چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ 24 April 2024
جمعه ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۷۶۰۳

رییس شورای تامین دام: صنعت دام سنگین به مرحله فاجعه رسید

رییس شورای تامین دام: صنعت دام سنگین به مرحله فاجعه رسید
رییس شورای تامین دام کشور اظهار داشت: بخش پرواری که در اصل تقاضای بازار برای تولید گوشت را پوشش می‌دهند مدتی است که به دلایلی چون خشکسالی و از همه مهمتر کم شدن نهاده‌ها نتوانسته علوفه مورد نیاز خود را تامین کنند از این رو به علوفه‌های متفرقه چون تفاله و تفاله نیشکر روی آورده است.

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور درباره گرفتاری جدید صنعت دام پروری، گفت: عوامل متعددی در به وجود آمدن این بحران نقش دارند که مهم‌ترین آن نبود نهاده‌های دامی است. قیمت نهاده‌های دامی چون گندم و جو در بازار داخلی افزایش یافته است؛ از این رو دامدار توان خرید علوفه مورد نیاز دام را ندارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: بخش پرواری که در اصل تقاضای بازار برای تولید گوشت را پوشش می‌دهند مدتی است که به دلایلی چون خشکسالی و از همه مهمتر کم شدن نهاده‌ها نتوانسته علوفه مورد نیاز خود را تامین کنند از این رو به علوفه‌های متفرقه چون تفاله و تفاله نیشکر روی آورده است.

این فعال اقتصادی با اشاره به بالا بودن شکر در این تفاله‌ها، افزود: شیرینی علوفه‌های غیرنهاده باعث شده است که چربی دام‌ها چند برابر شود؛ در حال حاضر این مسئله به یک بحران برای تولیدکنندگان تبدیل شده است. در زمان کشتار دام‌ها میزان چربی آنها در حجم قابل توجهی بالاست تا جایی که می‌توان گفت به جای گوشت چربی تولید می‌کنیم.

پوریان با اشاره به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی، گفت: شورای عالی قیمت گذاری محصولات کشاورزی طی یک سیاست حمایتی تصمیم گرفت بخشی از دام‌های سنگین وزن را خریداری و صادر کند. چرا که باید انگیزه را برای تولید زنده نگه داریم در غیر این صورت تولید متوقف می‌شود.

به گفته وی، شورای عالی قیمت گذاری، شرکت پشیبانی امور دام را موظف کرده بود که این مصوبه را اجرایی کند اما متاسفانه این مهم به مرحله اجرا نرسید.

پوریان با بیان اینکه صنعت دام سنگین به خصوص گوساله به مرحله فاجعه رسیده است، افزود: فعالان این صنعت امیدوارند با روی کار آمدن ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، مشکلات کمتر شود. سابقه حرفه‌ای ایشان در زمینه کشاورزی زیاد است و می‌توان از تجربه‌شان در این باره بهره گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 200 هزار راس گوساله دارای جربی بالا هستند، خاطر نشان کرد: انتظار می‌رود برای برون رفت از این معضل یک تصمیم درست بگیریم و در زمان مشخص آن را اجرایی کنیم. این حجم از چربی دام قابلیت مصرف در کشور را ندارد و باید در کوتاه ترین زمان ممکن صادر شود.

این فعال صنعت دام با بیان اینکه زمان در اجرای مصوبات در صنعت دام اهمیت ویژه‌ای دارد، افزود: زمان در صنعت دام اهمیت ویژه‌ای دارد، بعد از تصویب یک مصوبه اجرای آن را نباید به تعویق بیاندازیم. اگر این روند ادامه پیدا کند من پیش بینی می‌کنم در8 ماه آینده شاهد افزایش تولید دام با چربی بالا باشیم.

رییس شورای تامین دام کشور، در پایان افزود: انتظار داریم که مسئولان به خواسته های ما نگاه واقع بینانه داشته باشند متاسفانه نگاه مثبتی نسبت به توان تولیدکنندگان داخلی نداریم به همین دلیل تصمیمات درستی در این زمینه گرفته نمی‌شود.

منبع: ایلنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!