جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
پنجشنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۴۶۳۵۱

آغاز مرحله سوم کارآزمایی واکسن رازی احتمالا اوایل هفته آینده

آغاز مرحله سوم کارآزمایی واکسن رازی احتمالا اوایل هفته آینده
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن "رازی کوو پارس" در صورت اعطای مجوز از سوی وزارت بهداشت، به احتمال فراوان اوایل هفته آینده آغاز خواهد شد.

دکتر محمدحسن فلاح مهرآبادی با اشاره به اینکه اقدامات لازم از جمله راه اندازی سایت و پذیرش داوطلب انجام شده است، افزود: پیش ثبت نام داوطلبان این مرحله هم آغاز شده است.

وی اظهار داشت: پیش ثبت نام در سایت قبلی به آدرس covid.rvsri.ac.ir انجام می شود و بلافاصله پس از اخذ مجوز، زمان و مکان تزریق واکسن به داوطلبان از طریق پیامک اعلام خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تعداد داوطلبان این مرحله را ۴۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این مرحله در استان های تهران و البرز اجرا خواهد شد.

فلاح ادامه داد: عده ای از داوطلبان این مرحله واکسن رازی کوو پارس و مابقی داوطلبان هم واکسن سینوفارم دریافت می کنند.

مرحله دوم تست انسانی واکسن رازی پایان یافت

وی خاطرنشان کرد: مرحله دوم تست انسانی این واکسن پایان یافت و ۵۰۰ داوطلب این مرحله واکسن های خود را دریافت کردند.

فلام با بیان اینکه این افراد عارضه جدی نداشتند، بیان داشت: این واکسن حدود ۸۰ درصد ایمنی داشته است.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ادامه داد: ۷۵ درصد ایمنی سلولی هم به دست آمد. این واکسن جزو معدود واکسن های داخلی است که این درصد ایمنی سلولی خوب را بدست آورده و این موضوع افتخاری برای کشور است.

کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس موسسه رازی که نخستین واکسن تزریقی- استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است، با تزریق مرحله اول تست انسانی به ۲ داوطلب مرد روز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه ۹۹ با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، جلیل کوهپایه زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران و جمعی از مسوولان و محققان در بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.  

واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید و روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در همین موسسه مستقر در کرج رونمایی شد.

موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد. این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون آن انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!