سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۴۶۹۱۳

رئیس جمهوری لبنان رسما فرمان تشکیل دولت جدید را ابلاغ کرد

رئیس جمهوری لبنان رسما فرمان تشکیل دولت جدید را ابلاغ کرد
بالاخره پس از حدود 13 ماه بلاتکلیفی و دور باطلی که تشکیل دولت لبنان در آن گرفتار شده بود، با حکمی که عصر دیروز (جمعه) "نجیب میقاتی" در تشکیل دولت جدید این کشور از "میشل عون" رییس جمهوری لبنان دریافت کرد، پایان یافت، حکمی که با افت و خیزهای فراوان همراه بود.

منابع لبنانی عصر دیروز (جمعه) اعلام کردند که میشل عون، رئیس جمهوری لبنان رسما فرمان تشکیل دولت جدید این کشور را به ریاست "نجیب میقاتی" امضا و آن را ابلاغ کرد.

طبق گزارش ها، این فرمان طی نشستی در کاخ «بعبدا» با حضور نجیب میقاتی و "نبیه بری"، رئیس پارلمان لبنان به امضای عون رسید و بر اساس آن کابینه میقاتی متشکل از ۲۲ وزیر به همراه میقاتی و معاون وی خواهد بود.

خبرهای خوش از شکسته شدن طلسم تشکیل کابینه لبنان صبح دیروز (جمعه) منتشر شد و طی آن  میقاتی در سخنانی اعلام کرد که در تماسی تلفنی با میشل عون، گفت ‌وگو کرده و از وی درخواست کرده تا تاریخی را برای انجام دیدار میان آنها و ارائه ترکیب نهایی کابینه دولت جدید به او تعیین کند.

به دنبال همین مساله طولی نکشید که وقت دیدار عون، میقاتی و بری به سرعت یعنی در بعد از ظهر دیروز (جمعه) تعیین و این سه مقام ارشد لبنانی با هم دیدار کردند و رییس جمهوری لبنان نیز با تایید لیست کابینه میقاتی، فرمان تشکیل دولت لبنان به نخست وزیری این تاجر لبنانی را صادر کرد و به 13 ماه بلاتکلیفی که مشکلات فراوانی برای لبنان و لبنانی‌ها ایجاد کرده بود، پایان داد، هرچند میقاتی برای اصلاح امور این کشور به توان و زمان زیادی نیاز دارد.

میقاتی پس از دریافت فرمان تشکیل دولت لبنان از سوی عون طی سخنانی وضعیت کشورش را فوق‌العاده و دشوار خواند و خواستار اتحاد تمامی لبنانی‌ها و گروه‌های لبنانی در راستای نجات این کشور شد.

وی تاکید کرد که وضعیت لبنان فوق‌العاده است و همه ما از وضعیت موجود در کشور مطلع هستیم و واقعیت بر کسی پوشیده نیست.

"وضعیت کشور دشوار است، اما هیچ چیز غیرممکن نیست و برای متوقف کردن روند سقوط لبنان با اتحاد تلاش خواهیم کرد و با طرف‌های بین‌المللی برای تامین نیازهای اساسی ملت ارتباط برقرار خواهیم کرد".

وی درخصوص چینش کابینه خود نیز گفت که «دولت من متشکل از تمامی اقشار جامعه لبنان است، نه گروه‌های مشخص؛ اکنون زمان تلاش است نه بحث و جدل سیاسی. هیچ "یک سوم" تعیین کننده‌ای برای هیچ طرفی در دولت من وجود نخواهد داشت و مهم اعتماد و همبستگی ملت لبنان در مسیر تشکیل دوباره دولت است».

وی درخصوص چالش‌های موجود در مقابل دولت جدید لبنان و همبستگی میان اعضای آن نیز تاکید کرد، «پیشتر نیز گفته بودم که من دولت تشکیل نمی‌دهم، بلکه یک تیم کاری را برای خدمت به لبنان تشکیل خواهم داد».

قرار بود میقاتی لیست کابینه خود را اوایل شهریور تقدیم میشل عون رییس جمهوری لبنان کند، ولی این مساله روی نداد و معلوم شد که میان او و رییس جمهوری این کشور درباره اعضای کابینه اختلاف وجود دارد که بالاخره این اختلافات عصر دیروز (جمعه) حل شد.

نجیب میقاتی دو دوره محدود نیز تجربه نخست‌وزیری لبنان را دارد؛ وی در تاریخ چهارم مرداد ماه امسال از سوی پارلمان و رییس جمهوری این کشور و پس از انصراف «سعد حریری» که طی 9 ماه نتوانسته بود کابینه خود را تشکیل دهد، مکلف به تشکیل کابینه لبنان شد. این کشور از مرداد سال گذشته که انفجار مهیبی خسارات هنگفتی به بندر بیروت وارد کرد، تاکنون دولت رسمی ندارد و «حسان دیاب» نخست وزیر این کشور پس از استعفا، همچنان به عنوان نخست‌وزیر پیشبرد امور در لبنان فعالیت می‌کرد.

شرایط این روزهای لبنان که از دو سال پیش آغاز گردیده، برای مردم این کشور بسیار بغرنج شده است؛ نبود برق و افت شدید ارزش «لیر» (پول ملی لبنان) در مقابل ارزهای خارجی در کنار کمبود سوخت و همچنین گرانی افسار گسیخته قیمت کالاها و شیوع «ویروس کرونا»، فشار مضاعفی بر مردم لبنان وارد کرده، مشکلاتی که از دوره سوم نخست وزیری سعد حریری به لبنان تحمیل شده و هم اکنون نخست وزیر مکلف این کشور باید برای آنها چاره اندیشی کند.

در چند ماه گذشته آمریکا، فرانسه و عربستان تلاشهای زیادی برای تحمیل خواسته‌های نامشروع خود در تشکیل کابینه لبنان کرده‌اند، ولی تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند، از این رو سعی کرده‌اند تا با به هم ریختن اوضاع اقتصادی این کشور و فشار بر مردم، به این خواسته‌های خود در مسیر تامین منافع رژیم صهیونیستی دست یابند.

وزیر خارجه لبنان نقطه تمرکز میقاتی

نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان ترحیج داد تا در ترکیب کابینه خود از "عبد الله بو حبیب" که از سابقه فعالیت در بانک جهانی و سفارت بیروت در واشنگتن برخوردار است، به عنوان وزیر امور خارجه و مهاجران این کشور استفاده کند.

لبنان هم اکنون یکی از سخت‌ترین دوران اقتصادی خود را طی می‌کند و به همین دلیل مذاکره با صندوق بین‌المللی پول یکی از ماموریت‌های دولت جدید این کشور است تا بتواند با کمک این نهاد بین‌المللی بخشی از مشکلات خود را برطرف کند. 

به نظر می‌رسد یکی از انگیزه‌هایی که میقاتی را به انتخاب عبد الله بو حبیب برای کرسی وزارت خارجه لبنان ترغیب کرده است، افزون بر فعالیت وی در دستگاه دیپلماسی کشورش و آشنایی با روابط بین‌الملل، استفاده از تجربیات وی در همکاری با بانک جهانی است. 

وزیر جدید امور خارجه و مهاجران لبنان فارغ التحصیل دانشگاه آمریکایی بیروت و دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه "واندربیلت" نشویل در ایالت "تنسی" در جنوب آمریکا است.    

او در حال حاضر مدیرعامل یک اتاق فکر لبنانی و مرکز "عصام فارس" است که در آوریل ۲۰۰۷ آن را تاسیس کرد.

بوحبیب که سابقه کار در بانک جهانی را دارد، کار خود در این نهاد بین‌المللی را از سال ۱۹۷۶ به عنوان یک کارشناس اقتصادی آغاز و سپس به عنوان یکی از مسئولان بلند پایه وام در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برگزیده شد. 

وزیر جدید امور خارجه و مهاجران لبنان از ماه می‌۱۹۸۳ تا فوریه ۱۹۹۰ به عنوان سفیر لبنان در آمریکا فعالیت نمود، سپس در فوریه ۱۹۹۲ به عنوان مشاور معاون رئیس منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و رئیس واحد ارتباطات منطقه‌ای به بانک جهانی بازگشت. 

وی در مارس ۲۰۰۱ به لبنان بازگشت و تا آگوست ۲۰۰۵ به عنوان مشاور اول «عصام فارس» معاون نخست وزیر لبنان فعالیت نمود.

کارشناسان مسایل منطقه ابراز امیدواری کرده‌اند که با انتخاب بو حبیب و ارتباطات وی با بانک جهانی، تا حدود زیادی مشکلات مالی این کشور مرتفع گردد و فشار زیادی که روی مردم لبنان در دو سال گذشته وارد شده روز به روز کمتر شود و در کنار آن مقامات و جریانات سیاسی این کشور نیز با کوتاه آمدن از برخی خواسته‌هایشان و دست در دست یکدیگر و وحدت ملی، توطئه و خواسته رژیم صهیونیستی و آمریکا را که ویرانی و فروپاشی لبنان می‌باشد، نقش برآب کنند و آبادانی را برای مردم این کشور به ارمغان بیاورند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!