شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ 20 April 2024
سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۴۵۹۷۰

وزیران خارجه چین و آمریکا درباره افغانستان گفتگو کردند

وزیران خارجه چین و آمریکا درباره افغانستان گفتگو کردند
وزیران امور خارجه چین و آمریکا روز دوشنبه در گفتگویی تلفنی درباره اوضاع افغانستان و همچنین روابط دوجانبه تبادل نظر کردند.

در این گفتگوی تلفنی روز دوشنبه ، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از مشارکت چین در نشست "دوحه" درباره مساله افغانستان قدردانی و خاطرنشان کرد که وضعیت افغانستان در حال ورود به یک مرحله مهم و حیاتی است.

دیپلمات ارشد آمریکا تاکید کرد که طالبان باید جدایی روشن و واضح خود از افراط گرایی را اعلام و برای انتقال منظم قدرت و تشکیل یک دولت فراگیر اقدام کند. وی ابراز امیدواری کرد که چین نیز در این زمینه نقش مهمی ایفا نماید.

بلینکن گفت: آمریکا به این مساله اذعان دارد که آینده افغانستان باید توسط مردم این کشور تعیین شود و از طالبان نیز خواست ایمنی همه کسانی که خواستار خروج از کشور هستند را تامین کند.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز در این گفتگو تاکید کرد که حقایق یک بار دیگر ثابت کرده که کپی برداری مکانیکی یک الگوی خارجی نمی تواند برای استفاده در کشور دیگری با تاریخ و فرهنگ متفاوت کارایی داشته باشد.

وانگ خاطرنشان کرد: هیچ دولتی بدون حمایت مردم نمی تواند دوام داشته باشد و استفاده از قدرت و ابزارهای نظامی برای حل مشکلات صرفا به ایجاد مشکلات بیشتر منجر می شود.

وزیر خارجه چین تاکید کرد که این کشور آماده ارتباط و تعامل با آمریکا برای حل آرام مساله افغانستان و جلوگیری از یک جنگ داخلی دیگر یا فاجعه انسانی در آن کشور و تبدیل آن کشور به یک پایگاهی برای تروریسم است.

وانگ افزود: چین افغانستان را به ایجاد یک چهارچوب سیاسی باز و فراگیر مطابق با اوضاع ملی آن کشور تشویق می نماید. وی تاکید کرد : آمریکا باید در کمک به افغانستان برای حفظ ثبات نقش سازنده ای ایفا کند .

وزیر خارجه چین تاکید کرد: خروج شتابزده نیروهای آمریکا از افغانستان تاثیر منفی شدیدی بر اوضاع آن کشور داشته و اگر آمریکا در اقدام بعدی نیز مشکلات جدیدی ایجاد نماید این رویکرد مسئولانه ای نیست.

در پی خروج اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان از این کشور و ورود نیروهای طالبان به کابل ،  شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای خواستار توقف فوری همه خصومت ها، ایجاد دولت جدید متحد از طریق مذاکرات فراگیر با مشارکت کامل نمایندگان و حضور برابر و معنادار زنان شد. یک مقام طالبان دوشنبه شب گفت رایزنی‌ها در باره چگونگی ایجاد نظام آینده افغانستان، نام و ساختار این نظام در دوحه ادامه دارد و مواضع خود را در آینده بسیار نزدیک اعلام می کنند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!