پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ 25 April 2024
چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۴۵۲۲۵

جایگزینی سیب زمینی‌های مازاد به عنوان خوراک دام

جایگزینی سیب زمینی‌های مازاد به عنوان خوراک دام
معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: طرح جایگزینی سیب‌زمینی‌های مانده در انبارها به عنوان خوراک دام، فقط محدود به استان گلستان است، ضمن اینکه با توجه به محدودیت‌های تغذیه‌ای سیب زمینی برای دام، این عرضه پس از فرآوری محصول انجام خواهد شد.

بحران کمبود علوفه در پی خشکسالی هر روز برای دامداران جدی‌تر می‌شود. این مشکل دامداران را به فکر خوراک‌های جایگزین با دسترسی بیشتر مانند: گندم و سیب زمینی انداخته است. در همین راستا اتحادیه سراسری دامداران ایران اعلام کرده است که به دلیل کمبود خوراک دام، دامداران از سر اجبار سیب‌زمینی‌های درجه دو را به عنوان خوراک دام جایگزین کرده‌اند. این اتحادیه خبر داده است که با هماهنگی سازمان تعاونی روستایی بخش زیادی از سیب‌‌زمینی‌هایی که مصرف انسانی ندارد در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.

از نظر کارشناسان جایگزینی غده سیب زمینی به عنوان بخشی از خوراک می‌تواند خطرناک باشد چراکه سیب زمینی با سیستم گوارش دام سازگاری ندارد و در بلند مدت می‌تواند سلامت دام و تداوم تولید را با خطر مواجه کند. 

مرتضی معتمد، معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در گفت وگو با ایلنا درباره طرح تامین سیب زمینی برای جایگزینی بخشی از خوراک دام، اظهار کرد: این موضوع محدود بوده و تنها مربوط به استان گلستان خواهد بود. 

وی یادآور شد: به طور معمول هر ساله اولین محصول سیب زمینی که به بازار وارد می‌شود مربوط به  شهرستان جیرفت استان کرمان در ماه‌های فروردین و‌ اردیبهشت است، پس از آن از اواخر اردیبهشت تا خرداد محصول استان گلستان و در ماه‌های بعد به ترتیب محصول سیب زمینی زنجان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان و اردبیل تولید و عرضه می‌شود. 

به گفته معتمد؛ در سالجاری در استان گلستان به دلیل سرما، بوته‌های سیب زمینی در مرحله ابتدایی رشد یخ زدند و این یخ زدگی موجب تاخیر یک‌ماهه در عرضه محصول این استان به بازار شد. 

وی افزود: تاخیر ایجاد شده عرضه سیب زمینی گلستان را به بازار با دیگر استان‌ها همزمان کرد.

معتمد با بیان اینکه این همزمانی افت قیمت و بیش بود تولید را برای کشاورزان گلستانی به همراه داشت، گفت: سازمان تعاون روستایی با هدف جلوگیری از زیان کشاورزان این استان با دستور وزیر جهادکشاورزی به خرید حمایتی  سیب زمینی ورود کرد و خرید را تا متعادل شدن قیمت ادامه داد. 

وی تصریح کرد: نتیجه اقدام حمایتی سازمان تعاونی روستایی خرید حدود ۶ هزار تن سیب زمینی و انبار آن بود. 

معتمد در توضیح تصمیم برای عرضه سیب زمینی برای تامین بخشی از خوراک دام، اظهار کرد: این تصمیم فقط محدود به استان گلستان است، ضمن اینکه با توجه به محدودیت‌های تغذیه‌ای سیب زمینی برای دام، این عرضه پس از فرآوری محصول انجام خواهد شد. 

وی عملیات فرآوری را به صورت خشک کردن سیب زمینی یا پخت آن عنوان کرد. 

معاون بازرگانی سازمان تعاونی روستایی تاکید کرد: حتی اگر فرآوری انجام شود تنها ۵ درصد از جیره خوراک دام را می‌توان به این محصول اختصاص داد. 

معتمد تصریح کرد: مطرح کردن مصرف غده سیب زمینی‌های درجه ۲و۳ برای جایگزینی در خوراک دام غیرعلمی است و می‌تواند نتایج منفی برای سلامت و تولید دام‌ها داشته باشد.

وی از دامداران خواست: از جایگزینی سیب زمینی با بخشی از خوراک دام بدون فرآوری به جدا  خودداری کنند

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!