سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱
کد خبر: ۴۳۵۹۱

‏خبرگزاری آکسیوس: آمریکا می‌خواهد توافق برجامی قبل از آغاز به کار دولت جدید ایران نهایی شود

‏خبرگزاری آکسیوس: آمریکا می‌خواهد توافق برجامی قبل از آغاز به کار دولت جدید ایران نهایی شود
یک مقام آمریکایی به آکسیوس گفت: دولت بایدن می‌خواهد مذاکرات با ایران را برای بازگشت به برجام در شش هفته مانده به آغاز کار رئیس جمهور جدید ایران نهایی کند.
نویسنده :
زهرا غفوری

مترجم: زهرا غفوری-این مقام گفت اگر مذاکرات تا اوایل ماه اوت که قرار است انتقال قدرت در ایران انجام شود طول بکشد، نگران کننده خواهد بود. این مقام مسئول گفت: اگر قبل از تشکیل دولت جدید توافقی نداشته باشیم، من فکر می‌کنم که این سوالات جدی‌‌ای را درمورد چگونگی دستیابی به آن ایجاد می‌کند.

‌ ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه ایران، گزینه پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه است. 

‌اعضای برجسته جناح اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، این به این معنی است که حسن روحانی، رئیس جمهور اعتدال‌گرا، قدرت را به یک اصول‌گرا تحویل خواهد داد.

‌ تحلیلگران و برخی دیپلمات‌های درگیر در مذاکرات مدت هاست گفته‌اند که دستیابی به توافق با دولت در حال خروج از قدرت از یک دولت تازه سرکار آمده، به ویژه دولتی به رهبری رئیسی آسان تر است.

‌شش دور مذاکره تاکنون در وین برگزار شده است، ایالات متحده در این مذاکرات حضور ندارد بلکه به طور غیر مستقیم از طریق کشورهای اروپایی مذاکره می‌کند.

‌عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران این هفته گفت که اگرچه توافق در دور فعلی مذاکرات امکان پذیر نیست، اما ایران علاقه‌ای به اتلاف وقت ندارد و انتخابات عاملی برای این امر نخواهد بود. میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات در اوایل هفته جاری گفت که شاید یک توافق طی چند هفته باقی مانده انجام شود. وزیر امور خارجه آلمان نیز تأکید کرد که اتلاف وقت به نفع هیچ کس نیست. اما رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت همه می‌دانند که در این مرحله، انتظار برای دولت جدید ایران لازم است.

‌این مقام آمریکایی گفت: ما زمان نامحدودی برای انجام توافق نداریم. اما وقتی زمان تمام شد ما نتیجه خواهیم گرفت که  چرا در یک زمان معقول به این نتیجه نرسیدیم. همچنین  ایالات متحده قصد ندارد ماه ها و ماه ها مذاکرات را ادامه دهد و من فکر می کنم ایرانی ها همین حرف را می زنند. 

‌ کل دیدگاه ما در این باره، توسط آنچه از ایرانیان به ما گفته شده این است که انتخابات عاملی برای رسیدن یا نرسیدن به توافق نیست. تصمیم گیری قبل و بعد از انتخابات ادامه خواهد داشت.

‌ما به همان روشی که تاکنون مذاکره کرده ایم مذاکره خواهیم کرد. آنچه پس از تحلیف رییس جمهور اتفاق می افتد، مسئله دیگری است، اما امیدوارم که قبل از آن به توافق برسیم. در غیر این صورت، باید بررسی کنیم.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!