شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۵۰۶۳۹

ناتو یا اسم رمز «ایز گم­‌کردن»

نویسنده :
محمدعلی دستمالی

 

 

تماس تلفنی رئیسی – پوتین که مدت کوتاهی پس از دیدار پشت آن میز دراز صورت گرفت، ما را با یک پرسش بزرگ مواجه می­کند: آیا قرار است سیاست خارجی ایران، محور و مبنایی مستقل بر اساس منافع و مصالح کشور داشته باشد  یا خیر؟ آیا باید در بزنگاه­های مختلف، پیش از  موضع­گیری، همه­ جوانب امر، به شکلی دوراندیشانه مورد مداقه و برسی قرار بگیرند؟ یا صرفا بر روی اصلی به نام غرب­‌ستیزی، یکی را بنوازیم و دیگری را بزنیم؟ تعارف را کنار بگذاریم. این یک پرسش ساده و بدیهی نیست و شوخی­ است اگر گفته شود: خوب معلوم است! خیر. شواهد نشان می دهد چندان که باید معلوم و مبرهن نیست و مواضع مقامات کشور در مورد اوکراین، پرسش­های مزبور را پررنگ­تر و برجسته‌­تر می‌کنند.

 

همچنان که دیدیم و شنیدیم، در گرماگرم حمله اشغالگرانه­ی روسیه به اوکراین، حرف و سخن رئیسی، شگفتی‌­ساز شد. او در تایید اقدام روسیه سخن راند و به جای توصیه به پرهیز از جنگ و ضرورت حفظ جان غیرنظامیان، به طور دقیق در راستای خواسته­‌های پوتین حرف زد! پوتین گفته بود چاره‌­ای نداشتیم. برای حفظ امنیتمان و جلوگیری از تهدیدات ناتو، باید حمله می­‌کردیم! رئیسی هم گفت: « گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است.»

 

اگرچه در مشی تحصیلی یک روحانیِ منطق­‌خوانده، چیزی روشن­‌تر و ساده‌­تر از درک جایگاه علت و معلول نیست، اما ظاهرا رئیس جمهور ایران، ترجیح داد در اظهارنظر درباره­ی اوکراین، جای این دو را عوض کند. از فحوای کلام رئیسی چنین برمی­‌آید که از دید او، آن چه که اکنون اهمیت دارد، مقابله با نیت ناتو است و نه موضع­‌گیری علیه تجاوز به خاک کشورها و کشتار مردم غیرنظامی! در چنین شرایطی است که باید پرسید: از دید رئیس جمهوری اسلامی ایران، حمله روسیه و اوکراین، مصداقی از تجاوز و حمله به یک کشور مستقل است یا خیر؟ آیا مقابله با تهدید احتمالی ناتو، به معنی صدور مجوزی برای حمله به کشورها است یا نه؟ سوال بعدی، اندکی سهمناک­‌تر است: اگر روسیه در تداوم این مسیر، بخواهد به گرجستان و جمهوری آذربایجان  نیز حمله کند، رئیسی باز هم به همین شکل موضع می‌­گیرد؟ ببخشید! یک قدم جلوتر برویم: اگر روسیه بخواهد روزی روزگاری به خود ایران نیز حمله کند چه؟ بهانه می­‌خواهد؟ کاری ندارد! مثلا توجه به اسلام سیاسی و هراس روسیه از احتمال نفوذ تشیع در آسیای میانه!

 

 

 

بیایید برای لحظاتی – صبور باشید فقط چند لحظه- نام منحوس ناتو را از این متن بیرون بکشیم. چه روی داده است؟ تجاوز کشور الف به کشور ب، کشتار شهروندان و نادیده گرفتن مرز و حاکمیت ملی. به همین سادگی! بنابراین، ترس از قلمروگشایی ناتو، اسم رمز «ایز گم کردن» است و نه بستری برای توجیه عملیاتی که در هر حال، از منظر روابط بین الملل و حقوق بین الملل، مردود و شایان محکوم کردن است.

 

 

 

پیش­تر و به درستی، خطیب­زاده و بهادری جهرمی گفته بودند که جنگ راه حل نیست و ایران طرفدار مذاکره و گفتگو است. اما حالا، هم امیرعبداللهیان و هم رئیس او ابراهیم رئیسی، به جای اوکراین و به جای نگرانی از تبعات و پیامدهای جنگ، از چیزی حرف می­زنند به نام ناتو! بنابراین، ناتو باید چیز عجیبی باشد و بسیار ترسناک. ناتو احتمالا چیز غریبی است همچون ترس از هجوم مغول­‌ها! ناتو باید چیز دهشتناکی باشد که از ترس آن می­‌توان به هر کشوری حمله کرد. شکر خدا قرارگاهش در بلژیک واقع شده و بسیار دور از ایران است. اما نه....یادمان آمد! ظاهرا این لولو، هفتاد سالی است که یک همسایه­ ایران را نیز به عضویت خود در آورده و چند سالی است که در کویت هم دفتری تاسیس کرده است! اگر قاعده­ حمله­ روسیه به اوکراین از ترس قلمروگشایی ناتو، به جا و صحیح است، چرا ایران کوتاهی کرده و به درازای هفتاد سال آزگار، به ترکیه حمله نکرده است! چه کسی مسئول این تعلل طولانی­ مدت است؟ بالاخره باید از یک جایی شروع کرد. یا موضوع تهدیدات ناتو یک موضوع بسیار جدی و حیاتی است و در این صورت باید ایران به ترکیه حمله کند و برای قایم­‌کاری، از متحد خود روسیه نیز کمک بگیرد، یا این که باید به قاعده­ همه­ کشورهای پایبند به نظام بین‌­الملل، حمله را محکوم کند. می­‌فرمایید بنا به هزار دلیل از جمله تصور وابستگی به روسیه در بحث برجام و توجه به مبانی غرب­‌ستیزی وناتوستیزی وآمریکاستیزی، محکوم کردن حمله جایز نیست؟ قبول. جایز و لازم نیست. محکوم نکند. اما می‌­توان مواضع میانه اتخاذ کرد. می‌­توان نشان داد که اوکراین نیز به عنوان یک کشور نه چندان دور، باری ایران، از اهمیت و جایگاهی خاص برخوردار است و مردمانی دارد که باید با آنان همدردی کرد. می‌­توان بدون آن که حرفی از روسیه زد، حمله­ نظامی و جنگ را عاملی برای تهدید ثبات و نظم بین‌­الملل توصیف کرد و همه­ طرف‌­ها را مداوما به آرامش فراخواند. اما این که هم وزیر خارجه و هم رئیس جمهور، همراهی با روسیه و تایید این اقدام خطرناک پوتین را در چنین سطحی به نمایش جهانی بگذارند، جز ابراز تاسف کار دیگری نمی­‌توان کرد. ظاهرا آقایان فراموش کرده‌­اند که استراتژی اتصال ایران به دریای سیاه، تا چه اندازه اهمیت دارد و چرا به خاطر بی‌­اعتمادی گرجستان و بازی­‌های خاص ترکیه، تحقق این هدف تا چه اندازه دشوار شده است. ظاهرا فراموش کرده‌­اند که شخص ولادیمیر پوتین در نظام بین­‌الملل تا چه اندازه منفور است و نام او مترادف تمامیت‌­خواهی و فساد مالی و روابط سیاه و تاریک است. ایران، نه چین است که سودای اشغال تایوان را در سر بپروراند و در هم‌نوایی با روسیه، به رقابت با آمریکا برود، نه اروپاست که محتاج به شیر گاز روسیه باشد. ایران، کشوری است که می­‌تواند در این مقطع زمانی طلایی، نشان دهد که بین آمریکاستیزی و تضاد بیا ناتو با مفاهیمی همچون حقوق بین­‌الملل و حاکمیت و کرامت کشورها تفاوت قائل است و می­‌تواند به عنوان کشوری مستقل و قدرتمند، طوری رفتار کند که اثری از وادادگی در برابر روسیه به نمایش نگذارد و در عین حال، می­‌تواند چنان هوشمند و زیرک باشد که در چهارچوب همراهی و هم‌نوایی با ترکیه و قطر، بر معادلات نیاز اروپا به گاز طبیعی، حرف‌‌های تازه‌­ای برای گفتن داشته باشد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!