چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۵۳۵۰۴
همزمان با سفر زایران اربعین

بلیت اتوبوس؛ گشتم نبود، نگرد نیست!

بلیت اتوبوس؛ گشتم نبود، نگرد نیست!
بلیت هیچ شهری در پایانه‌های مسافربری وجود ندارد. مسافران سرگردان و بلاتکلیف در پایانه‌های مسافربری در‌به در به دنبال پیدا کردن بلیت اتوبوس برای رسیدن به شهرهای محل اقامت خود هستند.
نویسنده :
شهریار کریمی

 

 پشت باجه‌های فروش بلیت شرکت‌های مسافربری تعداد زیادی مسافر ایستاده‌اند. بیشتر شرکت‌ها تابلو‌های کوچک «بلیت نداریم لطفا سؤال نفرمائید» نصب کرده‌اند. بیرون محوطه سالن پایانه مسافربری غرب تعدادی از مسافران همراه با اعضای خانواده خود روی زمین زیر‌اندازی پهن کرده‌اند و در انتظار رسیدن اتوبوس روی زیر‌انداز خود لم داده‌اند. بعضی از مسافران هم تلاش می‌کنند بازار آزاد فروش بلیت پیدا کنند تا برای کم شدن هزینه‌های اقامت در تهران بزرگ سریعتر از دیگران بلیت بازگشت به شهر‌هایشان را به دست آورند. با دیدن شواهد مشخص است قطع فروش اینترنتی بلیت توسط سازمان حمل و نقل و فروش حضوری بلیت ‌، تا حدودی از ایجاد بازار آزاد فروش بلیت کاسته است. در میان خانواده‌هایی که به دنبال تهیه بلیت در پایانه مسافربری غرب سرگردان هستند‌، بعضا بیمارانی وجود دارد که برای درمان در بیمارستان‌های تهران با مشقت فراوان خود را به پایتخت رسانده‌اند و الان برای بازگشت به شهرهای خود دچار مشکل شده‌اند. بازار مسافربر‌های شخصی نیز در این شرایط بسیار گرم شده است. راننده‌های مسافربر شخصی از فرصت به‌دست آمده نهایت استفاده را برده و با حضور در سالن بزرگ پایانه مسافربری غرب مسیر‌هایی را فریاد می‌زنند.این شرایط تنها به پایتخت ختم نمی‌شود.

 

بر اساس گزارش فراز تهیه بلیط اتوبوس در بسیاری از شهر‌های کشور شرایط مشابهی دارند و کمبود ناوگان اتوبوسرانی بین شهری به شدت احساس می‌شود. این شرایط هنگامی به وجود آمد که ۸‌هزار دستگاه اتوبوس بین شهری از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور برای انتقال مسافران عتبات عالیات به مرز مهران اختصاص داده شد.

 

 

 تبریزی‌ها‌، به تهران نروید

 

خبرگزاری ایلنا نیز دوشنبه ۱۴ شهریور‌ماه نوشت: «با توجه به صدور بخشنامه اختصاص ۷۰ درصد اتوبوسهای بین شهری برای حمل و نقل مسافران مرز مهران، سیستم حمل و نقل اتوبوسرانی بین شهری با مشکل مواجه شده و مسافران دربه‌در دنبال بلیت و وسیله‌ای برای سفرهای ضروری می‌گردند». ایلنا در تیتر گزارش اختصاصی خود  به شهروندان تبریزی توصیه کرد در شرایط فعلی با توجه به کمبود اتوبوس «تبریزی‌ها به تهران نروند».

«احمد زارعی»، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری تبریز گفته: «‌طبق مصوبه ابلاغ شده از سوی دولت، قرار بر این است که درصد بالایی از وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس‌ها زائران کربلا را تا مرز مهران برسانند».

اوبا تاکید بر اینکه طبق این بخشنامه اولویت اول ارسال اتوبوس مرز مهران و بعد از آن شهرهای تهران و شیراز و مشهد و... است، افزود: مسئولیت نظارت بر خودروهای اتوبوس بر عهده اداره کل راهدای و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی، است.

 

2121

 

 بر اساس آمار منتشر شده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تعداد اتوبوس‌های بین شهری کشور را ۱۴ هزار و ۴۹۷ دستگاه است. بر اساس این آمار بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسرانی کشور به زائرین عتبات عالیات اختصاص داده شده است. موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که تعداد زیادی از زائران و عاشقان امام حسین‌(ع‌) نیز با توجه به ارادت قلبی که به سالار شهیدان دارند برای سفر به عتبات عالیات با مشکل مواجه شده‌اند. 

 

علت کمبود بلیت اینترنتی اتوبوس‌های اربعین 

 

«‌داریوش باقر‌جوان‌»، مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای علت کمبود بلیت اینترنتی اتوبوس‌های اربعین را جلوگیری از خرید چارتری یا تبانی با برخی شرکت‌ها عنوان کرد.

باقرجوان درباره کمبود بلیت در فروش‌های اینترنتی اتوبوس‌های اربعین به مهر گفته: «سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ۸ هزار دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل جاده‌ای را به سفرهای اربعین اختصاص داده است».

او افزود: «این ۸ هزار دستگاه به تدریج و بر اساس میزان تقاضای مسافران وارد فرآیند جابجایی زائران خواهد شد. در روزهای اخیر بیشترین تقاضا به روز گذشته ۱۲ شهریورماه با ۷۸۰ دستگاه اختصاص داشت بنابراین تا زمانی که میزان تقاضا به ۸ هزار دستگاه برسد، فاصله زیادی داریم».

بر اساس گفته‌های مدیر‌کل دفتر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هنوز میزان تقاضا به مرز ۸‌هزار دستگاه نرسیده است و با توجه به بالا رفتن تقاضای زائران برای حضور در مراسم اربعین در روزهای آینده هم مسافران عتبات عالیات و هم مسافران بین شهری با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد. 

 

گردش مالی راهپیمایی اربعین چقدر است؟

 

مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: «انتقاداتی که بابت فروش اینترنتی مطرح می‌شود، به همین دلیل است که میزان تقاضا چندان زیاد نیست؛ اما اگر مسافران به پایانه‌های مسافری به صورت حضوری مراجعه کنند، بلیت برای سفر به مقاصد مرزهای عراق یافت می‌شود».

این موضوع در حالی است که طی تحقیقات میدانی خبرنگار فراز طی چند روز گذشته تهیه بلیت حضوری برای شهرهای مختلف کشور با ازدحام قابل تامل مسافران پشت باجه‌های شرکت‌های مسافربری همراه بوده است؛ به صورتی‌که طی روز‌های یک‌شنبه و دوشنبه ۱۳‌و ۱۴ شهریور‌ماه تلاش خبرنگار ما برای تهیه بلیت یکی از شهر‌های غربی بی‌نتیجه ماند. 

 

a1197d46-5096-4e61-9955-a8ea5f6e4d7d

 

با دیدن اوضاع حاکم در پایانه‌های مسافربری چنین به نظر می‌رسد که هماهنگی‌های لازم و برنامه‌ریزی دقیقی از سوی مسؤولان وزارت راه و ترابری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای این حجم انبوه از زائران عتبات عالیات و مسافران دائمی بین شهری صورت نگرفته است. بنا به گفته یکی از مسئولان پایانه مسافربری غرب، این مشکل تا اواخر شهریور‌ماه ادامه خواهد داشت و مسافران برای تهیه بلیت باید روز سفر در پایانه حضور داشته باشند.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ادم
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
من تهرانم از 8 شهریور دنبال بلیطم برگردم شهرم تبریز بابا یعنی چی این چه وضعی هست یک بلیط پیدا نکردم کل یا اتوبوس نیست یا اگر یکی اتوبوس میزارن ساعت میزنن و بعد صندلی خالی صفر یعنی چی این چه ناحقی هست من را چرا از کار و زندگی انداختین اوارم کردین بابا یعنی چی اتوبوس برای چی فرستادی مرزی؟؟؟؟
مصطفی اله وردی
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
دروغ واجب نیست جناب باقرجوان. خدا گواه هست روز یکشنبه ۱۳ شهریور ساعت ۵ عصر به پایانه غرب مراجعه کردم جهت عزیمت به مهران و مراسم اربعین تا ساعت ۸ونیم نه اتوبوسی بود و نه بلیط جمعیت زیاد هم آواره و سرگردان بودند. بنده ناچار مجبور شدم با سواری شخصی به مهران برم. بعضی مسئولین عادت دارند همیشه همه چیز را منظم جلوه بدن ولی نمیفهمند که مردم مثل خودشون گاو نیستند و میفهمند.
s-b-a
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
از بی تدبیری مسئولین امر باید گفت متاسفانه.معلومه که بازار سیاه درست میشه
sahand
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
دو هفتست میخوام برم استان دیگه ای پیش زنم و بچم.بلیت نیست.یعنی زائزان فقط مهمن؟اینهمه پدر و مادر که از بچشون همسرشون دورن هیچ؟مردمی که مریض هستن و میخوان برن شهر دیگه ای برای درمان چیکار کنن.لعنت....
پامچال
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
بقیه آدم نیستند؟ نه از شهرستان به تهران بلیط هست و نه برعکس، نوبت دکتر داشتم الان باید چیکار کنم؟ یعنی هر دو طرف رو با سواری برم و کلی هزینه کنم فقط برای اینکه همه ی اتوبوس ها رفتند برای زائرین؟ اونا فقط شهروند هستند ما نیستیم؟ چرا اونا با سواری شخصی نمیرن؟
قبر کش
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
یه مشت عوضی
زیارت
مظلوم نمایی
ناشناس
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
تف به شرفشون اربعینو سیاسی کردن بعد زیرساخت شو ندارن
مریم
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
چ وضعشه خداوکیلی ما دانشجوهای شهر دور ترممون شروع شده یه اتوبوس نیست بریم به رجا هم زنگ میزنی همهقطار ها رزرو شده چیکار کنیم واقعا آخه این همه هزینه سواری باید بدیم؟؟؟
مهر
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
مملکت با مدیریت اینا داره به قهقرا میره این حکومت سید مظلومان
نیلو
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
ناکارامدی دولت رئیسی دیگه باید تا چه حد دیگه قو علم کنه . هر سال که اربعین همین اش و کاسه است دیگه امسال نور علی نور . مرده یه جفت کفش درست و درمون‌ پاش نبود اومده بود کافی نت ثبت نام کنه با وام بره کربلا. اینم از اوضتع پایانه ها .
امید
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
من تازه بعد ۳ سال تونستم یک شرکت تهران پیدا کنم !! یعنی اتوبوس نیس من برم سر کارم !! اخه تخم دو‌ زرده مگه دارن این زاعرین حرم حسین
حسینی
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
خاک تو سر بالا دستیا با این مدیریتشون من شوهر و بچم تو شهر دیگ سرگردونن چندروره در به در بلیطم که برم پیششون هیچی نیس من نمیگم هیشتا اتوبوس نفرسن حداقل اتوبوسای خود استانهارو نگه میداشتن من میخوام برم رودان نه اتوبوس رودان هست نه میناب نه بندر هیچ راهیی برای مردم نزاشتن شما که اتوبوس نداشتین برا چی اینهمه زائز ثبت نام میکردین من زن تنها نمیتونمم سوار ماشین دربستی بشم نه قطهر هست نه هواپیما هیچی بچم چندردزه هلاک شده اونور بخاطر کار بانکی اینم یکی دیگ از دستگاهای دولت به درد نخور قبل رفتنم به رودان به بانک گفتم کار من تموم شده گفتن بله وقای رسیدیم رودان زنگ زدن باید بیای امضا کنی هرچی گفتم شهر دیگم نمبتونم ۱۰رو دیگ میام مهلت بدین گفتن نه خبر مرگشون اومدم یزد امضا زدم حالا چندردزه نمیتونم در برم دیگ برگردم پیش همسرم وبچن الهی خدا لعنتتون کنه بهدحق همون امام حسین بخدا که امامم راضی نیس اینکار سر مردم میارید مگه ما ادم نیسیم که هرچیه اختصاص دلدین به زائرا متاسم براتون
سرخرگ
-
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
0
خدا لعنت کنه باعث و بانیشو
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!