چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ 17 April 2024
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۴۶۶۶۲

۳ تالاب آذربایجان غربی به دلیل خشکسالی و عدم تأمین حق آبه از بین رفتند

۳ تالاب آذربایجان غربی به دلیل خشکسالی و عدم تأمین حق آبه از بین رفتند
عدم تآمین کامل حق آبه تالاب ها، کاهش بارندگی و خشکسالی امسال تالاب های استان آذربایجان غربی را در وضعیت نامناسبی قرار داده است.

امسال با توجه به خشکسالی و عدم تامین حق آبه تالاب های استان در وضعیت مناسبی نسیتند و تعدادی از آنها خشک شده اند.

حجت جباری در گفت و گو با ایلنا، با بیان اینکه در آذربایجان غربی ۴۰ تالاب وجود دارد که از این تعداد ۱۴ تالاب دائمی و ۲۶ تالاب فصلی هستند، اظهارداشت: از تعداد تالاب‌های دائمی استان ۸ تالاب نسبتاً وضعیت خوبی دارند و ۶ تالاب دائمی هم ۴۵ درصد آبگیری شدند.

وی با بیان اینکه تالاب‌های استان وضعیت مناسبی ندارند، ادامه داد: سه تالاب قوپی، بابا علی و قره قشلاق در مهاباد و قره گل در بوکان متأسفانه امسال به دلیل کمبود منابع آبی، خشکسالی و عدم تأمین حق آبه مورد نیاز آبگیری نشده و خشک شده‌اند.

جباری، با اشاره به اینکه با توجه به پدیده خشکسالی و کم بارشی در سال جاری، تالاب‌های استان حال خوبی ندارند، افزود: تالاب‌های استان در مقایسه با دو سال گذشته شرایط خوبی ندارند و با توجه به بالا بودن گرمای هوا انتظار می‌رود شرایط در اواخر تابستان نامناسب تر شود.

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی عنوان کرد: تالاب‌های دائمی استان همچون تالاب دُرگه سنگی، حسنلو و سلدوز به دلیل کمبود منابع آب و شرایط خشکسالی امسال فقط ۴۰ درصد آبگیری شدند که در پایان تابستان به طور یقین با مشکل مواجه خواهند شد.

وی اضافه کرد: تالاب‌های فصلی به دلیل اینکه از طریق نزولات جوی در زمستان و بهار آبگیری می‌شوند و امسال در فصل بارش کمترین میزان بارندگی ثبت شد متأسفانه فقط ۴۵ درصد این تالاب‌ها آبگیری شدند.

جباری با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین و مهمترین تالاب آذربایجان‌غربی به دلیل عدم تأمین حق آبه در شرایط نامناسبی قرار دارد، گفت: امسال تنها یک میلیارد مترمکعب حق آبه دریاچه ارومیه تأمین شده است.

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره آبگیری ۵۰ درصدی تالاب کانی برازان نخستین سایت پرنده‌نگری کشور در استان گفت: متأسفانه به دلیل خشک سالی و عدم تأمین حق آبه کامل این تالاب نیز در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

خشک شدن تالاب قره قشلاق بناب تهدیدی جدی برای منطقه است

تالاب قره قشلاق بناب یکی دیگر از تالاب های حوضه آبریز دریاچه ارومیه است که متاسفانه به دلیل عدم تامین حقابه در حال خشک شدن است این تالاب  که به دلیل زیبایی و تنوع گونه های جانوری و گیاهی به عروس تالاب های شمال غرب کشور شهرت یافته است، یکی از تالاب های اقماری و چسبیده به دریاچه ارومیه است که محل زیست پرندگان مختلف به شمار می رود.

از ﺟﻤﻠﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻬﻢ ﺗﺎﻻب ﻗﺮه ﻗﺸﻼق ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ویژه ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ و ﻗﺮار ﮔﺮﻓتن آن در ﺟﻨﻮب و ﺟﻨﻮب ﺷﺮﻗﯽ درﯾﺎﭼﻪ اروﻣﯿﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﻮد ﯾﮑﯽ از ﭘﺎرک ﻫﺎی ﻣﻠﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﺣﺎﺋﺰ اﻫﻤﯿﺖ ﮐﺸﻮر اﺳﺖ.

فرماندار بناب در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: خشک شدن تالاب قره قشلاق تهدیدی جدی برای منطقه و روستاهای اطراف است.

شهریار فتحی با بیان اینکه تالاب قره قشلاق بناب یکی از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه است گفت: وجود گونه‌های نادر گیاهی و حیات وحش و همچنین مناظر بسیار جذاب توریستی و گردشگری از این منطقه یک منطقه توریستی و گردشگری به وجود آورده است.

فتحی، اظهار کرد: به دلیل خشکسالی‌های اخیر ساکنان روستاهای حاشیه این تالاب با مشکل جدی معیشت و زندگی مواجه هستند که یک تهدید جدی محسوب می شود.

فرماندار بناب افزود: مشکل جدی که هم اکنون تالاب قره قشلاق را تهدید می‌کند عدم تعیین حق آبه تالاب است که اگر آب مورد نیاز تالاب را تأمین نکنیم این تالاب رفته رفته از بین خواهد رفت.

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!