جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۷۶

نروژ دارنده ی بالاترین سهم در استفاده از انرژی تجدیدپذیر

نروژ دارنده ی بالاترین سهم در استفاده از انرژی تجدیدپذیر
طبق بررسی جدید، نروژ بالاترین سهم را در استفاده از انرژی تجدیدپذیر در میان کشورهای جهان دارد.

بررسی پلتفرم مقایسه تعرفه انرژی "یوتیلیتی بیدر" ۲۰ کشور برتر در زمینه انرژی پاک را و همچنین کشورهایی که بیشترین اتکا را به سوختهای فسیلی دارند، رتبه بندی کرده است.

سوختهای فسیلی مورد بررسی شامل زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی بودند در حالی که منابع تجدیدپذیر شامل سوختهای زیستی و زباله، باد، خورشیدی و آبی بودند. آمار بررسی شده از اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) استخراج شده است. یافته‌های این بررسی نشان داد ۵۶ درصد انرژی مورد نیاز نروژ از منابع تجدیدپذیر تامین می شود. پس از نروژ، کشورهای برزیل و نیوزیلند در رتبه دوم و سوم قرار می گیرند.

نقطه اشتراک نروژ، برزیل و نیوزیلند چیست؟

این سه کشور پرچمداران جهان در مصرف انرژی تجدیدپذیر هستند.

نروژ بیش از هر کشور دیگری در جهان از برقی آبی استفاده کرده و ۴۵ درصد از انرژی مورد نیازش را از این منبع تامین می‌کند. این کشور حوزه اسکاندیناوی برای دره‌های عمیق و رودخانه‌های زیادی که دارد و همچنین بارندگی فراوان به دلیل تغییرات اقلیمی، شناخته شده که به معنای وفور برق آبی است.

برزیل که دومین رتبه برتر تامین انرژی از منابع تجدیدپذیر در جهان را دارد، پرچمدار استفاده از انرژی سوخت زیستی و زباله است. این منابع ۳۲ درصد از کل تامین انرژی این کشور را تشکیل می‌دهند.

برزیل دومین تولیدکننده بزرگ سوخت اتانول و پیشروی صنعتی است و اتانول مشتق شده از نیشکر موفق‌ترین سوخت جایگزین تاکنون شناخته شده است.

منابع انرژی تجدیدپذیر در ۴۲ درصد از تامین انرژی نیوزیلند سهم دارند. این کشور پرچمدار استفاده از انرژی بادی و خورشیدی است که ۲۵ درصد از انرژی مورد نیاز نیوزیلند را تامین می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی نیوزیلند که درمسیر بادهای شدید و مداوم قرار دارد، اجازه داده است این کشور بهترین استفاده را از انرژی بادی ببرد. همچنین روزهای آفتابی فراوان به نیوزیلند امکان داده که از انرژی خورشیدی هم بهره مند شود.

کدام کشورها بیشترین اتکا را به سوختهای فسیلی دارند؟

سنگاپور با ۹۸ درصد وابستگی به سوختهای فسیلی، از این نظر در میان کشورهای جهان در صدر فهرست قرار گرفته است. این کشور بالاترین میزان استفاده از نفت نسبت به کل تامین انرژی را دارد و سوختهای فسیلی ۷۳ درصد از کل انرژی مورد نیازش را تامین می‌کنند. این کشور به دلیل این که موقعیت تجاری ایده آلی دارد و همچنین برخورداری از یک فضای امن، خانه شرکتهای نفتی بزرگی مانند اکسون موبیل است. پس از سنگاپور استرالیا با ۹۳ درصد و سپس آفریقای جنوبی با ۹۱ درصد سهم قرار گرفته اند.

لوکزامبورگ و هلند با وابستگی ۹۰ درصدی به سوختهای فسیلی، در رتبه چهارم و پنجم قرار می‌گیرند.

بر اساس گزارش یورو نیوز،   هلند بالاترین میزان مصرف گاز طبیعی را در مقایسه با هر کشور دیگری در این فهرست دارد و ۵۰ درصد از این گاز از میدان گازی گرونینگن تامین می‌شود که بزرگترین میدان گازی اروپاست. با این حال دولت هلند متعهد شده است تولید گاز از میدان گرونینگن را تا سال ۲۰۲۲ متوقف کند.

منبع: ایسنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!