پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
سه‌شنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۴۷۰۲۷

راهکاری برای رفع مشکل سربازی

راهکاری برای رفع مشکل سربازی
رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ارائه راهکاری برای رفع چالش َسربازی و مسائل حقوقی متخصصان ایرانی مقیم خارج خبر داد و گفت: در برنامه جذب این متخصصان تاکنون ۹ هزار نفر مشارکت کردند.

مهدی قلعه نوی  با بیان اینکه همکاری با کارآفرینان و متخصصان ایرانی مقیم خارج از ۵ سال گذشته در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شده است، افزود: ما تا کنون همکاری با بیش از ۹ هزار نفر از متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج را از طریق ایجاد پلتفرمی، آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه در این همکاری، چندین مدل در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: "ایجاد شرکت‌های دانش بنیان"، "همکاری با دانشگاه‎های کشور"، "همکاری با محققان ایرانی در قالب ارائه سخنرانی و ارائه مشاوره" و یا برگزاری "کارگاه‌های آموزشی" از جمله مدل‌های همکاری ما با کارآفرینان و متخصصان ایرانی مقیم خارج است و به هر نحوی که این دسته از متخصصان علاقه مند باشند که با مجموعه‌های داخل ایران همکاری داشته باشند، ما از آنها حمایت خواهیم کرد.

قلعه نوی خاطر نشان کرد: بر این اساس ما پلتفرمی را طراحی کردیم و در آن در کنار این محققان و کارآفرینان هستیم تا همکاری متقابل صورت گیرد.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، از راه اندازی ۱۳۰ پایگاه جذب کارآفرینان و متخصصان ایرانی مقیم خارج کشور، در ایران خبر داد و یادآور شد: این پایگاه‌ها شامل دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌شوند و این محققان می‌توانند پروپوزال‌های خود را در سایتی که تعریف شده است، بارگذاری کنند و این پروپوزال‌ها پس از بررسی در یکی از پایگاه‌های جذب تایید می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پروسه تایید این پروپوزال‌ها در مدت زمان کمی صورت خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: در مدت کمی بعد از بررسی پروپوزال‎ها این افراد پذیرش خواهند شد.

قلعه نوی با تاکید بر اینکه تمرکز این پایگاه‌ها بر جذب این دسته از متخصصان نیست، اظهار کرد: ما بیشتر علاقه مند هستیم که متخصصان ایرانی مقیم خارج با محققان ایرانی داخل کشور و همچنین شرکت ‌ها، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور ارتباط برقرار و پروژه تعریف کنند.

وی یادآور شد: در سال‌های اخیر حدود ۲۵۰۰ نفر از متخصصان ایرانیان مقیم خارج به کشور بازگشتند و مشغول به فعالیت هستند، ضمن آنکه حدود ۳۲۰ نفر از آنها در کشور شرکت دانش بنیان تاسیس کردند.

قلعه نوی با تاکید بر اینکه تعداد قابل توجهی از این افراد اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارائه سخنرانی کردند، افزود: تا کنون بیش از ۹ هزار نفر از متخصصان و کارآفرینان ایرانی مقیم خارج در پلتفرم ما جذب شدند و همکاری خود را با طرف‌های ایرانی آغاز کردند.

رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی گفت: به طور کلی ما در این برنامه به ایرانیان مقیم خارج که سال‌ها از ایران دور بودند و با تحولات قوانین ایران آشنا نیستند، اعلام کردیم که یک سال در ایران باشند و ما در کنار آنها هستیم و از آنها حمایت خواهیم کرد و آنها نیز در این مدت نوع همکاری خود را با بخش‌های علمی و فناوری کشور انتخاب کنند.

وی با اشاره به نحوه رفع مشکل خدمت نظام وظیفه متخصصان ایرانی مقیم خارج کشور، اظهار کرد: این افراد می‌توانند در دانشگاه‌‎ها و شرکت‌های دانش بنیان پروژه‌ای را اجرایی کنند که از این طریق مشکل خدمت نظام وظیفه آنها مرتفع خواهد شد.

قلعه نوی تاکید کرد: حدود ۳۰۰ نفر از متخصصان ایرانی مقیم خارج که به کشور بازگشتند، در ایران شرکت احداث کردند و همین تعداد در شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت شدند و تعداد قابل توجهی از آنها ارائه سخنرانی داشتند.

وی با بیان اینکه برای جذب کارآفرینان و متخصصان ایرانی، سختگیری‌هایی در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: ما متخصصان ایرانی مقیم خارجی را در دانشگاه‌ها پذیرش می‌کنیم که در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا باشند؛ چون در نظر داریم تا برترین محققان ایرانی را وارد جریان توسعه فناوری کشور کنیم، از این رو در آینده درصدد هستیم که این روند تسهیل شود تا افراد بیشتری جذب شوند.

به گزارش ایسنا، برنامه "همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور" در راستای نیل به اهداف بلندمدت چشم‌انداز علمی کشور و بهره‌گیری از ذخایر علمی و حرفه‌ای سرمایه انسانی خارج از کشور، توسط مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و با همکاری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های فناور و مراکز رشد و نوآوری منتخب کشور به عنوان "پایگاه میزبان" اجرایی شده است.

استفاده از ظرفیت علمی و حرفه‌ای متخصصان ایرانی خارج از کشور در مراکز علمی، فناوری و صنعتی کشور، ارتقای سطح علمی و حرفه‌ای پایگاه های میزبان، فراهم کردن شرایط مناسب جهت توسعه فناوری‌های نوظهور و پیشرفته در کشور، فراهم کردن شرایط انتقال مهارت‌ها، روش‌ها و قابلیت‌های خدماتی نوین توسط متخصصان ایرانی خارج از کشور به داخل و کمک به تأسیس شرکت‌های فناور در حوزه‌های فناوری پیشرفته از اهداف این برنامه به شمار می‌رود.

افرادی که در این برنامه جذب می‌شوند به این شرح است: 

دانش‌آموختگان دوره کارشناسی ارشد: فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد یا دوره‌های معادل آن همچون «دکتری حرفه‌ای»

دانش‌آموختگان دوره دکتری: فارغ‌التحصیلان دوره دکتری تخصصی یا دوره‌های معادل آن همچون «تخصص بالینی، تخصص پزشکی و فوق تخصص»

اساتید: ‬ اساتید ایرانی شاغل در یکی از دانشگاه‌ها یا مؤسسات تحقیقاتی خارج از کشور با مرتبه علمی استاد تمام، دانشیار یا استادیار

کارآفرینان: متخصصان ایرانی خارج از کشور دارای حداقل دو سال سابقه فعالیت در شرکت‌های فناور خارج از کشور با سمت کارشناس، مشاور، محقق بخش تحقیق و توسعه (R & D) یا مدیر در یکی از مؤسسات یا شرکت‌های شاخص علمی، فناوری، پژوهشی و صنعتی خارج از کشور و افراد دارای تجربه راه اندازی کسب و کار.

منبع: ایسنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!