جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
چهارشنبه ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۴۶۲۹۸

ضرغامی: بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند

ضرغامی: بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند
وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه به دلیل تجربه خود در اجرای امور فرهنگی وزارت گردشگری را پذیرفته است، اظهار کرد: من با تمامی این حوزه‌ها آشنا هستم اما از نهادهای کشور می‌خواهم تا به کمک من بیایند. ما با نگاهی ایدئولوژیک می‌توانیم تمامی نیروهای فکری این مجموعه را هماهنگ کنیم.

 عزت‌الله ضرغامی، وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم درباره برنامه‌های خود در مجلس سخن گفت.

وزیر پشنهادی دولت رئیسی در ابتدای جلسه توضیح داد: بیش از ۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس، موافقت خود با برنامه‌های من را اعلام کرده‌اند که از آنها تشکر می‌کنم. مخالفان نیز نکات خوبی درباره برنامه‌ پیشنهادی من ارائه دادند که قدردان این نظرات هستم.

وی گفت: مجلس انقلابی جایگاه ویژه‌ای در اجرای امور دارد و با همراهی دولت مردم و با استفاده از تجربه‌های قوه‌قضاییه می‌توان جهش‌های اساسی در امور مختلف داشته باشیم. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک وزارتخانه بزرگ است که هرکدام از بخش‌های آن می‌تواند به تنهایی یک وزارتخانه باشد. بخش‌های این وزارتخانه هم‌پوشانی دارند و به همین دلیل قانونگذار آن را یک وزارت‌خانه اعلام کرده تا از ظرفیت‌های اقتصادی و فرهنگی هرکدام استفاده شود.

ضرغامی با تاکید بر اینکه به دلیل تجربه خود در اجرای امور فرهنگی وزارت گردشگری را پذیرفته است، اظهار کرد: من با تمامی این حوزه‌ها آشنا هستم اما از نهادهای کشور می‌خواهم تا به کمک من بیایند. ما با نگاهی ایدئولوژیک می‌توانیم تمامی نیروهای فکری این مجموعه را هماهنگ کنیم. وزارت گردشگری، وزارتخانه‌ای نوپا و مهجور است که با تلاش می‌توان آن را به بستر جدید اقتصادی در کشور تبدیل کرد.

رئیس اسبق صدا و سیما با اشاره به اینکه نگاهی یکسان به تمامی بخش‌های این وزارتخانه دارد، تصریح کرد: نگاه من به تمامی بخش‌ها یکسان و برابر است. در واقع، تمامی بخش‌ها مکمل و همپوشان یکدیگر هستند و هم افزایی دارند. من برنامه خود را در ۳۰ صفحه ارائه دادم و سعی کردم. نکات ضعف برنامه پیشنهادی احصا شده است. من با نخبگان این حوزه جلساتی برگزار کردم و برنامه خودم را ارائه دادم. برنامه من در رسانه‌ها منتشر شد و در کلاب‌هاس هم مورد بررسی قرار گرفت.

عضو پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: نکاتی درباره برنامه من ارائه شد که از موارد مطرح شده حدود ۶۴ محور استخراج و ۲۸ پیشنهاد جدید ارائه دادم. مردم باید بدانند که برنامه‌های پیشنهادی تخصصی است و برای نمایندگان مجلس ارائه شده و در اینجا به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی گفت: میراث فرهنگی، شناسنامه و هویت ماست؛ ما در دوره‌ای قرار داریم که بی‌هویتی توسط رسانه‌های معاند ارائه می‌شود. ما میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس در کشور داریم که جوانان باید با آن آشنا شوند. ۳۲ هزار اثر ثبت شده در بخش ملموس و ۱۹۰۰ مورد در حوزه غیرملموس داریم. بخش غیرملموس همان فرهنگ و گویش بین مردم است. بهترین فرهنگ غیرملموس در جهان را داریم اما توفیقی در این حوزه نداشته‌ایم. آیات قرآنی این مسیر را نشان می‌دهد، سوره «حجر» که سرنوشت قوم «لوط» را برای آیندگان بیان می‌کند، می‌تواند چراغ راهی در حوزه میراث فرهنگی باشد. میراث فرهنگی باید در دسترس باشد، اما این موضوع به کار رسانه‌ای نیاز دارد.

وزیر پیشنهادی دولت ابراهیم رئیسی افزود: اگر یک کاخ را ببنید هم از آن عبرت خواهید گرفت و هم سرپنجه هنر و اقتدار ایرانیان را می‌بینید که عاملی برای همبستگی است اما تبدیل به دوقطبی شده است. شهید مطهری در کتاب «خدمات متقابل اسلام و ایران» هم افزاییی این بخش را مطرح می‌کند و ما این حوزه را دوقطبی می‌کنیم. کسانی که همراه با رییس‌جمهوری پیشین به ایتالیا سفر کردند و تندیس سرباز ایتالیایی را دیدند، اگر نقش رستم را دیده بودند که پادشاه رم جلو شاه ایران به خاک افتاده، متوجه صبغه ما در تاریخ می‌شدند.

وی ادامه داد: بسیاری از مردم به جاذبه‌های گردشگری می‌روند اما امکانات رفاهی مناسبی در دسترس نیست. بخش خصوصی را تقویت خواهیم کرد تا زمینه ساماندهی مردم فراهم شود.  

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره صنایع دستی توضیح داد: صنایع دستی ۴۶۰ اثر دارد که ۳۷۰ مورد آن در ایران موجود است اما به دلیل مشکلات بازاریابی و فروش این حوزه مهجور مانده و از بین رفته است. ما در حوزه بازار رقابتی دچار مشکل هستیم. فقدان برندسازی از مشکلات جدی صنایع دستی است و عدم کاربرد آن سبب شده که جنبه تزیینی پیدا کرده و به دلیل مشکلات اقتصادی مردم از سبد کالای خانواده‌ها حذف شده‌اند. این موضوع را در بخش مشاغل خانگی تقویت خواهیم کرد تا مشکلات برطرف شود.

ضرغامی با اشاره به پیشران بودن صنعت گردشگری گفت: درآمد بسیاری از کشورها در حوزه گردشگری است. ۱۰.۴ درصد از تولید ناخالص و ۱۰ درصد اشتغال جهان برای گردشگری است و از هر ۵ شغل جدید، یک مورد برای این حوزه است. ما در رقابت با همسایگان خود شکست خورده‌ایم. با توجه به اینکه دلار در ایران گران است، اما مردم برای گردشگری خارجی هزینه می‌کنند. کشورهایی مثل امارات، قطر، بحرین، اردن، اسراییل درآمد بیشتری نسبت به ما در این حوزه دارند و ما با کشورهایی مثل لبنان و کویت رقابت می‌کنیم. اگر چاه نفتی مشترکی با قطر داشته باشیم و نسبت به این کشور کمتر برداشت کنیم، همه متوجه خواهند شد اما این موضوع در حوزه گردشگری و سرمایه از دست رفته آن دیده نمی‌شود. ما می‌توانیم گردشگری در حوزه فرهنگی، سلامت و کشاورزی داشته باشیم.

وی  ادامه داد: اخیراً با نمایندگان  به استان هرمزگان  سفری داشتم، این استان ۱۱۰۰ کیلومتر ساحل دارد، اما گردشگری دریایی ما در این بخش صفر است و بیکاری در این استان به ۳۰ درصد رسیده است مگر می‌شود جایی ساحل باشد اما مردم بیکار باشند.

وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری افزود: این در حالی است که بخش خصوصی امکانات فراوانی برای توسعه گردشگری در حوزه ساحل برون و درون مرزی دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری حلال و مذهبی یکی از مزیت‌های نسبی کشور ماست، افزود: هرچند برخی می‌پندارند که به خاطر محدودیت‌ها ما مشکلات جذب توریست داریم، اما بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند و این بخش می‌تواند برای ما درآمدزا باشد.

این وزیر پیشنهادی از سوی رئیس‌جمهور تاکید کرد: این حوزه جدی‌ترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است.  بسیاری از اروپایی‌ها به دنبال گردشگری حلال و پا ک هستند ما می‌توانیم با اقصی نقاط کشور ارتباط برقرار کنیم و بخش زیادی از این مزیت در مناطق محروم وجود دارد، اما نگاه به این حوزه باید غیرسیاسی باشد، لذا با نگاه فرهنگی، اقتصادی و ملی با کمک آحاد مردم می‌توانیم وزارتخانه‌ای همگرا، تشکیل دهیم. هر نوع نگاه سیاسی و قبیله‌ای به این بخش آفتی برای گردشگری است.

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!