جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۶۴۲۱

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشاء ویروس کرونا

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود عنوان داشته که بدون همکاری چین نمی‌تواند درباره این موضوع که ویروس کرونا از یک آزمایشگاه در چین به بیرون نشت کرده، به نتیجه قطعی برسد.

در گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ کووید ۱۹ که به سفارش و دستور جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برای کشف منشا ویروس کرونا در جهان تهیه شده، آمده است: هم قرار گرفتن در معرض طبیعی و هم یک حادثه مرتبط با آزمایشگاه می‌تواند درخصوص گسترش ویروس کرونا "محتمل" باشد.

بر اساس خلاصه ارائه شده از این گزارش، جامعه اطلاعاتی آمریکا باور ندارد که بتواند بحث بر سر این که یک لابراتوار چین منشأ ویروس کووید-۱۹ بوده را بدون اطلاعات بیشتر حل و فصل کند.

مقامهای آمریکایی گفتند، تنها چین می‌تواند پرسشها درباره منشأهای واقعی این ویروس را که تا کنون ۴.۶ میلیون نفر را در سراسر جهان کشته، حل کند. آنها اظهار کردند: به احتمال زیاد همکاری چین برای رسیدن به یک ارزیابی جامع درباره منشاهای کووید-۱۹ لازم خواهد بود.

جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می‌کند که ویروس سارس-کوو-۲ که عامل بیماری کووید-۱۹ است احتمالا طی یک تماس اولیه در ابعاد کم که احتمالا دیرتر از نوامبر ۲۰۱۹ نبوده ظهور یافته و انسانها را آلوده کرده و اولین خوشه شناخته شده از موارد ابتلای به کووید-۱۹ در شهر ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ ظهور یافته‌اند.

در ادامه این گزارش تصریح شده است: علاوه بر آن جامعه اطلاعاتی آمریکا توانسته بر سر چند مساله کلیدی دیگر به توافق کلی برسد. ما ارزیابی می‌کنیم که این ویروس به عنوان سلاح بیولوژیکی ساخته نشده است. اکثر آژانسها با احتمال کم ارزیابی می‌کنند که ویروس سارس-کوو-۲ احتمالا مهندسی ژنتیک شده باشد؛ با این حال دو آژانس معتقدند که سند و مدرک کافی برای هیچ کدام از این ارزیابی‌ها وجود ندارد. نهایتا جامعه اطلاعاتی آمریکا ارزیابی می‌کند که مقامهای چین قبل از ظهور شیوع اولیه کووید-۱۹ اطلاع قبلی از ویروس نداشتند.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا همچنین در ارتباط با فرضیه‌های مختلف درخصوص رخداد تماس اولیه با ویروس متذکر شد که هم موضوع تماس طبیعی با آن و هم فرضیه حادثه مرتبط با لابراتوار "محتمل هستند".

این گزارش به افشای جزئیات جدیدی درخصوص ابعاد اختلاف در داخل دولت بایدن بر سر تئوری نشت ویروس از لابراتوار می‌پردازد.

چند سازمان در داخل جامعه اطلاعاتی عریض و طویل آمریکا فکر می‌کردند که کروناویروس جدید برآمده از "در معرض تماس قرار گرفتن به صورت طبیعی با یک حیوان آلوده به آن یا یک ویروس قدیمی‌تر و جد ویروس جدید" بوده است.

اما طبق این گزارش، آنها "اعتماد کم" به این نتیجه گیری داشتند. گروه‌های دیگری نیز نتوانستند به نظری قطعی درخصوص منشاهای ویروس برسند.

یک بخش از جامعه اطلاعاتی آمریکا با این حال "اطمینان متوسط" به این نتیجه گیری که احتمالا اولین مورد از آلودگی انسانی به کووید-۱۹ به سبب "حادثه‌ای مربوط به لابراتور و احتمالا ناشی از انجام آزمایشات، مدیریت حیوانات یا نمونه گیری از سوی انستیتوی ویروس شناسی ووهان" بوده، داشتند.

گزارش جدید آمریکا به این نتیجه رسیده که تحلیلگران نخواهند توانست بدون اطلاعات جدید از سوی چین همچون نمونه‌های بالینی و داده‌های اپیدمیولوژیک درباره زودترین موارد ابتلا "یک توضیح قطعی‌تر" ارائه دهند.

در ابتدا آژانسهای جاسوسی آمریکا شدیدا حامی این توضیح بودند که منشا این ویروس در طبیعت است. اما افراد آگاه به گزارشهای اطلاعاتی گفته‌اند که در ماه‌های اخیر تاکید کمی بر این که ویروس در سطحی گسترده و به صورت طبیعی در میان حیوانات وحشی گسترش یافته وجود داشته است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در پی دریافت گزارش طبقه بندی شده گفت واشنگتن و همپیمانانش به تحت فشار قرار دادن چین برای دریافت جوابها ادامه خواهند داد.

بایدن در بیانیه‌ای بعد از انتشار خلاصه گزارش مربوط به تحقیقات گفت: اطلاعات حیاتی درباره منشأهای همه گیری در چین موجود است با این حال از همان ابتدا مقامهای دولتی در چین تلاش کرده‌اند اجازه دسترسی بازرسان بین‌المللی و اعضای جامعه سلامت عمومی جهانی به آن را ندهند.

بایدن گفت: چین همچنان درخواست‌ها برای شفافیت و کسب اطلاعات را رد می‌کند، حتی در حالی که تلفات این همه گیری همچنان در حال افزایش است.

خلاصه گزارش مذکور که از سوی دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا انتشار یافته منجر به بدتر شدن اختلاف بین پکن و واشنگتن در زمانی که روابط آنها در پایین‌ترین سطح خود در چند دهه اخیر قرار داشته، می شود. در آمریکا فعالان نگران هستند که این تحقیقات باعث تشویق به خشونت علیه آسیایی-آمریکایی‌ها شود.

در همین حال سفارت چین در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد، این گزارش "به غلط" ادعا کرده که چین به اخلال ایجاد کردن در تحقیقات ادامه داده و اضافه کرده که "گزارش ساختگی از سوی جامعه اطلاعاتی آمریکا به لحاظ علمی معتبر نیست".

این سفارتخانه بیان داشت: ردگیری منشأ بیماری موضوعی مربوط به علم است؛ تنها میتوان این کار را به دانشمندان سپرد نه کارشناسان اطلاعاتی و باید چنین کاری کرد.

این سفارتخانه تصریح کرد که این گزارش هدفش "سپر بلا کردن چین" بوده و این رویکرد "باعث اخلال و خرابکاری در همکاری بین‌المللی بر سر ردیابی منشأ و مبارزه با همه‌گیری می‌شود".

این بیانیه تصریح کرد که واشنگتن "از ردیابی منشأ در آمریکا خودداری کرده و در را به روی چنین امکانی می‌بندد".

همچنین این سفارتخانه در بیانیه خود گفت، آمریکا باید از کارشناسان سازمان بهداشت جهانی برای انجام تحقیقات در پایگاه فورت دتریک دعوت کند.

سفارت چین همچنین عنوان کرد که گزارش اطلاعاتی آمریکا در "ارائه پاسخ دقیقی که آمریکا خواستارش است" شکست خورده است.
این سفارتخانه تصریح کرد: هر گونه مطالعه فاز دوم درخصوص منشأها باید گسترده سازی جامع فاز اول و اجرا شده در چندین مکان و کشور باشد.

مارک وارنر، سناتور دموکرات آمریکایی که رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکاست گفت، این گزارش "بر این الزام تاکید می‌کند که چین مانع تراشی بر سر راه تحقیقات بین‌المللی در خصوص همه گیری جهانی که به قیمت جان و معیشت مردم بسیاری در سراسر جهان تمام شده، متوقف کند."

او همچنین از آمریکایی‌ها خواست "گفتمان همراه با تنفر و تبعیض" علیه آسیایی-آمریکایی‌ها را محکوم کنند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!