سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
شنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: ۴۷۴۱۳
حسین امیرعبداللهیان؛

نگرانی‌ها درباره پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای بی اساس است

نگرانی‌ها درباره پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای بی اساس است
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفت: نگرانی‌ها درباره پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران کاملا "بی اساس" است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی درباره دلایل اصرار طرف‌های اروپایی برای بازگشت هرچه سریعتر ایران به میز مذاکرات، گفت: طرف‌های اروپایی که علاقه مند هستند ایران به مذاکرات بازگردد، یکی از نگرانی هایشان این است که تصور می‌کنند به دلیل اینکه ما طی گام‌هایی که اتخاذ کردیم از بخش‌هایی از تعهداتمان در برجام خارج شدیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آنها ابراز نگرانی "بی اساسی"  از پیشرفت‌هایی که ما در برنامه هسته ای مان داریم، می‌کنند و عجله و شتاب آنها برای بازگشت به مذاکرات این است که تصور می‌کنند ممکن است ما در این پیشرفت‌های هسته‌ای مان به مرحله‌ای برسیم که از نظر آنها نگران کننده است.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به دیدارهای خود با مقام‌های اروپایی در طول مدت حضور در نیویورک اظهار کرد: من به صراحت به آنها گفتم اولا ما فتوای شرعی راجع به این موضوع داریم و ثانیا از برنامه صلح آمیز هسته ای ایران صحبت می کنیم و ایران ثابت کرده است هیچگاه هیچ انحرافی در برنامه‌اش نبوده و گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی هم این موضوع را تایید کرده است.

امیرعبداللهیان خاطر نشان کرد: اما بیش از همه آنها به دنبال این هستند که بالاخره دولت جدید در میز مذاکره وارد شود. برای ما هم نکته مهم این است که ما حتما زمانی بررسی‌هایمان تکمیل می شود و در اولین فرصت ممکن مذاکرات از سر گرفته م‌ شود اما مذاکره برای مذاکره فایده ای برای کشور و ملت ما نخواهد داشت و مذاکره ای که دستاورد ملموس داشته باشد، مدنظر است.

وی اظهار کرد: طرف خارجی می‌خواهد بگوید هرچه زودتر به مذاکرات بازگردید و ما هم به محض  اینکه بررسی‌هایمان تکمیل شود، به مذاکرات بازمی گردیم اما به طرف‌های خارجی گفتیم شما از این فرصت استفاده کنید و نیت تان را به معنای واقعی و عملی به ما ثابت کنید که قصد بازگشت به تعهداتتان را دارید و قصد دارید حقوق و منافع ملت ایران را بطور کامل ببینید و در مقابل حقوق و منافع ملت ایران را تامین کنید.

وزیر امور خارجه پیش از این نیز در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، با تاکید بر اینکه تهران در حال بررسی رویکردها و مطالعه پرونده برجام است، اظهار کرد: ان شاءالله در اولین فرصت به میز مذاکرات بازخواهیم گشت اما میز مذاکره ای که نتیجه بخش و ثمربخش باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران که برای شرکت در اجلاس سران هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد،  تصریح کرد: ما فعلا با اعضای ۱+۴ مذاکره نخواهیم داشت. بصورت فردی و دو طرفه با طرف های مختلف گفت وگو کرده ایم. زمانی که بررسی‌ها در جمهوری اسلامی ایران و مطالعه پرونده برجام به نتیجه برسد، در میز مذاکره مطالب و دیدگاه‌ها تبادل خواهد شد.

وزیر امور خارجه ایران در عین حال اظهار کرد: اما از خطوط قرمز دولت آقای رئیسی هم این است که ما نمی‌خواهیم کشور را به برجام گره بزنیم، کشور را به مذاکرات وین گره بزنیم و هر بخشی در مسیر خودش برای توسعه، تعالی و پیشرفت کشور کار می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: اگر در این مسیر، مذاکرات وین و برجام هم به نتیجه ای رسید، بهتر، چرا که تبدیل به کاتالیزوری می شود و روابط و پیشرفت های اقتصادی ما سرعت و شتاب بیشتری خواهد گرفت.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!