پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
شنبه ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۴۶۴۰۹

شاخص دلار با وجود سخنان مثبت رییس بانک مرکزی آمریکا ریزش کرد

شاخص دلار با وجود سخنان مثبت رییس بانک مرکزی آمریکا ریزش کرد
شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۹ واحد بسته شد.

سرانجام پس از مدت ها گمانه زنی، جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- تایید کرد که سیاست های حمایتی این نهاد در حال نزدیک شدن به پایان خود است. پاول با بیان اینکه قرار نیست نرخ بهره خیلی سریع افزایش پیدا کند، از برنامه ریزی برای مدیریت تورم خبر داد و افزود: آن طور که ارزیابی های ما نشان می دهد، نرخ تورم در ماه های پیش رو از مقدار فعلی کمتر خواهد بود و یا دستکم ثابت می شود.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارشی با اشاره به شیوع کرونا در جهان نوشت: ویروس کرونا تقریبا به مدت ۱.۵ سال جلوی حرکت رو به جلوی ماشین اقتصاد را گرفت اما اکنون با وجود آنکه کووید-۱۹ به طور کامل ریشه کن نشده، روند احیای اقتصادی آغاز شده است.  انتظار می رود تا پایان امسال هم اقتصاد آمریکا و هم اقتصاد اروپا از رکود کرونایی خارج شوند. همچنین چین و ترکیه تنها کشورهایی بوده اند که در سال ۲۰۲۰ به سطح پیش از آغاز همه گیری بازگشته اند.  

ارزش دلار در ماه آگوست به بالاترین سطح خود از نوامبر سال گذشته رسید. به گفته تحلیلگران، دلار در کوتاه مدت موقعیت خوبی برابر رقبایش خواهد داشت. با این حال هم به دلیل فعالیت نوسان گیران و هم به دلیل احتمال کاهش رشد اقتصادی آمریکا، ارزش دلار تاکنون موفق نشده در یک مسیر صعودی پیوسته قرار گیرد و ریزش های روزانه بالایی را به ثبت رسانده است. انتظار می رود در مواجهه با سویه جدید کرونا، آمریکا به زودی تزریق دوز سوم واکسن را آغاز کند.

آن طور که از اخبار موثق نتیجه گیری می شود، دولت بایدن از عملکرد جروم پاول- رییس کنونی بانک مرکزی آمریکا- رضایت دارد تا جایی که طبق گفته منابع آگاه در وزارت خزانه داری، ژانت یلن- وزیر خزانه داری- که خود نیز سابقه ریاست بر فدرال رزرو را در دوره زمامداری باراک اوباما در کارنامه دارد، از تمدید ریاست پاول بر بانک مرکزی حمایت کرده است. هنوز جو بایدن- رییس جمهور- گزینه خود را برای این سمت مهم اعلام نکرده اما انتظار می رود که وی در روز جهانی کار گزینه خود را معرفی کند.  

به نظر نمی رسد که تا پایان امسال نیز بحران کرونا به پایان برسد و معامله گران باید ریسک ناشی از این ویروس بر روی اقتصاد جهانی را کماکان مد نظر خود قرار دهند. شیوع سویه جهش یافته در نقاط مختلف باعث افزایش قابل توجه مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه به ویژه در شرق آسیا از جمله اندونزی شده و در هند نیز شمار قربانیان مجددا در حال اوج گیری است. شماری از کشورهای جهان از شهروندان خود خواسته اند تا نسبت به دریافت دوز سوم واکسن خود اقدام کنند.  

با بهبود تدریجی وضعیت شاخص های کلان اقتصادی، رییس بانک مرکزی آمریکا خبر داده این نهاد در حال کاستن تدریجی از حجم سیاست های حمایتی خود است. جروم پاول با بیان اینکه تغییر رویکرد بانک مرکزی ناگهانی نخواهد بود از نظارت پیوسته این نهاد بر بازارهای مالی و شاخص های کلان خبر داد و افزود: یک بار دیگر به همه اطمینان می دهم که ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل شرایط، نیرومند و کافی هستند. با وجود پیشرفت های حاصل نشده نباید فراموش کنیم هنوز میلیون ها نفر خارج بازار کار هستند.  

میزان دارایی های سرمایه گذاران خارجی از اوراق قرضه آمریکا در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود از فوریه ۲۰۲۰ تاکنون رسیده است. طبق اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، طرف های خارجی در ماه ژوئن در مجموع هفت تریلیون و ۲۰۲ میلیارد دلار اوراق قرضه وزارت خزانه داری در اختیار داشته اند که این رقم ۶۷ میلیارد دلار بالاتر از رقمی است که ماه قبل به ثبت رسیده بود. همچنین این میزان افزایش بالاترین میزان افزایش ماهانه در سال ۲۰۲۱ بوده است. ژاپن و چین بزرگ ترین دارندگان اوراق دلاری هستند.

با توجه به عملکرد ضعیف تر از حد انتظار اقتصاد چین، تقاضا برای اسکناس سبز به ویژه در کوتاه مدت بین معامله گران ارز تقویت شده است. از طرف دیگر با توجه به تسلط طالبان بر اکثریت مناطق افغانستان، نگرانی ها از افزایش تنش های ژیوپلتیکی منطقه خاورمیانه به افزایش تقاضا برای دلار دامن زد. طالبان پس از کنترل بر کابل اعلام کرده است به زودی حکومتی جدید در افغانستان تشکیل خواهد داد و با توجه به مواضع آن ها می توان انتظار داشت خاورمیانه شاهد تحولات جدیدی باشد.

روند نزولی نرخ بیکاری در کشورهای اروپایی باز هم ادامه داشته تا جایی که شمار بیکاران فرانسه تا پایان سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ به ۸.۰ درصد رسید که این نرخ ۰.۲ درصد کمتر از پیش بینی ها و ۰.۱ درصد کمتر از دوره مشابه قبلی است. این نرخ بیکاری هم چنین کمترین نرخ ثبت شده ۹ ماه اخیر محسوب می شود. شمار افراد بیکار طی این مدت با ۱۶ هزار نفر کاهش به دو میلیون و  ۴۰۰ هزار نفر نفر رسید تا برای چهارمین فصل متوالی شمار بیکاران فرانسوی زیر سه میلیون نفر باقی بماند.

نتایج نظرسنجی صورت گرفته دانشگاه میشیگان نشان می دهد شاخص اطمینان فعالان به اقتصاد آمریکا در ماه جولای با ۱۱ واحد کاهش نسبت به ماه قبل به ۷۰.۲ واحد رسیده که این عدد، کمترین سطح ثبت شده از دسامبر سال ۲۰۱۱ بدین سو بوده است. این ریزش، زنگ هشداری برای کاهش تمایل فعالان اقتصادی به سرمایه گذاری یا خرج کردن و در طرف مقابل، پس انداز بیشتر است. به بیان ساده تر با بدبینی ایجادشده، جریان سرمایه ورودی کمتر می شود و رشد اقتصادی کاهش پیدا خواهد کرد.

تاکنون بیش از ۲۱۵ میلیون و ۸۶۹ هزار و ۷۵۳ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۴۹۴ هزار و ۴۰۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۶۵۲ هزار و ۸۸ نفر، برزیل با ۵۷۷ هزار و ۶۰۵ نفر، هند با ۴۳۷ هزار و ۴۰۰ نفر، مکزیک با ۲۵۶ هزار و ۲۸۷ نفر و پرو با ۱۹۸ هزار و ۶۴ نفر بوده است.

شفالی ساچدوف - استراتژیست ارشد ارزی در بانک بی ان پی - گفت: چشم همه فعالان بازار ارز به آمار بازار کار و نرخ تورم است تا مسیر آینده رشد اقتصادی و نرخ بهره تعیین شود. به صورت کلی می توان گفت که احساس بازار به چشم انداز بلندمدت بسیار بهتر از ماه های ابتدایی سال است اما این بدان معنا نیست که رویکرد احتیاطی معامله گران به کلی از بین رفته است.  

شاخص دلار (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۶۹ واحد بسته شد. (شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می شود که شاخص دلار در گزارشات ایسنا، شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای: یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است)

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۷ دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۵۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۷۷ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۸ درصد بالا رفت و با ماندن در کانال ۱.۱۷ به ۱.۱۷۹ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۳ درصد کاهش به ۱۰۹.۸۰۹ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۶۷ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۴۷۱ یوان چین اعلام شد.

منبع: ایسنا

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!