پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۶۶۵۲

نگرانی از شیوع سویه لامبدای کرونا در آسیا-اقیانوسیه افزایش یافته است

نگرانی از شیوع سویه لامبدای کرونا در آسیا-اقیانوسیه افزایش یافته است
ویروس «لامبدا» کرونا اولین بار در پرو گزارش شد، حالا در بیش از ۴۰ کشور گسترش یافته و بیم آن می‌رود که مانند سویه دلتا سراسر منطقه آسیا-اقیانوسیه را نیز در بر بگیرد.

بنابر اعلام گزارش های خبری این ویروس که با نام اختصاری سی ۳۷ شناخته می شود قابلیت انتقال بیشتری نسبت به کرونای دلتا دارد و در برابر آنتی‌بادی‌ها نیز مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد.

تشدید بیماری‌زایی، افزایش سرایت‌پذیری، فرار از عوامل ایجاد ایمنی، دور زدن اقدامات تشخیصی یا درمانی همچون واکسن‌ها از مواردی است که سبب شده تا سازمان جهانی بهداشت، گونه لامبدا را «خطری در حال ظهور برای سلامت عمومی جهانی» تلقی کند.

به باور برخی متخصصان عفونی، علائم مبتلایان به کرونای لامبدا با دیگر سویه‌ها مشترک است که تب، سرفه خشک، تنگی نفس، گلودرد، اسهال، ورم ملتحمه، سردرد، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی یا تغییر رنگ انگشتان دست‌وپا بخشی از آنها است.

کره جنوبی

به دنبال شیوع سویه لامبدای کرونا، کره جنوبی تدابیر سختگیرانه ای را برای جلوگیری از شیوع این بیماری اعمال کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «هرالد کره»، افرادی که از کشورهای پرو و شیلی به کره جنوبی سفر می کنند باید به مدت ۷ روز در قرنطینه بمانند.

برپایه این گزارش، شمار مبتلایان به سویه دلتای کرونا در کره جنوبی به بیش از سه هزار تن رسیده است.

آمارها حاکی است تا کنون بیش از ۲۰ هزار نفر در کره جنوبی به کرونا مبتلا شده اند که از این میزان بیش از ۳ هزار نفر جان باخته اند.

به نوشته روزنامه « استریت تایمز » سنگاپور، مقامات کره جنوبی اعلام کردند با رسیدن به هدف تکمیل واکسیناسیون کامل ۷۰ درصد جمعیت این کشور در ماه اکتبر، برنامه شروع تزریق دُز تقویتی را که در برخی کشورها از چندی پیش آغاز شده است، اجرا خواهند کرد. در این برنامه قرار است بیش از ۸۰ درصد افراد از جمله زنان باردار و نوجوانان بین ۱۲ تا ۱۷ سال در ۳ ماهه آخر سال جاری این دُز را دریافت کنند.

آژانس کنترل و جلوگیری از بیماری کره جنوبی اعلام کرد، در این برنامه  اولویت شروع تزریق دُز تقویتی با افرادی خواهد بود که سیستم ایمنی ضعیف و یا مشکلات و بیماری های پرخطر زمینه ای دارند. بقیه افراد شش ماه پس از واکسیناسیون کامل، دُز تقویتی را دریافت خواهند کرد.

ژاپن

به گزارش خبرگزاری «ژاپن تایمز» به رغم  افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ژاپن مدارس از امروز فعالیت خود را به صورت حضوری آغاز کرده اند.

برپایه این گزارش، شماری از والدین کودکان به رغم آغاز به کار مدارس از بیم این بیماری مانع حضور فرزندان خود در کلاس های درس شده اند.

داده‌های آماری وزرات بهداشت ژاپن نشان می دهد شمار مبتلایان هفتگی کرونا در این کشور در روز پنجشنبه هفته گذشته در میان افراد بیش از ۱۹ سال به ۳۰ هزار و ۴۲۷ تن رسیده است.

این رقم در مقایسه با ماه گذشته که ۵ هزار و ۵۳۵ تن بود تقریبا ۶ برابر شده است.

به سبب شیوع کرونا در ژاپن صنعت این کشور در ماه اوت سال جاری میلادی در مقایسه با ماه گذشته با رکود روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاخص آئو جیبون بانک مرکزی ژاپن که معیار مهمی برای فعالیت بخش خدمات این کشور است در ماه اوت به ۵۲.۷ رسید.

این در حالی است که در ماه گذشته شاخص خدمات ژاپن عدد ۵۳ واحد را نشان داده بود.

برپایه این گزارش، شیوع سویه دلتای ویروس کرونا در منطقه آسیا-اقیانوسیه در مدت زمان ۱۲ ماه گذشته نیز سبب رکود صنایع مختلف شده است.

خبرگزاری کیودو نیز پیش تر گفته بود دولت ژاپن تصمیم گرفته است تا ۱۳ میلیارد دلار از صندوق های ذخیره برای مبارزه با بیماری کووید ۱۹ اختصاص دهد.

دولت ژاپن تصمیم گرفته است ۱.۴ تریلیون ین (۱۳ میلیارد دلار) از بودجه  ذخیره سال ۲۰۲۱ برای خرید واکسن اضافی کرونا و همچنین تامین دارو برای بیماران استفاده کند.

علاوه براین پرداخت بخشی از بودجه مذکور شامل وامهای بدون بهره به خانوارها و مشاغل می شود که به دلیل همه گیری کرونا شدیدا آسیب دیده است.

ژاپن سومین اقتصاد بزرگ جهان برای کنترل تاثیرات اقتصادی کرونا تا کنون چندین بار سیاست تزریق نقدینگی در بازار را به کار گرفته زیرا همه گیری کرونا ساختارهای مالی و بهداشتی این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!