شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۵۶۵۱۹
بررس وعده ۴ میلیون مسکن در گفتگو با فرشید ایلاتی، کارشناس مسکن مطرح کرد:

رستم قاسمی بیمار است، نمی تواند!

رستم قاسمی بیمار است، نمی تواند!
دولت به جای اینکه ۴ میلیون مسکنی که می‌خواهد بسازد که نمی‌تواند بسازد، شرایط واگذاری زمین را به متقضیان فراهم کند.

فرشید ایلاتی تحلیلگر مسکن در گفتگو با فراز در خصوص وعده وزیر راه برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی گفت: دولت یک موضوعی را مطرح کرده که بر اساس نیاز کشور است. در دولت آقای روحانی و زمان آقای آخوندی در سال‌های ۹۲ و ۹۳ جامعه مسکن بازنگری شد و یک هدف گذاری مطرح شد که سالیانه یک میلیون واحد مسکونی باید در کشور ساخته شود و این هدفگذاری سالی یک میلیون سال ۱۴۰۰ و بعد از انتخابات ریاست جمهوری نیست.

وی ادامه داد: از لحاظ نیاز بازار مسکن به ساخت سالانه یک میلیون واحد نیاز داریم. مطالعات و بازنگری این امر برای دوره دولت قبل و سال ۹۲ و ۹۳ است. در نتیجه نیاز کشور به ساخت مسکن وجود دارد ولی اینکه دولت توانسته به این نیاز کشور پاسخ دهد یا ندهد را باید تحلیل کنیم که مشکلات چه بود و دولت چه کارهایی می‌توانست انجام دهد و نداده است.

او تصریح کرد: این نکته را توجه داشته باشیم این موضوعی که مطرح شده حداقل نیاز کشور است یعنی نیاز کشور فراتر از این عدد است و پیش‌بینی ما عدد بزرگتر از یک و نیم میلیون در سال را می‌طلبد ولی حرکت دولت نشان می‌دهد این اتفاق نیفتاده و عددهایی که صحبت می‌شود و مجموعه‌های طرح‌های قبلی مسکن ملی که ۴۰۰ هزار واحد بود، نشان می‌دهد عدد یک میلیون محقق نشده است.

ایلاتی اضافه کرد: پیشنهاد ما به دولت این است استراتژی خود را عوض کند و به جای اینکه ۴ میلیون مسکنی که می‌خواهد بسازد و البته نمی‌تواند بسازد، شرایط واگذاری زمین را به متقضیان فراهم کند.

این کارشناس مسکن افزود: این کاری که به نظر می‌رسد از ساخت مسکن راحت‌تر است و دولت اگر بتواند تمرکز کند و دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت جهاد، سازمان ملی مسکن، سازمان منابع طبیعی کشور و .... را به خط کند و زمین‌ها را در اختیار مردم قرار دهد خیلی بهتر است. یعنی به جای اینکه مردم ۴ سال منتظر باشند تا نوبت ساخت و ثبت نام شود، در این ۴ سال پیش رو مردم زمین‌های خود را بسازند و با آورده‌های خود و در ادامه حمایت دولت این زمین‌ها را بسازند. این تغییر استراتژی باید در دولت انجام شود.

وی بیان کرد: نباید از تجربه طرح مسکن مهر غافل شویم. طرح مسکن مهر واحدهایی که خودمالکی ساخته شدند؛ یعنی زمین جزء آورده متقاضی بود و از تسهیلات دولتی استفاده کرد، جزء موفق‌ترین بخش‌های مسکن مهر بود. همچنین حدوداً هفتصدهزار واحدی که در قالب خودمالکی ساخته شد که در زمره‌ باکیفیت‌ترین پروژه‌های مسکن مهر بودند.

ایلاتی اضافه کرد: در حال حاضر نیاز به مسکن داریم و به‌جای صنعت خودروسازی باید تمرکز را روی مسکن بگذاریم و تولید مسکن را رونق دهیم تا همزمان بحث مسکن خانوار و موضوع اشتغال حل شود و هم اینکه ما در بحث صنعت مسکن پتانسیل‌های بالایی داریم.

این کارشناس ادامه داد: وزیر راه به دلیلی بیماری که دارد نمی‌تواند اقدامات لازم را انجام بدهند که همین امر بر روی موضوعات مختلف تاثیر گذاشته است. ظاهرا در وزارت راه رویکرد جدیدی دیده می‌شود. با آمدن معاون جدید وزیر و نگاهی ایشان دارند این شکل است که زمین را باید به مردم واگذار کنیم تا خودشان بسازند. اینکه در عمل چقدر این امر محقق می‌شود باید اجازه دهیم زمان بگذرد و معاون جدید وزیر مسکن، راه و شهرسازی می‌تواند محقق کند یا خیر.

 

 

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سحر
-
شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱
0
تیتر عالی بود... در این کار ماهرانه عمل می‌کنید
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!