جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۴۷۷۹۷

دخالت خارجی در انتخابات عراق چندان محتمل نیست

دخالت خارجی در انتخابات عراق چندان محتمل نیست
تحلیلگر سیاسی عراق تاکید کرد که فضای امنیتی در آستانه برگزاری انتخابات خوب است و با عدم دخالت نخست‌وزیر و شخصیت‌های دولتی، کنترل وضعیت موفقیت‌آمیز بوده است و مردم از آزادی انتخاب برخوردار هستند.

با گذشت دو سال از موج اعتراض‌های مردم عراق علیه نظام سیاسی حاکم و عدم تحقق خواسته‌های معیشتی و اقتصادی آنها به ویژه در مبارزه با فساد که نتیجه آن استعفای دولت وقت و روی کار آمدن دولت موقت بود، سر انجام وعده‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی و به تبع، انتخاب دولت جدید با رویکردی متفاوت برای سامان دادن به اوضاع داخلی و پیشبرد کشور به سمت ایفای نقش در جریان‌های منطقه به ویژه در جهان عرب عملی شد.

دهم اکتبر موعد نهایی برای حضور مردم عراق در پای صندوق‌های رای تعیین شد و اکنون نیروها و جریان‌های سیاسی در تکاپوی جلب آرای مردم همزمان با فعالیت نیروهای امنیتی برای تأمین فضای سالم انتخاباتی هستند. در همین راستا «نجم القصاب»، تحلیلگر سیاسی عراق و رئیس مرکز مطالعاتی «المورد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به تشریح فضای موجود در آستانه برگزاری انتخابات پرداخت:

فعالیت نیروهای سیاسی و ائتلاف‌ها و دیدارهای صورت‌گرفته را چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که کفه انتخابات به نفع کدام گروه سنگینی می‌کند؟

من فکر می‌کنم ائتلاف‌ها پیش از اعلام نتایج یک چیز است و پس از روشن شدن نتایج انتخابات چیز دیگر، زیرا رهبران بلوک‌ها و تشکل‌ها در حال حاضر و به دلیل قانون انتخاباتی موجود مبنی بر وجود حوزه‌های متعدد نمی توانند مانند گذشته سیطره داشته باشند و فضا را کنترل کنند. بنابراین شخصیت‌های جدیدی حضور خواهند داشت و روی کار خواهند آمد که بر اساس آرای مخاطبان و طرفداران خود به کرسی پارلمان دست می‌یابند نه با رای فلان رهبر سیاسی.

فضای امنیتی و نظارتی در راستای آماده سازی برای برگزاری انتخابات و همچنین میزان تمایل مردم عراق برای حضور در مراکز رأی‌گیری و مشارکت در انتخابات چگونه است؟

محیط امنیتی خوب است و به ویژه اینکه «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق و حتی وزرای دفاع و کشور در روند انتخابات دخالت نکرده‌اند، کنترل وضعیت موفقیت‌آمیز بوده و همین امر موجب شده است که رأی‌دهندگان در انتخابات آزادی عمل داشته باشند و احساس نکنند دستوری یا خواسته‌ای بر آنها دیکته می‌شود.

اخبار و گزارش هایی درباره فعالیت گروه‌های مختلف کُرد برای تبلیغ درباره مناطق مورد اختلاف بین اقلیم و دولت مرکزی منتشر شده است که این موضوع می‌تواند موجب دامن زدن به حواشی سیاسی شود. آیا کمیته انتخابات، اقدام خاصی برای ممناعت از چنین فعالیت‌هایی اتخاذ کرده است؟

همه نامزدهای کُرد از موضوع مناطق مورد اختلاف و مسأله کُردها به عنوان یک موضوع قومی استفاده می‌کنند تا آرای قشر مورد نظر را جلب کنند و البته این جای تعجب نیست.

از دیدگاه شما آیا نیروهای خارجی برای دخالت و نفوذ به نیروهای سیاسی داخلی و تاثیر بر نتایج آنتخابات فعالیتی دارند؟

 بعید می‌دانم که دخالت خارجی پررنگی در این زمینه وجود داشته باشد، زیرا کمیساریای انتخاباتی در تصمیم‌گیری‌ها و استفاده از شخصیت‌های فعال، مستقل است و برخلاف روند گذشته، این برای نخستین بار است که چنین اتفاقی رخ می دهد.

با توجه به برگزاری انتخابات و انتظارها برای باز شدن صفحه جدیدی در صحنه سیاسی عراق آیا مهره خاصی برای سمت نخست‌وزیری در نظر گرفته شده است؟

تا این لحظه گزینه مشخصی به طور حتم وجود ندارد و به طور کل بیشتر نیروها تمایل دارند به سمت نخست‌وزیری دست یابند و در همین راستا نیز  تلاش می‌کنند تا طرف های شیعی و سایر احزاب را راضی و متقاعد کنند که البته این احتمال نیز وجود دارد که الکاظمی در سمت خود ابقا شود.

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!