سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: ۴۵۴۳۳

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی
مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران امروز با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسوولان و کارگزاران نظام با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار و منتخب ملت ایران توسط ولی‌فقیه به سمت «ریاست جمهوری» منصوب می‌شود.

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه -دوازدهم مرداد ۱۴۰۰- با حضور رهبر انقلاب اسلامی و جمعی از مسوولان و کارگزاران نظام با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار و منتخب ملت ایران توسط ولی‌فقیه به سمت «ریاست جمهوری» منصوب می‌شود.

هفت رییس‌جمهوری؛ دوازه دوره

پس از انقلاب احکام انتصاب افراد منتخب در انتخابات، با تنفیذ حضرت امام خمینی «قدس سره»، (آقایان سید ابوالحسن بنی‌صدر، محمدعلی رجایی، حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای)، و با تنفیذ حضرت آیت الله خامنه ای، (آقایان اکبر هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی، محمود احمدی نژاد و حسن روحانی به عنوان رییس‌ جمهوری اسلامی ایران به آنان اعطا شده است.

تنفیذ در قانون

براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری است و طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری «دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به وسیله مقام رهبری آغاز می‌گردد.»

از حسینیه جماران تا حسینیه امام خمینی

در دوران رهبری حضرت امام خمینی «قدس سره»، یک مراسم تنفیذ در بیمارستان قلب تهران و سه مراسم تنفیذ در حسینیه جماران برگزار شد. در دوران رهبری حضرت آیت الله خامنه ای تاکنون یک مراسم در حسینیه جماران و مابقی در حسینیه امام خمینی «قدس سره» برگزار شده است.

تنفیذهای متعدد، محور ثابت

یک محور مفهومی بین همه تنفیذها مشترک است. اینکه تنفیذ ولی فقیه تا هنگامی برقرار است که رییس جمهوری منتخب به تعهد در پیمودن صراط مستقیمی که در پیش داشته یعنی راه آرمان‌های نظام اسلامی و دفاع از حقوق ملت و ایستادگی در برابر زورگویان و مستکبران پایبند باشند.

ترکیب مردم سالاری و مشروعیت

بر مبنای نظریه ولایت فقیه، ریاست عامه در دوران غیبت برعهده فقیه عادل با کفایت بوده و ولایت غیر او طاغوت است و کارگزاران حکومتی به اذن او مشروعیت می‌یابند. به همین دلیل، ولی فقیه بعد از انتخاب رییس جمهوری این انتخاب را تایید می‌کند تا حاکمیت در قوه مجریه، مشروعیت پیدا کند.

تایید و نصب

در متن تمام تنفیذهایی که امام خمینی «قدس سره» و حضرت آیت الله خامنه‌ای برای روسای جمهوری صادر کرده‌اند ابتدا عبارت «تنفیذ رأی مردم» و سپس «انتصاب به ریاست جمهوری» دیده می‌شود

منبع: ایرنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!