پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۵۹۹۹۶
بررسی چالش شهرداری و برف در گفت‌وگو با زهرا نژادبهرام

اگر امکان مدیریت تهران وجود ندارد، استعفا کنند و کنار بروند

اگر امکان مدیریت تهران وجود ندارد، استعفا کنند و کنار بروند
شهر تهران در ۲۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ دومین بارش سنگین برف را در طول یک هفته شاهد بود. بارشی که چهره شهر را به طرز غیرقابل وصفی زیبا کرده‌است. با ترددی ساده در خیابان‌ها، بزرگراه‌ها و معابر اما متوجه می‌شوید که در پس پوشش سفیدی از برف، شرایط اسفناکی در جریان است.

ترافیک خودروها در بزرگراه‌ها بیداد می‌‌کند. عبور و مرور در مناطق یک تا ۵ پایتخت به سختی ممکن است. گاه پیش می‌آید که مردم در مسیرها پیاده‌رو سر می‌خورد و به یکدیگر برخورد می‌کنند. خودروها در معابرِ تردد، یا درجا می‌زنند و یا به خودروها دیگر می‌خورند. شن‌پاشی به جز چند بزرگراه، در معابر دیگر انجام نشده و فرایند برف‌روبی هنوز آغاز نشده است. زیبایی برکت آسمانی، چنین به یک بحران طاقت‌فرسا تغییر چهره داده است.

 

از شهرداری تهران اما به جز چند ویدیو تبلیغاتی از شن‌پاشی در چند خیابان که در صفحات شبکه‌های اجتماعی مسوولان روابط عمومی منتشر شده، خبری نیست. علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت، شب گذشته در ردیف اول صندلی‌های جشنواره فجر نشسته بود و آماده می‌شد تا جایزه‌ی فیلمی را در پخش زنده تقدیم کند. حالا تهران، پلانی از یک فیلم تراژیک و ترسناک را زندگی می‌کند و آقای شهردار احتمالا در حال آمادگی برای مناظره بعدی‌شان در فلان جمع سیاسی است.

 

1407620_794

 

آشوب بارش برف در پایتخت تا حدی اوج گرفته که صدای اعضای حال حاضر شورای شهر نیز درآمده است. «ناصر امانی» عضو شورای ششم شهر تهران در این باره گفته: «۶ ساعته از سئول به اوین رسیدم و مردم را دیدم که تا نیمه شب یا ماشین هل می دادند و یا ماشین را رها کرده و به خانه می روند». او با گلایه از سوءمدیریت زاکانی اضافه کرد: «روش اداره شهر و مدیریت شهر باید تعییر کند اگر این نگاه تغییر نکند ما در اداره همه امور شهر با مشکل مواجه می شویم».

 

برخی، بحران اخیر در تهران را نتیجه غافلگیری شهرداری از شرایط جوی می‌دانند اما با توجه به امکانات امروز در سازمان‌های هواشناسی، این نظریه چقدر قابل باور است؟ آیا مدیران شهر تهران در سال‌های گذشته، با وجود امکانات علمی کمتر، با چنین چالش‌هایی روبه‌رو نبودند؟ روزنامه اینترنتی فراز در این مورد با «زهرا نژاد بهرام» عضو پیشین شورای شهر پایتخت گفت‌وگو کرده است.

 

«زهرا نژادبهرام» با رد امکان غافلگیری شهرداری از بارش برف سنگین به فراز گفت: «تهران شهر برف‌گیری است. بعضی اوقات بارش برف کم و برخی اوقات زیاد است. شهرداری، سالانه بودجه سنگینی را برای برف‌روبی کنار می‌گذارد. ستادهای برف‌روبی در مناطق مختلف به ویژه در نزدیکی بزرگراه‌ها مستقرند. کیسه‌های شن نیز در بزرگراه‌ها در اختیار شهروندان قرار داده می‌شد. ستادهای برف‌روبی همیشه مجهز بودند و همیشه بودجه داشتند. تهران یک شهر کوهستانی در قسمت شمالی کشور است و برف آمدن در این شهر عجیب نیست. بارش برف ما را غافلگیر و شگفت‌زده نمی‌کند اما مدریتش به مدیران شهری برمی‌گردد که این بودجه را چطور صرف کرده باشند».

 

او در ادامه افزود: «در سال‌های گذشته اظهار نظر سازمان هواشناسی اینقدر دقیق نبود اما اخیرا با دقت بیشتری ورود سامانه‌های بارشی را پیش‌بینی می‌کند. بنابراین با توجه به اطلاعاتی که از پیش داریم و با توجه به اینکه شهرمان را می‌شناسیم، طبیعی است که آمادگی لازم را در مواقع بارش برف داشته باشیم. شهرداری تهران می‌تواند با مدیرت بهتر، هم از ظرفیت‌ها به درستی استفاده کند و هم مشارکت مردمی را تقویت کند. یعنی با توجه به پیش‌بینی قبلی از بارش برف سنگین، اگر امکانات لازم مثل شن‌پاشی به موقع را ایجاد کرده باشند، با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود. در عین حال می‌توانند از مردم درخواست کنند برای مثال از خودروهای شخصی‌شان در حد ضرورت استفاده کنند و سعی کنند در روزهایی که بارش برف سنگین است، رفت‌وآمدها را در حد توان محدود کنند. این یک رابطه دوطرفه بین مدیریت شهری و شهروندان است».

 

این عضو پیشین شورای شهر تهران ضمن اشاره به از دست رفتن اعتماد شهروندان تهران به مدیریت شهری گفت: «اگر مردم ببینند که شهرداری کار خودش را با دقت بیشتری انجام می‌دهد و در همه بخش‌ها، منابع انسانی و بودجه‌های مصوب را به درستی هزینه می‌کند، یقینا این همراهی با شهرداری ایجاد می‌شود. اما وقتی به عملکرد شهرداری بی‌اعتماد باشند، مشارکت مردمی نیز به حداقل می‌رسد. در دو بارش برف اخیر در هفته اخیر و امروز، متاسفانه شهرداری آمادگی لازم را برای مواجهه با شرایط نداشت. با وجود پیش‌بینی‌های قبلی، اقدامات لازم انجام نداد. مردم با مشکلات زیادی مواجه شدند. امروز، در نقشه‌های آنلاین شهرداری تهران همه خطوط تردد و معابر به رنگ قرمز درآمده است. از صبح تماس‌هایی از دوستان داشتم که می‌گفتند مردم در پیاده‌روها نیز به یکدیگر برخورد می‌کنند. تردد از خیابان هم خطرناک است چون خودروها سر می‌خورند و به عابرین برخورد می‌کنند».

 

«نژاد بهرام» همچنین اضافه کرد: «در کل، شهرداری در مواجهه با بارش برف در شهر تهران مدیریت ضعیفی از خود نشان داد. من اگر جای آقای زاکانی باشم، در حوزه مدیریت بزرگراه‌ها و مناطق یک بازنگری کلی می‌کنم. حداقل، خودم به خیابان می‌روم تا شرایط را از نزدیک ببینم. شاید در خیابان بهشت خبری نباشد اما عضو شورای شهر گفته‌اند که از اوین تا سئول ۶ ساعت در راه بودند. همه دارند این ناکارآمدی را می‌بینند. بهتر است آقای زاکانی خیلی جدی‌تر ورود کنند؛ حداقل در کوتاه‌مدت، با ادارات و استانداری هماهنگ کنند تا زمانی که شهرداری بتواند امکانات لازم تردد را فراهم کند، بخشی از کارکنان به صورت آنلاین فعالیت کنند؛ از مردم خواهش کنند از تردد در سطح شهر خودداری کنند. این حداقل کاری است که آقای زاکانی می‌توانند در این مقطع انجام دهند. در کل، نه مردم رضایت دارند و نه بارش برف در تهران مساله عجیبی است».

 

او با بیان اینکه مدیریت نامناسب، دلیل اصلی این مشکلات است، گفت: «مدیریت و ارایه خدمات شهری در تهران با ناکارآمدی جدی روبه‌رو است. مشکل بودجه نیست. بودجه برف‌روبی همه ساله در دی‌ماه مصوب می‌شود. نمی‌توانیم بگوییم سال آینده برف نداریم، پس بودجه برف‌روبی هم مصوب نمی‌کنیم. مثل بیمه خودرو است. بودجه برف‌روبی همه ساله مصوب می‌شود و قراردادها با پیمانکاران منعقد می‌شود. منکر تلاش شهرداری آقای زاکانی نیستم، اما تلاشی که همراه با مدیریت نامناسب باشد، پاسخگو نخواهد بود».

 

عضو شورای پنجم شهر تهران در پاسخ به این که برخی در توجه سوءمدیریت «علیرضا زاکانی»، تهران امروز را غیرقابل مدیریت می‌دانند گفت: «این حرف‌ها فرافکنی است. اگر تهران غیرقابل مدیریت است، چرا مدیریتش را پذیرفتند؟ اگر امکان مدیریت تهران وجود ندارد،‌استعفا کنند و کنار بروند تا افرادی که می‌توانند بیایند و مدیرتش کنند. این یک ظرفیت دوگانه است. هم باید از مشارکت مردمی استفاده کرد و هم اعتمادزایی مشترک بین مردم و مدیریت شهری، باید به طور مداوم بازتولید شود. یکی از تلاش‌های ما در شورای پنجم این بود که اعتماد از دست‌رفته را به مردم بازگردانیم. شهر ۱۲ میلیون نفری را که نمی‌توان همینطوری اداره کرد. مثل اداره یک کشور است. کشور دانمارک ۵ میلیون نفر جمعیت دارد. بدون کمک، همراهی و همدلی مردم امکان مدیریت تهران وجود ندارد. تلاش ما در شورای پنجم این بود که اعتماد مردم را جلب کرده تا بتوانیم همکاری‌شان را جلب کنیم تا بتوانیم شهر را اداره کنیم».

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!