جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: ۴۶۱۴۱
مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد مطرح کرد:

نرخ تورم کمر مردم را شکسته است

نرخ تورم کمر مردم را شکسته است
نماینده مردم اردبیل اظهار داشت: آقای خاندوزی با توجه به اینکه در تیم اقتصادی به عنوان وزیر اقتصاد پاسخگوی مجلس هستید به طور شفاف بگویید چه کسی را برای رییس کلی بانک مرکزی در نظر گرفته‌اید؟ طبق قانون وظیفه شماست که رییس کل بانک مرکزی را معرفی کنید چه اشکالی دارد که امروز به مجلس بگویید رییس بانک مرکزی مورد نظر شما چه کسی است

محمود عباس‌زاده مشکینی نماینده مردم مشکین‌شهر به عنوان مخالف گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد اظهار داشت: در خانه ملت باید به نیابت از ملت بزرگ و توکل بر خدا منطق کارشناسی و منافع ملی، مصالح مردم و انصاف برنامه‌های گزینه‌های پیشنهادی را بررسی و ارزیابی کنیم و در نهایت رای دهیم.

وی با بیان اینکه امروز تجمع و تراکم مطالبات و انتظارات مردم در حوزه اقتصاد است، گفت: مردم سریعترین ، جدی‌ترین، نتیجه‌بخش ترین و شفاف‌ترین اقدامات را از تیم اقتصادی دولت انتظار دارند. بنده نمی‌خواهم از این تریبون آ‌مار و ارقام و نرخ‌های متجلی در مانیتور اقتصادی را عنوان کنم تا سوء استفاده‌هایی شود اما شرایط اقتصادی کشور را این مردم با پوست و گوشت و استخوان خود لمس می‌کنند و آنهایی که با سیلی صورتشان را سرخ نگه داشتند این شرایط اقتصادی را درک می‌کنند.

این نماینده مجلس افزود: کارشناسان اقتصادی آمار اقتصادی را در سنجه‌ها می‌بینند و برای پاسخگویی فوری به کارشناسان اقتصادی و مردم و این خلاهای موجود در عرصه اقتصاد و پلشتی‌هایی که ایجاد شده باید تیم منسجم توانمند و هم‌افزا شکل بگیرد و باید دید ایا این تیم به فرماندهی وزیر اقتصاد شکل گرفته است.

عباس‌زاده تاکید کرد:‌ به صراحت می‌گویم وزرای سیاسی امنیتی و دفاعی که در این زمینه انتخاب معرفی شدند تیم مقبولی هستند اما در حالی که تجمعات مطالبات مردم در اقتصاد است در دسته وزرای اقتصادی و زیربنایی یک تیم مشروط معرفی شده مشروط نه به معنای نمره بلکه به معنای شرط.

نماینده مردم مشکین‌شهر تاکید کرد:‌ البته تیمی که از وزاری فرهنگی و علمی معرفی شده یک تیم مردود می‌دانیم اما انتظار داشتیم در این تقسیم‌بندی‌ها تیم وزرای اقتصادی یک تیم مقبول معرفی شوند.

وی گفت: من چند سوال از آقای خاندوزی به عنون گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد دارم که بیش از یک سال گذشته با ایشان در ارتباط بودم و وی را عضو فعال کمیسیون اقتصادی می‌دانم. آقای خاندوزی با توجه به اینکه در تیم اقتصادی به عنوان وزیر اقتصاد پاسخگوی مجلس هستید به طور شفاف بگویید چه کسی را برای رییس کلی بانک مرکزی در نظر گرفته‌اید؟ طبق قانون وظیفه شماست که رییس کل بانک مرکزی را معرفی کنید چه اشکالی دارد که امروز به مجلس بگویید رییس بانک مرکزی مورد نظر شما چه کسی است.

این نماینده مجلس با اشاره به بحث کسری بودجه اظهار داشت: واقعیت این است که امروز بودجه با کسری مواجه است وقتی که فروش نفت کاهش پیدا می‌کند و درآمد حاصل از فروش نفت نداریم با کسری بودجه مواجه می‌شویم. سوال من از آقای خاندوزی این است که برای درمان و تسکین این مشکل چه راهکاری در نظر دارد می‌دانیم که رفع این مشکل نیاز به هماهنگی کامل بین وزیر اقتصاد و وزیر نفت دارد و اینجا پاشنه آشیل ماست. آقای خاندوزی به نظر  شما به عنوان وزیر اقتصاد چقدر هماهنگی و ظرفیت وجود دارد که منویات شما در حوزه اقتصاد با وزیر نفت هماهنگ باشد.

عباس‌زاده افزود: بحث هزینه‌داری و تسلط وزیر اقتصاد بر خزانه مطرح است چه خزانه معمولی، صندوق توسعه ملی و صندوق هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد؛ باید دید آقای خاندوزی چه تسلطی بر این خزانه‌ها دارد و چه برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه رییس جمهروی روز گذشته به صراحه اعلام کرد فرماندهی تیم اقتصادی با معاون اول است گفت: هر چند معاون اول رییس جمهوری  فرمانده تیم اقتصادی معرف کرد اما مسولیت اقتصاد با وزیر اقتصاد است. برای مردم اینکه چه کسی فرمانده اقتصاد است مهم نیست برای مردم میدان، سفره و جمع کردن رانت‌ها و پلشتی‌ها مهم است.

نماینده مردم استان اردبیل با بیان اینکه وزارت اقتصاد می‌تواند تولیدکننده رانت باشد، گفت: من برنامه‌های شما را مرور کردم شما به برخی از مسایل استراتژیک مانند بحث سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کم‌رنگ‌تر و ملایم‌تری داشتید البته شاید وقت برای تنظیم برنامه‌هایتان کم بوده است.

عباس‌زاده تاکید کرد:‌ آقای خاندوزی شما اشاره ضعیفی به اصل 44 داشتید در صورتی که دیدید در چند سال گذشته چگونه به بهانه اجرای اصل 44 قانون در این کشور اسب‌ها را به قیمت نعل‌ها واگذار کردند و قوه قضاییه را با چه فرآیند پیچیده‌ای مواجه ساختند.

وی ادامه داد: اقتصاد یک علم شناخته شده است و سنجه دارد. امروز نرخ رشد اقتصادی به ویژه نرخ رشد اقتصادی بدون نفت منفی است، آقای خاندوزی به ما بگویید برای رشد نرخ اقتصادی چه برنامه‌هایی دارید و به ما عدد بدهید تا ما ببینیم بر اساس وعده شما در مرداد 1400 یک سال یا دو سال دیگر نرخ رشد اقتصادی به کجا رسیده است.

وی تاکید کرد:‌ امرزو نرخ تورم کمر مردم را شکسته است و مهمترین عامل بی‌ثباتی اقتصادی نرخ تورم است. بگویید چه برنامه‌ای برای کاهش نرخ تورم دارید.

وی با بیان اینکه درآمد سرانه ملی الان کجاست و چه عددی را نشان می‌دهد اظهار داشت: به عنون وزیر تحصیل کرده و اقتصاددان و اقتصادخوان به ما بگویید آیا این آمارهایی که امروز از اقتصاد منتشر می‌شود درست است راستی‌آزمایی در این باره کرده‌اید.

وی درباره برنامه‌های وزرا و ارایه آنها به نمایندگان منجلس گفت: نظر دولت محترم است اما به جای اینکه صدها صفحه برنامه همپوشان که نشان دهنده سردرگمی در این حوزه‌ها است و باعث انحراف افکار نمایندگان و مردم می‌شود و برای دولت هم دردسر ایجاد می‌کند وزرا باید برنامه‌های خود را در باره مسایل مهم ارایه دهند.

وی افزود: آقای خاندوزی باید برای سه مساله کنترل تورم ثبات اقتصادی و نرخ رشد اقتصادی همراه با اشتغالزایی و رفع فقر و نابرابری های اقتصادی و اجتماعی یک برنامه زمان‌بندی شده و قابل سنجش ارایه دهد که قابلیت بازخوردگیری و اصلاح را داشته باشد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!