پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر: ۴۶۵۸۱

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در اوت افزایش یافت

نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در اوت افزایش یافت
نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در اوت افزایش یافت و به بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ تاکنون رسید با این حال کاهش تولید ناخواسته برخی اعضا، رشد بیشتر تولید این گروه را محدود کرد.

 یافته های نظرسنجی رویترز حاکی از آن است که اوپک در اوت ۲۶.۹۳ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۲۱۰ هزار بشکه در روز بالاتر از ژوییه بود. تولید این گروه از ژوئن سال ۲۰۲۰ هر ماه بجز فوریه افزایش داشته است.

اوپک پلاس با توجه به بهبود تقاضا برای نفت، در حال احیای محدودیت عرضه ای است که در آوریل سال ۲۰۲۰ با آن موافقت کرده بود. وزیران این گروه روز چهارشنبه دیدار می کنند و با توجه به رشد ۴۰ درصدی قیمت نفت در سال میلادی جاری، انتظار می رود سیاست خود برای احیای تولید را حفظ کنند.

یک منبع آگاه اوپک پلاس به رویترز گفت: با در نظر گرفتن سطح فعلی قیمتها و احتمال افزایش تقاضا برای نفت، اوپک پلاس احتمالا به تصمیم قبلی خود برای افزایش تولید پایبند خواهد ماند.

طبق توافق اوپک پلاس، مقرر شد تولید اعضای این گروه در اوت مجموعا ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کند که از این میزان، ۲۵۳ هزار بشکه در روز سهم ۱۰ تولیدکننده عضو اوپک بود که در این توافق مشارکت دارند.

بر اساس یافته های این نظرسنجی، اگرچه ۱۰ عضو اوپک بیش از این میزان تولیدشان را افزایش دادند اما رشد ماهانه تولید محقق نشد و اعضای این گروه همچنان کمتر از سقف توافق شده نفت تولید کردند.

نظرسنجی رویترز با هدف رصد عرضه نفت به بازار انجام می‌شود و بر مبنای آمار کشتیرانی فراهم شده از سوی منابع خارجی، آمار رفینیتیو آیکان، اطلاعات شرکتهای رصد نفتکشها مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات فراهم شده از سوی منابع داخلی شرکتها، اوپک و شرکتهای مشاوره انرژی است.

نرخ پایبندی اوپک به توافق محدودیت عرضه در اوت ۱۱۵ درصد بود که در مقایسه با ژوییه تغییری نداشت.

عربستان سعودی بزرگترین افزایش تولید را در میان اعضای اوپک داشت که به ۱۸۰ هزار بشکه در روز رسید. دومین افزایش بزرگ تولید مربوط به عراق بود که صادراتش را در اوت افزایش داد. صادرات آنگولا هم در مقایسه با ژوییه افزایش یافت.

امارات متحده عربی مطابق با سهمیه تولید جدیدش ۴۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کرد در حالی که تولید کویت ۲۰ هزار بشکه در روز رشد کرد.

در میان کشورهایی که تولید کمتری داشتند، بزرگترین کاهش تولید مربوط به نیجریه بود و تولید این کشور ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. صادرات پایانه فورکادوس به دلیل نشت نفت، تحت وضعیت فورس ماژور قرار گرفت.

ایران که از سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ با وجود تحریمهای آمریکا تولیدش را افزایش داده است، در اوت تولید کمتری داشت. ایران از مشارکت در پیمان محدودیت عرضه اوپک معاف بوده و مذاکرات برای احیای توافق هسته ای با قدرتهای جهان فعلا متوقف است.

بر اساس گزارش رویترز، لیبی و ونزوئلا دو تولیدکننده دیگر عضو اوپک هستند که از مشارکت در پیمان محدودیت عرضه معاف هستند. تولید لیبی به دلیل نشت یک خط لوله کاهش یافت در حالی که ونزوئلا موفق شد تولیدش را اندکی افزایش دهد.

منبع: ایسنا

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!