پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: ۴۷۶۶۱

قاچاق آرد دلیل اصلی تشکیل صف های طولانی نان در ارومیه

قاچاق آرد دلیل اصلی تشکیل صف های طولانی نان در ارومیه
این روزها شاهد ایجاد صف‌های طولانی در مقابل اغلب نانوایی‌های استان به ویژه درشهر ارومیه هستیم، موضوعی که حتی به نانوایی‌های روستایی هم کشیده شده و انگار سیستم نظارتی در این زمینه، برخلاف مردم دغدغه‌ای ندارد.

مدتی است  شاهد صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها در شهرها و روستاهای استان هستیم.مردم در این وضعیت شیوع گسترده کرونا از ایستادن در صف‌هایی که هیچ پروتکل بهداشتی هم در آن رعایت نمی‌شود، گلایه دارند. از طرفی کیفیت نان هم چندان مطلوب نیست و بیشتر نانی که شهروندان خریداری می‌کنند، تبدیل به دورریز می‌شود.

صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها به ویژه نانوایی‌هایی که با قیمت دولتی، پخت می‌کنند فقط مختص به شهرها مانند ارومیه نیست بلکه این مشکل به روستاها هم سرایت کرده است.

مدت زمان فعالیت نانوایی‌ها نسبت به ماه‌های گذشته کمتر شده و برخی از نانوایی‌های دولتی‌پز کمتر از دو ساعت نان، پخت می‌کنند. به نظر می‌رسد در این بین برخی سوء استفاده‌ها هم وجود دارد. آرد با قیمت دولتی کیسه‌ای ۳۵ هزار تومان به نانوا فروخته می‌شود اما همان آرد در بازار آزاد بیشتر از ۱۵۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود. آن طور که برخی فعالان این عرصه و تعدادی از مسئولان می‌گویند بخشی از آرد دولتی که باید به عنوان قوت غالب مردم، تبدیل به نان و عرضه شود سر از جاهای دیگری درمی‌آورد.

بخشی از نان هم به مصرف دام می‌رسد چون قیمت نان حتی از سبوس هم ارزان‌تر است و برای دامدار صرفه اقتصادی بیشتری دارد برای همین در برخی روستاها و شهرها مردم دیگر برای تأمین نان با مشکل مواجه شده‌اند.

دستگاه‌های نظارتی هم انگار انگیزه و توان لازم را برای رصد تخلفات در بازار و برخورد با متخلفان ندارند و این مردم هستند که دود عدم نظارت‌ها و سودجویی‌ عده‌ای به چشم‌شان می‌رود.

مشکلات تهیه نان در ارومیه چنان حاد شده که صدای نماینده ولی فقیه در استان را در آورده است.

حجت الاسلام سید مهدی قریشی امام جمعه ارومیه در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خطاب به مسئولان استانی گفت : در اسرع وقت به وضعیت نانوایی‌های استان رسیدگی  شود.

قریشی با اشاره به وضعیت نامناسب نانوایی‌های استان و کمبود نان گفت: با محدود شدن ساعات کار نانوایی‌ها،مردم با مشکلات زیادی مواجه هستند و باید هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

قاچاق آرد دلیل اصلی تشکیل صف های نان است

سید سلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی،‌دلیل اصلی تشکیل صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌های ارومیه را قاچاق آرد عنوان کرد و گفت: آرد و گندم به مقدار کافی در استان  وجود دارد ولی متاسفانه  نظارت کافی بر عملکرد نانوایی‌ها وجود ندارد.

ذاکر افزود: متاسفانه برخی نانواها آرد را با قیمت دولتی می‌خرند و در بازار با قیمت آزاد به فروش می‌رسانند در نتیجه منجر به پخت کم نانوایی‌ها و ایجاد صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها می‌شود.

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!