پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۴۶۹۰۴

بایدن: وحدت ملی بزرگترین درس حملات ۱۱ سپتامبر

بایدن: وحدت ملی بزرگترین درس حملات ۱۱ سپتامبر
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به مناسبت بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در پیامی ویدئویی بدون اشاره به ناکامی های واشنگتن در ادعای مبارزه با تروریسم گفت که "وحدت ملی" بزرگترین درس حملات ۱۱ سپتامبر است.

بایدن بدون اشاره به ناکامی های آمریکا در مبارزه با تروریسم و دو دهه اشغال افغانستان در پی حملات ۱۱ سپتامبر افزود: وحدت به این معنی نیست که همه ما باید یک چیز را باور کنیم بلکه باید به عنوان یک ملت به یکدیگر احترام بگذاریم و به هم ایمان داشته باشیم.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد ما مورد بسیار نادری را پس از ۱۱ سپتامبر دیدیدم، حس واقعی وحدت ملی.
بایدن همچنین بدون هیچ اشاره ای به خاک و خون کشیدن منطقه غرب آسیا پس از این حملات مدعی شد که نسل ۱۱ سپتامبر برای خدمت و محافظت علیه تروریسم به پا خاست تا به تروریست ها و هر کسی که قصد آسیب رساندن به آمریکا را دارد، نشان دهد ما به دنبال شما خواهیم آمد و این هرگز متوقف نخواهد شد.
وی خطاب به خانواده های دو هزار و ۹۷۷ نفر از بیش از ۹۰ کشور در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در شهر نیویورک، آرلینگتون ویرجینیا، و شنکسویل پنسیلوانیا کشته شدند و هزاران نفر دیگری که زخمی شدند، گفت: آمریکا و جهان یاد شما و عزیزانتان را همواره گرامی می‌دارد.
صبح روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ میلادی، ۱۹ عضو القاعده با ۲ فروند هواپیمای تجاری- مسافری ربوده شده، برج‌های دو قلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک را هدف گرفتند. آنها هواپیمای سوم را به ساختمان پنتاگون در ارینگتون در ایالت ویرجینیا کوبیدند و تنها هواپیمای چهارم بود که در مسیر واشنگتن، در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد و نتوانست ماموریت خود را به پایان برساند.
حملات ۱۱ سپتامبر، جهان را برای روزهای متمادی در شوک فرو برد و تحلیلگران آن را با حملاتی مانند، بمباران بندر پرل هاربر توسط ژاپنی‌ها در جنگ جهانی دوم مقایسه کردند.
در این حمله بزرگ تروریستی ۱۵ تبعه سعودی، دو تبعه اماراتی، یک تبعه مصری و یک لبنانی شرکت داشتند؛ همگی عضو شبکه تروریستی القاعده، گروهی که از مبداء و کانون پرورش تروریسم یعنی عربستان تغذیه فکری و روانی شده بودند.
یکی از وعده‌های جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی خود، التزام به شفافیت بوده است و همین امر موجب شده تا خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر خواستار انتشار تحقیقات دو دهه مراکز امنیتی ایالات متحده درباره این حادثه باشند؛ هرچند این وعده با تاخیر مواجه شده است.
بایدن در دستوری به وزارت دادگستری این کشور، خواستار بازنگری موضوع از طبقه بندی خارج شدن اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر و امکان انتشار عمومی آن شد؛ اقدامی که تا پیش از این دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا به دلیل بهره‌مندی از دلارهای سعودی، از آن چشم پوشیده بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!