جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۴۷۵۱۸

قیمت آرد فعلا سه نرخی است/ یارانه آرد درست تقسیم نمی‌شود

قیمت آرد فعلا سه نرخی است/ یارانه آرد درست تقسیم نمی‌شود
رییس اتحادیه نانوایان فانتزی اظهار داشت: در حال حال حاضر 99 هزار واحد صنفی در کشور فعالیت دارند که بیش از نیمی از این تعداد در بحث تولید نان تبحر لازم را ندارند.

محمدجواد کرمی، رییس اتحادیه نانوایان فانتزی درباره دلایل گرانی نان در برخی از واحدهای صنفی، گفت: هزینه‌های تولید در سال‌های اخیر افزایش نرخ داشتند از این‌رو طبیعی است که شاهد افزایش نرخ نان باشیم.

وی با بیان اینکه ابتدای هر سال دولت درآمد کارگر، بیمه و مالیات را مشخص می‌کند، افزود: هر ساله ما شاهد افزایش 10 درصدی هزینه‌ها هستیم اما تمامی دولت‌ها در ایران تلاش دارند که با ثابت نگه داشتن نرخ آرد قیمت نان را ثابت نگه دارند. این در حالی است که 75 درصد از دلایل گرانی نان به هزینه‌های تولید بر می‌گردد نه قیمت آرد.

این فعال صنفی در ادامه با اشاره به نرخ فروش آرد، افزود: دولت گندم را 7 هزار و 500 تومان از کشاورزان خریداری می‌کند اما کیلویی 665 هزار به نانوایی‌ها «یارانه بگیرهای نوع یک»، 2 هزار و 700 تومان به بخش صنف و صنعت، و کیلویی 900 تومان به آزاد پزها عرضه می‌کند. تجربه ثابت کرده است همین عدم نرخ ثابت باعث بی‌نظمی در بازار آرد و نان شده است.

وی در ادامه با اشاره به لزوم تک نرخی شدن نرخ گندم و آرد، گفت: قیمت گندم و آرد در تمام دنیا ثابت است ما هم باید با تصمیمات درست قیمت آرد را واقعی کنیم.

کرمی، سال 1389 را سال شکوفایی صنعت نانوایی خواند و افزود: در این سال پول به حساب مردم واریز شد و اصلاح قیمت به بهترین شکل ممکن انجام گرفت.

وی در ادامه با اشاره به تعداد واحدهای صنفی فعال در کشور، گفت: در حال حال حاضر 99 هزار واحد صنفی در کشور فعالیت دارند که بیش از نیمی از این تعداد در بحث تولید نان تبحر لازم را ندارند. دولت هم اکنون 50 هزار میلیارد تومان، یارانه به بخش آرد و گندم پرداخت می‌کند که اگر این یارانه درست هزینه شود نه تنها شاهد ثبات قیمت خواهیم بود بلکه درجه کیفی نان نیز بهتر خواهد شد.

رییس اتحادیه نانوایان فانتزی در پایان خاطر نشان کرد: مواد اولیه مرغوب، ماشین آلات به روز و نیروی انسانی مهارت دیده سه عامل مهم در بالا رفتن کیفیت نان هستند که اگراین 3 به خوبی کنار هم قرار بگیرند در محصول نهایی باکیفیت در به‌دست مشتریان می‌رسد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!