جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
يکشنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۵۴

گفتگوی بلینکن با مقامات عراق و ترکیه درباره داعش و افغانستان

گفتگوی بلینکن با مقامات عراق و ترکیه درباره داعش و افغانستان
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در گفتگوهای تلفنی جداگانه ای با برهم صالح رئیس‌جمهوری عراق و مولود چاووش ‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه درباره مقابله با داعش و خروج اتباع خارجی از افغانستان گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با برهم صالح رئیس جمهوری عراق مدعی شد: ماموریت شکست داعش هنوز به پایان نرسیده است.

تماس تلفنی بلینکن با برهم صالح همزمان با برگزاری" اجلاس حمایت منطقه ای از عراق" و پس از حمله داعش به فرودگاه کابل و کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی و مجروح شدن ۱۸ تن دیگر از نظامیان آمریکا صورت گرفت.
وزیر خارجه آمریکا در گفتگوی تلفنی با رئیس جمهوری عراق ادعا کرد ماموریت شکست داعش در عراق هنوز به پایان نرسیده اما با پیشرفت توانمندی های نیروهای امنیتی عراق به مرحله جدیدی وارد می‌شود.
بلینکن همچنین مدعی شد واشنگتن به عنوان رهبر ائتلاف بین‌المللی برای شکست داعش و بخشی از ماموریت ناتو در عراق به آموزش، مشاوره و توانمندسازی نیروهای عراقی ادامه خواهد داد.
وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر ادعای تعهد بلندمدت واشنگتن به عراق قوی، باثبات و شکوفا اظهار داشت: مشارکت بلندمدت، عمیق، چندوجهی و راهبردی با عراق در خدمت مردم آمریکا است.
وی همچنین از تلاش‌های دولت عراق برای برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ۱۰ اکتبر قدردانی کرد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین حمایت واشنگتن از تیم نظارت بر انتخابات نمایندگی سازمان ملل متحد در عراق (UNAMI) و ماموریت نظارتی اتحادیه اروپا را خاطر نشان کرد.

بلینکن در تماس جداگانه ای با مولود چاووش‌اوغلو  وزیر امور خارجه ترکیه در مورد همکاری واشنگتن - آنکارا در افغانستان و تلاش‌های مستمر برای اطمینان از تخلیه امن و منظم شهروندان، متحدان و شرکای خود گفتگو کرد.

روز گذشته نیز، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفتگوی تلفنی با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق  "حمایت کامل" جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا را از " اجلاس حمایت منطقه ای از عراق" اعلام کرد.
به گزارش سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا دو طرف توافق کردند به همکاری‌های دو جانبه و بین‌المللی برای جلوگیری از بازگشت داعش ادامه دهند.

منبع: ایرنا
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!