پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۴۷۱۹۱

رییس جمهوری تاجیکستان: سازمان ملل در مذاکرات افغانستان نقش کلیدی داشته باشد

رییس جمهوری تاجیکستان: سازمان ملل در مذاکرات افغانستان نقش کلیدی داشته باشد
رییس جمهوری تاجیکستان با تاکید بر لزوم نقش‌ آفرینی کلیدی سازمان ملل متحد در پیشبرد روند مذاکرات افغانستان از آمادگی خود برای برگزاری مذاکرات بین تاجیک‌ها و طالبان در شهر دوشنبه خبر داد.

 امامعلی رحمان امروز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آیت الله سید ابراهیم رییسی در دوشنبه با تشریح محورهای مذاکراتی خود اظهار کرد: در نشست امروز تاکید شد که مردمان ما دارای ارزش‌های مشترک، زبان تاریخی، معنوی و فرهنگی می‌باشد.

وی با بیان اینکه این مشترکات زمینه‌ای مساعد برای رشد مناسبت‌های دوستی و همکاری‌های سودمند است، گفت: ما جانبداری خود را از تقویت مکالمه سازنده سیاسی بین دو دولت در سطوح مختلف و توسعه آن که در تشکیل فضای حسن تفاهم و ایجاد اعتماد نقش مهم دارند، اظهار نمودیم.

رییس جمهوری تاجیکستان اضافه کرد: ما خواهان گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستیم و در نشست امروز بر ضرورت تلاش‌های بیشتر را برای بهبود تجارت دو جانبه تاکید نمودیم.

وی ادامه داد: به منظور به مقصد رسیدن به این هدف ها پیشنهاد کردیم برنامه درازمدت همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین تاجیکستان و ایران را تا سال ۲۰۳۰ آماده نموده و به امضا برسانند. همزمان نقش کمیسیون مشترک همکاری‌های تجاری، اقتصادی، تکنیکی و فرهنگی را در روند تحکیم ربطه های اقتصادی و تجاری مهم ارزیابی کردیم.

امامعلی رحمان با استقبال از توسعه و ارتباط شبکه حمل و نقل دو کشور و پیوستن به بنادر آبی ایران مانند بندر چابهار و بندر عباس و استفاده از ظرفیت‌های این بنادر اظهار کرد: در دیدار امروز گسترش همکاری‌های فرهنگی و علمی را میان تاجیکستان و ایران را امری طبیعی دانستیم.

وی اضافه کرد: در این زمینه تشکیل زمینه‌های حقوقی و قراردادی برای رشد سیاحی ضروری است.همچنین اندیشیدن چاره‌های ضروری را برای بهبودسفرهای  مستقیم و منظم و نظام سفر دو کشور مستلزم زمان است.

رییس جمهوری تاجیکستان با بیان اینکه با توجه به وضعیت حساس امروز بر اهمیت همکاریها در سایه امنیت تاکید کردیم، گفت: در این دیدار وضع نگران کننده افغانستان، در مرکز توجه ما قرار داشت، ما خواهان صلح و ثبات کامل در آن کشور که عامل مهم تامین امنیت در منطقه می‌باشد، هستیم و بر آمادگی خود را برای مساعدت به این روند تاکید کردیم.

امامعلی رحمان یادآورشد: همزمان با این رویکرد با تاسیس حکومت همه‌شمول و فراگیر منافع همه گروه‌های اجتماعی و قوم‌ها و ملت‌های ساکن افغانستان را عامل استقرار صلح و ثبات پایدار در افغانستان دانستیم.

وی در بخش دیگری از این نشست  اظهار کرد: در مذاکرات دیروز با پاکستان تاکید کردیم که در حکومت فراگیر تاجیک‌ها و دیگر قومیت‌ها باید جایگاه شایسته داشته باشند و صلح و ثبات در افغانستان را می‌توان فقط با همین راه تامین کرد.

رحمان با بیان اینکه از بین رفتن نزاع و تشنج در ولایت پنجشیر توسط اعلام کردن آتش بس و گشودن راه‌ها، برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم این منطقه از مهمترین وظایف امروز است، گفت: در این زمینه ما به توافق رسیدیم که تمام کوشش خود را جهت رسیدن به این هدف‌ انجام داده و برای برگزاری مذاکرات بین تاجیک‌ها و طالبان در شهر دوشنبه مساعدت نماییم.

رییس جمهوری تاجیکستان ادامه داد: بر آن هستیم که در پیشبرد این روند سازمان ملل متحد باید نقش کلیدی داشته باشد و حفظ و تامین منافع همه قومیت‌ها و ملت‌ها و احترام و اعتراف به حقوق شهروندان در دایره معیارهای پذیرفته شده بین المللی امری ضروری است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!