پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
کد خبر: ۴۹۵۳۳

طرح‌های مختلف مسکن و ماجرای «خودمالکان»

در طرح جهش تولید مسکن، تا همین چند روز پیش، برای مردان مجرد، جایی نبود، تا این‌که بالاخر، با اعتراض‌هایی که بیشتر شکل التماس داشت؛ پذیرفته شد مردان مجرد نیز در این طرح ثبت نام کنند، با این شرط که در زمان تحویل مسکن، ازدواج کرده باشند! شرط‌هایی از این قبیل، مسیرهای دورزدن را باز می‌کند-افزایش ازدواج صوری در ازای پول و دلالی در این زمینه- اما آن‌چه قراراست در این‌جا مطرح شود؛ نه مشکل مسکن مردان مجرد، بلکه امکان ثبت نام «خودمالکان» در این طرح است با عنوان «مشارکت کننده» که با توجه به اتفاقاتی که در گذشته افتاده، از همین ابتدا، مشخص است سرانجام آن چه خواهد شد!
نویسنده :
آذر فخری

 

مشارکت خودمالکان و دریافت وام

فکت دردناک: خودمالکانی که صاحب زمین هستند، در صورت شرکت در طرح نهضت تولید مسکن، می‌توانند از تسهیلات ویژه این طرح بهره‌مند شوند؛ این تسهیلات ویژه یعنی دریافت وام ۴۰۰ میلیونی برای هر واحد در تهران و وام ۳۰۰ میلیونی برای هر واحد در شهرستان. بنابراین اگرمالکی فقط ۲۰۰ متر زمین داشته باشد و مثلا بخواهد آن‌را به آپارتمان حداقل ۷ طبقه ۲  واحدی تبدیل کند، می‌تواند در تهران، وامی در حدود ۶ میلیارد تومان دریافت کند. گرچه این عدد، به قول معروف، زیاد نیست، اما در عین حال زیاد هم هست! ممکن است صاحب زمین را به طمع بیندازد. مانند مواردی که در مسکن مهر دیده شده؛ در برخی موارد، این «خودمالک» تنها پی ساختمان را کنده، مقداری آجر در آنجا ریخته و دیگر خبری از او نیست! از آن‌جا که هر ساعت و هر روز، قیمت‌ها در زمینه‌ای و در این مورد، دربخش مصالح، مدام در حال افزایش است، برخی از مشارکت کنندگان در مسکن مهر، آپارتمان‌هایی را که قرار بود بسازند و تحویل دهند، نیمه کاره رها کرده‌اند و حالا اثر و نشانی از آن‌ها نیست؛ در حالی‌که هم از دولت وام گرفته‌اند و هم تمام مبلغی را باید درخواست کننده مسکن باید می‌پرداخت. حالا عده زیادی مانده‌اند با مسکنی که هم مال آن‌هاست و هم مال آن‌ها نیست، چون برخی از این ساختمان‌ها حدود ده سال است که نیمه کاره رها شده و در حال فرسودگی است، زیرا ساکنی در این واحدها وجود ندارند که به آن رسیدگی کرده و از فرسایش نجاتش دهد.

 

فکت مورد انتظار: با توجه به آن‌چه در مورد سابقه مشارکت کنندگان و اتفاقات ناگواری که در این بخش افتاده، پرسش این است که آیا بازهم باید منتظر چنین رویدادهایی باشیم یا این که نه، قرار است این بار مسئولان –فرض محال که محال نیست- از گذشته درس بگیرند و با نظارت و سفت و سخت‌تر کردن قرادادهای فی‌مابین و حتی گرفتن وثیقه‌های سنگین از مشارکت کننده-هم‌چنان که برای ۵ میلیون-این یکی دیگر اصلا «پول» در معنای فیزیکی‌اش هم نیست!- دو ضامن کارمند رسمی دسته چک دار و چندصد صفحه کپی مدرک می گیرند، جلوی طمع ورزی و در عمل، سوءاستفاده از رانتی که به وی واگذار شده، را بگیرند و تا وقتی که کلید ساختمان یاساختمان‌های مورد تعهدش را کاملا تحویل مشمولین نداده، ممنوع‌خروج کنند. در غیر این صورت، بدون در نظرگرفتن مشکلاتی که امروز صاحبان مسکن مهری که هنوز بی خانه مانده‌اند، درگیر آن هستند و دربه در دنبال «خودمالک» و یا پیمانکاری می‌گردند که به اصطلاح معروف، بار خود را بسته و راهی دیار«غربت» شده، باید در انتظار وقوع دوباره و حتمی این اتفاقات باشیم.  

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!