شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۴۶۴۶۵

وضعیت امروز افغانستان، مظهر سیاست آمریکا

وضعیت امروز افغانستان، مظهر سیاست آمریکا
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که این روزها با طوفان سیاسی درباره افغانستان روبروست، نخستین دیدار خود را با "نفتالی بنت" نخست وزیر جدید رژیم صهیونیستی پس از یک روز تاخیر انجام داد.

این دیدار در حالی انجام شد که خبر کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی و مجروح شدن ۱۸ نظامی دیگر در حمله انتحاری داعش در مقابل فرودگاه بین المللی حامد کرزای کابل، دولتمردان کاخ سفید را برای دومین بار از زمان سقوط دولت "محمد اشرف غنی" در ۲۴ مرداد ماه  در شوک فرو برده است.

نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی که برای نخستین بار با بایدن دیدار می کرد، تلاش داشت ایران را به اولویت نخست سیاست خارجی دولت جدید آمریکا بدل کند؛ اما بحران افغانستان حتی موعد دیدار او را تغییر داد.
بنت که با بحران مشروعیت در درون رژیم خود مواجه است، در تلاش است بجای مخالفت های صریح با آمریکا، از در گفتگو با واشنگتن و ارائه راهبردهای ضد ایرانی درآید.

رژیم صهیونیستی که از چند هفته قبل با اتهام پراکنی های بی اساس علیه ایران درباره کشتی مرسر استریت در دریای عمان، دست خالی بود، تلاش کرد در این دیدار، نقشه راه دولت بایدن برای بازگشت به تعهدات برجامی اش را به نفع خود تغییر دهد.
البته این دیدار فرصتی بود تا نفتالی بنت بار دیگر لفاظی ها و ادعاهایش ضد ایرانی اش را تکرار کند و وقتی بایدن از "گزینه های دیگر" سخن گفت چنان به وجد آمد که از راهبرد ضد ایرانی رژیم صهیونیستی گفت.

رئیس جمهوری آمریکا که از زمان روی کار آمدنش وعده بازگشت به تعهدات برجامی را داده و برغم شش دور مذاکرات وین، وعده خود را عملی نکرده است، گفت در مورد تعهد واشنگتن برای امنیت اسرائیل و "تهدید ایران" با مقام اسرائیلی گفتگو خواهد کرد.
بایدن پس از ماهها سکوت درباره ایران، در این دیدار گفت: ما دیپلماسی را در اولویت اول قرار می‌دهیم. ولی اگر دیپلماسی جوابگو نباشد، گزینه‌های دیگر را در نظر خواهیم گرفت.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی این سخن بایدن را تایید کرد و گفت موافقیم اگر دیپلماسی جوابگو نباشد،‌ ابزارهای دیگر در دست است.
نخست وزیر اسرائیل که رژیمش تنها دارنده سلاح های هسته ای در منطقه و زرادخانه های هسته ای است، با ابراز نگرانی از پیشرفت برنامه های هسته ای ایران و چرخش سانتریفیوژهای ایران خواستار توقف آنها شد و گفت: ما راهبردی را برای توقف ایران در منطقه و جلوگیری دائمی از گریز هسته‌ای ایران به سوی سلاح هسته‌ای فراهم کرده ‌ایم.

چالش خبرنگاران با جن ساکی برای دانستن گزینه های دیگر بایدن
پس از این اظهارات بایدن، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری با محور تحولات افغانستان مورد پرسش قرار گرفت تا شاید خبرنگاران از زبان او منظور بایدن درباره گزینه های دیگر را بدانند اما او بر مسیر دیپلماتیک در قبال ایران تاکید کرد.

جن ساکی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از او خواست درباره گزینه های دیگر بایدن در قبال ایران توضیح دهد، گفت: هر رئیس جمهوری همیشه طیف وسیعی از گزینه ها را در اختیار دارد اما هدف ما و اولویت نخست و تمرکز ما بر مسیر دیپلماتیک رو به جلو است.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به خبرنگار دیگری که از او پرسید بایدن چه زمانی به سراغ گزینه های دیگر می رود، نیز با تاکید بر مسیر دیپلماسی گفت که ما در این وضعیت هستیم زیرا دولت قبلی از توافق هسته ای ایران خارج شد و مانع از آن شد که در مورد توانایی های ایران از دید لازم برخوردار باشیم.

با توضیحات سخنگوی کاخ سفید به نظر می رسد، گزینه های دیگر بایدن، اکنون در میانه بحران سیاسی افغانستان فقط هیاهویی برای جلب توجه و رضایت طرف اسرائیلی است.

اما نخست وزیر رژیم اسرائیل با ارایه راهبرد نقشه راه ضد ایرانی خود به بایدن نه تنها همچون همیشه در مسیر تهدید آشکار تهران گام برداشت بلکه درصدد است بایدن را وارد بازی خطرناک و ضد ایرانی خود کند؛ بازی ای که تهران بارها نسبت به هرگونه ماجراجویی و اقدامات احتمالی هشدار داده است.

وضعیت امروز افغانستان، مظهر سیاست آمریکا
حضرت‌ آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ششم شهریور ماه در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت جدید فرمودند: آمریکایی‌ها در قضیه هسته‌ای واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند و با وجود آنکه جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، اکنون جوری صحبت و طلبکاری می‌کنند که گویا جمهوری اسلامی از برجام و تعهداتش خارج شده است، در حالی‌که تا مدتها پس از خروج آمریکا، کاری از طرف ایران انجام نشد و پس از مدتی و با اعلام و با توجه دادن، برخی از تعهدات و نه همه آنها کنار گذاشته شد.

ایشان سهم کشورهای اروپایی همراه آمریکا در کارشکنی و بداخلاقی را کمتر از آمریکایی‌ها ندانستند و خاطرنشان کردند: آنها هم مانند آمریکا هستند اما در مقام زبان‌بازی و حرف زدن همیشه طلبکارند، گویا این ایران بوده است که مدت‌ها مذاکره را مسخره کرد و زیر پا گذاشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: دولت کنونی آمریکا هیچ فرقی با دولت قبل ندارد زیرا چیزی که در هسته‌ای از ایران مطالبه می‌کند، با یک زبان دیگر همان چیزی است که ترامپ مطالبه می‌کرد و آن روز مسوولان دولتی با تاکید بر عاقلانه نبودن، پذیرش آن را ممکن نمی‌دانستند.

رهبر انقلاب، آمریکایی‌ها را در پشت صحنه دیپلماسی و در پس لبخند و حرف‌های حق به جانب، گرگ‌های وحشی و درنده خواندند و افزودند: البته گاهی نیز مانند روباه حیله‌گر هستند که مظهر آن وضعیت امروز افغانستان است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در واکنش به دیدار بایدن و بنت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: اولین ملاقات بِنت و بایدن و تاکید بر استفاده از "گزینه‌های دیگر" علیه ایران، ضمن آنکه تهدید غیر قانونی یک کشور دیگر است، حق جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ‌گویی متقابل علیه "گزینه‌های در دسترس" را تثبیت می‌کند.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز با تاکید بر اراده قاطع ایران در استیفای حقوق مسلم خویش در استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای نسبت به هرگونه محاسبه اشتباه احتمالی یا اقدام ماجراجویانه رژیم اسرائیل هشدار داد.
زهرا ارشادی روز جمعه به وقت محلی در نامه ای به رئیس شورای امنیت، در اعتراض به تهدیدات رژیم اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران نوشت: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر اراده قاطع خود در استیفای حقوق مسلم خویش در استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز در تمام جنبه های آن، نسبت به هرگونه محاسبه اشتباه احتمالی یا اقدام ماجراجویانه رژیم اسرائیل هشدار می دهد.
وی ادامه داد: همانگونه که در نامه های قبلی ما به شورای امنیت نیز آمده است، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود بر اساس حقوق بین الملل برای انجام تمام اقدامات لازم جهت حفاظت و دفاع از شهروندان، منافع، تأسیسات و حاکمیت خود در برابر هر گونه اقدامات تروریستی یا اخلالگرانه را محفوظ  می‌دارد.

سخن آخر
تحلیلگران مسائل بین المللی معتقدند اگرچه تاکنون دولت بایدن در قبال ایران و برجام با دولت قبلی آمریکا فرقی نداشته و در مسیر گذشته گام برداشته، اما بخوبی می داند هرگونه ماجراجویی نسبت به ایران، هم او را از اولویت های سیاست خارجی اش دور خواهد کرد و هم جبهه جدیدی را خواهد گشود که پایان آن را خودش تعیین نخواهد کرد.

 تحلیلگران می گویند بایدن که بیش از نیم قرن در عرصه  سیاسی آمریکا حضور و مشارکت داشته، این روزها در آزمونی تاریخی در قبال بحران افغانستان قرار دارد که حتی در سخنرانی افتتاحیه ریاست جمهوری خود نامی از افغانستان نبرد.

به اعتقاد آنها، فاجعه غیرقابل پیش بینی افغانستان باعث کاهش موقعیت و محبوبیت بایدن در داخل و همچینن جایگاه آمریکا در خارج شده که اولویت نخست دولت بایدن حداقل برای مدتی خروج از این بحران خواهد بود.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!