاکانی رو شهردار تهران میکنند،کسی که غافلگیر شدن را با نداشتن عرضه میداند،یکی از پست ترین مسوولان کشور همین پدرسوخته هستند
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!