پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ 18 April 2024
پنجشنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: ۴۵۲۷۰

بهره برداری از خط ریلی راه آهن یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر

بهره برداری از خط ریلی راه آهن یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر
خط ریلی راه آهن مسیر یزد به اقلید فارس به عنوان بزرگترین طرح ریلی کشور روز پنجشنبه به مناسبت عید سعید غدیرخم از طریق ویدیو کنفرانس با دستور حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

با افتتاح این خط ریلی که یکی از بزرگترین طرح های عمرانی استان یزد است، ارتباط یزد با استان فارس که یکی از مناطق پرجمعیت کشور با ظرفیت های گردشگری، کشاورزی، صنعتی و علمی ایران است برای نخستین بار از طریق خط ریلی برقرار شد.

 این طرح ملی به طول ۲۷۰ کیلومتر از مصوبه های سفر مقام معظم رهبری است که ۲۴۵ کیلومتر آن در استان  یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد و برای بهره برداری از آن ۱۴ هزار میلیارد ریال هزینه  و برای ۸۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است. 

برای بهره برداری از این طرح مهم ریلی کشور آیینی با حضور محمدعلی طالبی استاندار، تعدادی از مسوولان راه آهن و مدیران محلی در محل اداره کل راه آهن یزد برگزار شد

استاندار یزد روز قبل از افتتاح این طرح در پیامی در فضای مجازی نوشت: افتتاح طرح ریلی یزد به اقلید استان فارس در روز عید غدیرخم خاطره ای ماندگار را برای همه آنها که دل در گروی پیشرفت و توسعه استان دارند، رقم می زند.   

راه آهن یزد - اقلید با هدف جابه جایی مسافر و همچنین بار و کالا و تکمیل مثلث گردشگری مرکز ایران در استان های یزد، شیراز و  اصفهان ایجاد شده و در سال اول بهره برداری، قابلیت حمل بیش از سه میلیون تُن بار را دارد.

با افتتاح این طرح ایستگاه اقلید به حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور تبدیل شده است و مسیر ریلی شیراز تا مشهد ۳۱۱ کیلومتر کوتاه تر می شود، در طول مسیر این طرح تقاطع های مختلفی بر روی محورهای یزد - بندرعباس،  یزد - خاتم ، یزد - ابرکوه ، ابرکوه - سورمق و آزاد راه اصفهان - شیراز  ساخته شده است.

در آیین افتتاح طرح های ریلی کشور  همچنین ۱۸۲ کیلومتر خط دوم راه‌آهن بافق یزد به  زرین شهر اصفهان با اعتباری  بالغ بر ۳۹ هزار و یکصد هزار میلیارد ریال نیز به بهره برداری رسید که این خط پنج ایستگاه دارد و هدف اصلی از اجرای آن افزایش سرعت سیر در خطوط ریلی برای تردد قطارهای باری و مسافری است.

حدود یک هزار کیلومتر خط‌ راه آهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در  استان یزد قرار دارد و بیش از ۳۰ درصد عملیات حمل و نقل ریلی معادل چهار برابر بازدهی و بهره‌وری این بخش به نسبت دیگر نواحی کشور مربوط به منطقه یزد است و بیش از ۸۰ درصد موادمعدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از استان یزد عبور می‌کند.

 در هشتاد و ششمین برنامه افتتاح طرح‌های جهش تولید در دولت تدبیر و امید ۱۰ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان طرح ریلی و آزادراهی در کشور افتتاح شد. 

این طرح ها با دستور رییس جمهوری در استان‌های یزد، فارس، زنجان، قزوین، اصفهان، البرز و مازندران به بهره‌برداری رسید

منبع: ایرنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!