جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۹۵۹

بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران در مرزهای خوزستان

بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران در مرزهای خوزستان
رئیس اتاق بازرگانی اهواز با انتقاد از نبود مدیریت و برنامه‌ریزی و تصمیمات حمایتی دولتمردان برای حضور کالاهای ایران در بازار عراق گفت: هر جا که بخش خصوصی و اقتصاد درست عمل می‌کنند، بخش دولتی تصمیماتی مخالف این حرکت می‌گیرد و رقیب و بلای جان بخش خصوصی می‌شود.

شهلا عموری با اشاره به آخرین وضعیت بخش خصوصی در خوزستان اظهار کرد: دلالی در هر زمینه‌ای در استان خوزستان بیداد می‌کند خصوصا در تامین نیاز کالاهای مصرفی و معیشتی مردم و باید به این مساله توجه شود تا دست دلالان از بازارها و طرح‌ها کوتاه شود. با حذف دلالان قطعا آنچه اتفاق خواهد افتاد، شرایطی به سود مردم است.

وی افزود: اگر وضعیت در خوزستان به همین شکل ادامه داشته باشد، قطعا در آینده‌ای نزدیک شاهد افزایش مهاجرت و کاهش روزافزون جمعیت خصوصا در میان جوانان و نخبگان و فعالان بخش خصوصی خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به رسالت اتاق‌های بازرگانی در دوره‌های اخیر گفت: رسالت اتاق‌های بازرگانی با گذشته بسیار متفاوت شده است و اتاق‌ها دیگر صرفا صادرکننده کارت بازرگانی نیستند بلکه در همه صحنه‌های اقتصادی کشور حضور دارند و مشاور سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه هستند.

عموری افزود: در دولت گذشته به بخش خصوصی جفا شد و در بحث بازگشت ارز سختگیری‌هایی شد که باعث تعلیق کارت‌های برخی از بازرگانان و تجار شد. در مواردی نیز انگشت اتهام به سمت اتاق‌های بازرگانی اشاره رفت که اتاق‌ها کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف برای عده‌ای صادر می‌کنند در حالی که اتاق تنها صادرکننده کارت به صورت فیزیکی است و وزارت صمت مسئول کارت‌ها است.

وی گفت: با توجه به اینکه اتاق بازرگانی با سازمان صمت، گمرک، تامین اجتماعی و... لینک است، هر کسی که کارت بازرگانی دریافت کند و خطایی مرتکب شود، قطعا ابتدا این بخش‌ها متوجه خطا خواهند شد و می‌توانند مانع آن شوند نه اینکه انگشت اتهام به سمت اتاق‌های بازرگانی نشانه برود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به ظرفیت‌های خوزستان در بخش‌های مختلف بیان کرد: متاسفانه وجود ظرفیت‌ها و مزیت‌های متعدد در خوزستان، فرصت‌ها را از بخش خصوصی گرفته است و به جای اینکه بستری برای توسعه باشد به مانعی برای توسعه تبدیل شده است و حرکت بخش خصوصی را کند کرده است.

عموری با بیان اینکه بخش خصوصی در خوزستان مظلوم واقع شده است، گفت: مرزهای خوزستان برای فعالیت‌های تجاری، فرصت هستند و هنگامی که زیرساخت‌های مرزی ایجاد شد، ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری بالغ بر ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ کامیون نیز پیش‌بینی شد اما امروز روند صادرات ما متاسفانه به کمتر از یک‌چهارم این ظرفیت رسیده است.

وی افزود: مقایسه آمار صادرات در ابتدای تبادلات تجاری با عراق با امروز نشان می‌دهد که موضوعات مختلفی در این امر دخیل بوده است؛ نبود مدیریت واحد در مرزها، تصمیمات آنی، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مختلف، سختگیری‌های بیش از اندازه، عدم پشتیبانی و حمایت از بخش خصوصی و گاه تصمیماتی که از جانب مسئولان عراقی ابلاغ می‌شود، مواردی است که بر روند صادرات موثر بوده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز گفت: بحث دیگر، جذب سرمایه‌گذار است. در هر دو مرز شلمچه و چذابه در استان خوزستان، سرمایه‌گذارانی تمام داشته‌هایشان را هزینه کرده‌اند تا زیرساخت‌هایی مانند انبار و سردخانه ایجاد کنند اما بعد از گذشت سال‌ها، هنوز بلاتکلیف هستند و هیچ تضمینی برای استفاده از سرمایه‌هایشان نمی‌توانند داشته باشند.  

وی با انتقاد از نبود مدیریت و برنامه‌ریزی و تصمیمات حمایتی دولتمردان برای حضور کالاهای ایران در بازار عراق گفت: حضور کشور ایران نسبت به سایر کشورها در بازار عراق بسیار کمرنگ است و ما بازار عراق را در اختیار نداریم. این مساله به دلیل عدم کیفیت تولیدات ایران نیست بلکه علت آن، نبود مدیریت برای بقا و حضور دائم در عراق است.

عموری اظهار کرد: ما تنها به سیاست توجه داریم و اقتصاد، دغدغه اصلی کشور ما نیست. هر جا که بخش خصوصی و اقتصاد درست عمل می‌کنند، بخش دولتی تصمیماتی مخالف این حرکت می‌گیرد و رقیب و بلای جان بخش خصوصی می‌شود.

وی با اشاره به اجرایی نشدن مصوبات ستاد تسهیل استان خوزستان نیز گفت: این ستاد تشکیل شده است تا به واحدهای تولیدی استان خوزستان کمک کند اما بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد از مصوبات شش ماهه دوم سال ۹۹ این ستاد در خوزستان اجرایی و عملیاتی نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز افزود: اکثر مصوبات این ستاد در حوزه‌های بانکی است و متاسفانه در این زمینه بانک‌ها عملکرد ضعیفی داشته‌اند و در نتیجه، همچنان شاهد بدهکاری واحدهای تولیدی به سازمان‌ امور مالیاتی، تامین اجتماعی و جرائم سنگین بانکی و... هستیم. در این شرایط باید گفت که بخش خصوصی با چه امیدی می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد؟

عموری با اشاره به دستاوردهای اتاق بازرگانی اهواز عنوان کرد: بخش آموزش اتاق بازرگانی اهواز بسیار فعال است و نسبت به آموزش اعضای اتاق اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. در این زمینه در سال‌های اخیر اتاق بازرگانی اهواز موفق به کسب رتبه برتر کشور شده است زیرا دوره‌های آموزشی بسیار خوبی برای اعضا برگزار شده است. در شورای گفت‌وگو نیز مباحث کارشناسی در خصوص مشکلات اعضا مطرح و منجر به مصوبات خوب شده و در سه سال گذشته نیز شورای گفت‌وگوی اتاق اهواز همواره رتبه اول یا دوم را در کشور کسب کرده است.

وی افزود: زیرساخت‌های بسیار خوبی در اتاق بازرگانی اهواز ایجاد شده است که پیش از این اصلا وجود نداشت. برای مثال بخش مستندسازی در اتاق به وجود آمده است که تمام فعالیت‌های اتاق را در بردارد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به راه‌اندازی دادگاه‌های تجاری در اتاق بازرگانی اهواز گفت: در گذشته بررسی پرونده‌های تجاری سال‌ها به طول می‌انجامید و دیگر ارزش مادی برای شاکیان نداشت. در این شرایط، محل اتاق بازرگانی قدیم اهواز در اختیار دادگستری قرار داده شد و چهار شعبه تخصصی دادگاه تجاری در آن محل ایجاد شد.

عموری بیان کرد: در مدت چند ماهه اخیر راه‌اندازی دادگاه تجاری خوزستان، بیش از ۳۴۰ پرونده تجاری بررسی شده است.

وی با اشاره به پیگیری راه‌اندازی بخش پژوهش اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: با سازمان مدیریت صنعتی تفاهمنامه‌ای به امضا رسیده است تا کارهای پژوهشی اتاق بازرگانی اهواز را برون‌سپاری کنیم. برای شش ماهه دوم سال جاری نیز تمرکز خود را بر استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها و ایده‌های نوین قرار داده و به دنبال راه‌اندازی و حمایت از نوآوری و تکنولوژی هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به مشارکت در بخش مسئولیت‌های اجتماعی عنوان کرد: هر زمان که در استان خوزستان اتفاقی افتاده و نیاز بوده است، اتاق بازرگانی اهواز ورود کرده و در حد توان کمک کرده است؛ مانند سیل، شیوع کرونا و کمک‌های مومنانه.

عموری با بیان اینکه اتاق بازرگانی اهواز با تقویت واحد مارکتینگ به دنبال بازاریابی برای کالاهای تولید استان خوزستان و صادرات این کالاها به کشورهای هدف است، گفت: از پنج سال پیش با پیگیری‌های انجام‌شده از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق اهواز، به دنبال ایجاد شهرک تخصصی خرما در خوزستان بودیم. خوشبختانه اکنون با یک سرمایه‌گذار خوزستانی به توافق رسیده‌ایم و به زودی شاهد احداث این شهرک که از تولید تا فرآیند صادرات را در بر می‌گیرد، خواهیم بود. قطعا فعالیت این شهرک، بیش از ۱۵۰۰ اشتغال را ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: البته یک سرمایه‌گذار به تنهایی نمی‌تواند همه بار احداث یک شهرک را به دوش بکشد و شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز باید در این زمینه پای کار بیایند و همکاری لازم در این خصوص داشته باشند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!