جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۳۰۰
فراز بررسی می کند

قیمت قبر در آرامستان‌های تهران + عکس

قیمت قبر در آرامستان‌های تهران + عکس
بهشت زهرا به عنوان آرامستان تهران با توجه به وسعت بالای آن به مانند شهر تهران جای خوب و بد دارد. قطعات قدیمی که سرسبزتر و آبادتر هستند نسبت به قطعات جدید مزیت دارند. قبر لب جاده باشد یا در وسط قطعه نیز تفاوت قیمت ایجاد می‌کند. حتی به مانند خانه‌ها اگر در اطراف قطعه جای پارک ماشین زیاد باشد با قطعاتی که در اطراف آن جای پارک چندانی نباشد تفاوت قیمت دارد. دسترسی بهتر قیمت را بالا می‌برد و دسترسی کمتر از قیمت می‌کاهد. در واقع یک تهران دیگر هم در بهشت زهرای در حال شکل گرفتن است.

این روزها که آمار مرگ و میر در کشور به واسطه کرونا بالا رفته است ، یکی از دغدغه‌های بازماندگان متوفی یافتن محلی برای خاکسپاری است. برخی پیش از مرگ جایی را برای خود در نظر گرفته‌اند و از این بابت دغدغه‌ای ندارند. برخی از افراد هم متقاضی هستند که به شهر یا روستای محل تولد خانوادگی خود بازگردند و در آنجا به خاک سپرده شوند. اما هستند بسیاری از خانواده‌هایی که با فوت عزیزان خود مجبورند که محل دفنی را برای او تدارک ببینند. بهشت زهرا به عنوان آرامستان تهران با توجه به وسعت بالای آن به مانند شهر تهران جای خوب و بد دارد. قطعات قدیمی که سرسبزتر و آبادتر هستند نسبت به قطعات جدید مزیت دارند. قبر لب جاده باشد یا در وسط قطعه نیز تفاوت قیمت ایجاد می‌کند. حتی به مانند خانه‌ها اگر در اطراف قطعه جای پارک ماشین  زیاد باشد با قطعاتی که در اطراف آن جای پارک چندانی نباشد تفاوت قیمت دارد. دسترسی بهتر قیمت را بالا می‌برد و دسترسی کمتر از قیمت می‌کاهد. در واقع یک تهران دیگر هم در بهشت زهرای در حال شکل گرفتن است. اگر تا دیروز فقیر و غنی در کنار هم دفن می‌شدند اما امروز دیگر به مانند خود شهر،  فقیرها باید در کنار فقرا دفن شوند و اغنیا در کنار اغنیا . البته هستند بسیاری از افرادی که برایشان مهم نیست که متوفی در کجا دفن شود و بیشتر سعی می‌کنند تا هزینه‌ها را برای  کمک به فقرا و ایتام اختصاص دهند اما از طرف دیگر بسیاری از افراد محل دفن نیز مهم است از این رو بازار پر رونقی به صورت غیر رسمی شکل گرفته است.

 

البته برخی مناطق اطراف تهران حساب خود را با شهر تهران جدا کرده‌اند، از جمله لواسانات که کلیپ‌ها و ویدیوهای مختلفی از قبرستان لاکچری آن به چشم می‌خورد. این قبرستان که در منطقه گلندوک قرار دارد اگرچه متوفی جدیدی را نمی‌پذیرد اما با کمک برخی واسطه‌‌ها می‌توانید یک قبر سه طبقه را بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تهیه کنید.

 

اما در خود شهر تهران بالاترین قیمت قبر به امامزاده صالح تعلق دارد که اگرچه قبری در آن خرید و فروش نمی‌شود اما اگر در بتوانید در قالب کمک به توسعه حرم مشارکت کنید و برای خرید ساختمانهای اطراف پول اهدا کنید با کمک ۳ تا ۱۰ میلیاردی تومانی  می‌توانید صاحب یک قبر در آرامگاه امامزاده شوید که در طبقه منفی یک آن قرار دارد و آینه‌کاری شده و ... است.

 

دیگر منطقه زیارتی تهران حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری است که اگر بخواهید قبری در نزدیکی حرم را داشته باشید باید در حدود ۸۰۰ میلیون تومان بپردازید.البته قیمت قبر در قسمت صحن حرم حضرت عبدالعظیم گرانتر است و نزدیک قیمت امامزاده صالح است. البته در اینجا هم به طور رسمی قبری خرید و فروش نمی‌شود.

 

البته شهر تهران علاوه بر امامزادهها دارای قبرستانهای قدیمی هم هست که دیگر در آن دفن صورت نمیگیرد اما شاید بتوانید با حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در قبرستان ابن بابویه قبری را در محلی مناسب تهیه کنید.

قبرستانهایی که در بالا ذکر شد بیشتر توسط خود افراد و پیش از مرگ تهیه می‌شود و معمولا پس از مرگ متوفی دفن در این آرامستان‌ها مشکل است اما اصلی‌ترین محل خرید و فروش قبر در شهر تهران بهشت زهراست چرا که از نظر اجرایی فعال است و اموات برای انجام مراحل به آنجا اعزام می‌شوند و هستند افرادی که وقتی برای دفن عزیرانتان به آنجا مراجعه می‌کنید پیشنهاد تهیه قبر در محلی بهتر را به شما می‌کنند. قطعات قدیم و یا نزدیک به گلزار شهدا قیمت بالاتری دارد و سایر دسترسی‌ها مانند لب جاده بودن یا نبودن آن قیمت را تغییر می‌دهد. برخی مراجعین ادعا می‌کنند این افراد با هماهنگی انتظامات دست به این اقدام می‌زنند، اما در هر حال وقتی تقاضا باشد خواه ناخواه بازاری برای آن شکل می‌گیرد که غیررسمی است و قیمت‌های عجیبی در آن رد و بدل می‌شود. البته مسئولین بهشت زهرا اعلام کردند کمترین قیمت قبر در این آرامستان رایگان است و بیشترین قیمت هم ۲۰ میلیون تومان برای یک طبقه است که برای یک قبر سه طبقه ۶۰ میلیون تومان است و خرید و فروش قبر هم ممنوع است اما بالاخره متقاضیان راهی را برای اینکار پیدا می‌کنند و خرید و فروش‌ها صورت می‌گیرد از رفتن به دفترخانه تا وقف قبر به شخص متقاضی انواع راههای این کار است که سبب شده قیمت قبر در برخی قطعات به ۴۰۰ میلیون تومان هم برسد.

 

البته این وضعیت فقط مخصوص شهر تهران نیست و شهرهای مشهد و قم نیز در این زمینه رکورددار هستند.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!