جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۴۶۸۵۱

93 سال خدمت/ کاهش مستمر NPL، نماد پیاده سازی بانکداری حرفه ای در بانک ملی ایران

93 سال خدمت/ کاهش مستمر NPL، نماد پیاده سازی بانکداری حرفه ای در بانک ملی ایران
نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL)، یکی از مهمترین شاخص های ارزیابی عملکرد بانک هاست، به طوری که بانک مرکزی با حساسیت ویژه ای، این موضوع را دنبال می کند و محدودیت های خاصی نیز برای بانک هایی که این نسبت را کنترل نمی کنند، در نظر می گیرد.

به گزارش فراز به نقل از روابط عمومی بانک ملی ایران،‌ در حالی که رشد مطالبات غیرجاری در دوره ای از زمان به یک چالش بزرگ برای نظام بانکی تبدیل شده بود، همه بانک ها برای کاهش شاخص نسبت مطالبات معوق به تسهیلات پرداختی راهکارهایی را ارائه و عملیاتی کردند.

در این میان اما راهکارها ارائه شده توسط بانک ملی ایران به خوبی نتیجه داد، به گونه ای که آثار آن اکنون در صورت های مالی بانک نمایان شده است.

کاهش مطالبات غیرجاری به معنای وصول این مطالبات و یا رعایت دقیق ضوابط قانونی در پرداخت تسهیلات جدید است، به گونه ای که امکان تعویق بازپرداخت آنها به حداقل ممکن برسد.

بانک ملی ایران به منظور وصول این مطالبات، یک اداره کل مستقل تشکیل داده و با جدیت موضوع را پیگیری می کند. رشد مطالبات وصول شده در کنار کاهش مطالبات معوق شده، به شکلی جدی نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی را کاهش داده است.

این کاهش، نه تنها در بهبود عملکرد بانک ملی ایران موثر بوده، بلکه به دلیل وزن زیاد منابع و مصارف این بانک در کل نظام بانکی، NPL نظام بانکی نیز با کاهش قابل توجه رو به رو بوده است.

نگاهی به جدل زیر نشان می دهد اکنون و بر اساس آخرین ارزیابی های، NPL بانک ملی ایران در قابل قبول ترین سطح ممکن قرار گرفته است. استانداردهای جهانی نیز تثبیت NPL بر روی عدد 5 را مقبول می داند و کاهش این نبست به زیر عدد کنونی، می تواند دوران تازه ای را در ارزیابی های مالی از عملکرد بانک ملی ایران خلق کند. این در حالی است که میانگین نسبت مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات پرداختی نظام بانکی، در حال حاضر عددی بیش از دو برابر همین نسبت در بانک ملی ایران است.

کنترل این نسبت در بانک ملی ایران با وجود انبوهی از تسهیلات تکلیفی بر این سازمان،‌ نشان دهنده عزم آن بر کنترل هدررفت منابع، تمرکز بر رعایت دقیق قوانین ابلاغی و اجرای درست ضوابط بانکداری حرفه ای است.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!