جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
کد خبر: ۴۵۱۸۱

تامین برق اولویت اصلی در حوزه سیمان و فولاد

تامین برق اولویت اصلی در حوزه سیمان و فولاد
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر ضرورت آسیب‌شناسی واقعی و رصد روزانه میزان تولید و موجودی سیمان و فولاد در کشور، تاکید کرد که در شرایط فعلی، اولویت اصلی در حوزه سیمان و فولاد تامین برق به منظور حفظ تولید است.

 لازم به یادآوری است که نیمه تیرماه سال جاری،  شرکت توانیر (مدیریت تولید، انتقال و توزیع برق ایران) در نامه‌ای خواستار توقف فرآیند اصلی شرکت‌های فولادی شده و اعلام کرد که حداکثر برق دریافتی شرکت‌های فولادی از شبکه برق باید به میزان ۱۰ درصد دیماند مصرفی آن‌ها باشد؛ پس از آن در پی بروز مشکل در روند فعالیت تولیدی صنایع مذکور (سیمان و فولاد) و درخواست تجدید نظر بر فعالیت‌ها توسط فعالان این حوزه،  هیات دولت تصمیم گرفتند تا صنایع سنگین همچون فولاد و سیمان از شب تا صبح به فعالیت بپردازند.

براین اساس به منظور ایجاد تسهیل در فرآیند تولید در کشور، طبق توافق صورت گرفته میان معاونین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنایع فولادی و سیمانی مجاز به فعالیت از ساعت ۲۴ الی هشت صبح تا سقف ۵۰ درصد دیماند مصرفی برق شدند که طبق آن از روز چهارشنبه هفته گذشته (۳۰ تیرماه) لغایت یکشنبه (سوم مرداد ماه)،  برنامه زمانبندی محدودیت تامین برق واحدهای سیمان و فولاد کشور، ابلاغ شد . 

اما پس از آن، نظر شرکت توانیر عوض شد و این برنامه از روز پنجشنبه (۳۱ تیرماه) برای صنایع فولادی  تغییر  کرد.  

بنابراین طی یک ماهه اخیر،  محدودیت‌های اعمالی در مصرف برق صنایع فولادی و سیمانی را دچار چالش کرده و به سبب اینکه میزان تولید کاهش یافته است،  قیمت‌ها علی‌الخصوص قیمت سیمان در روزهای اخیر نوسان زیادی داشته است و براین اساس قطعی برق و کاهش تولید سیمان از جمله دلایل نوسانات قیمت سیمان در روزهای اخیر به شمار می‌رود.

 عزت الله اکبری تالارپشتی- رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- ضمن انتقاد از افزایش قیمت سیمان و فولاد در بازار،  در نشست روز گذشته (دوشنبه)  دلایل گرانی افسارگسیخته این محصولات را با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و نیرو و معاونان آن‌ها بررسی کرد و با بیان اینکه دولت بایستی با پیش‌بینی احتمال قطعی برق در فصل گرما و ایجاد ظرفیت‌های لازم، از  بروز آشفتگی در بازار سیمان و فولاد  جلوگیری می‌کرد؛ تاکید کرد: صنایع بخش مهمی از اقتصاد کشور هستند و دولت برای تامین برق موردنیاز، نباید ابتداً، برق واحدهای تولیدی و صنعتی را قطع می‌کرد؛ چراکه در صورت بروز اختلال در فعالیت واحدهای تولیدی اقتصاد و تولید کشور تحت تاثیر قرار می‌گیرد.  با اصلاح الگوی مصرف برق می‌توان بسیاری از کمبودها را جبران کرد.  

در این زمینه،  علیرضا رزم‌حسینی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز در جلسه کارگروه تنظیم بازار روز گذشته (دوشنبه)، ضمن اشاره به مشکلات ناشی از قطعی برق برای صنعت کشور، گفت: با توجه به تصمیماتی که در وزارت نیرو گرفته شد،  واحدهای مختلف صنعتی با قطعی برق روبرو شدند و بیشترین فشار ناشی از این عدم تامین برق، به واحدهای سیمانی و فولادی تحمیل شد.

پیشنهادات وزارت صمت برای آسیب حداقلی صنایع از قطعی برق پذیرفته نشد 

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، این مقام مسئول با بیان اینکه پیشنهادات وزارت صمت برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از قطعی برق به بخش صنعت، مورد قبول واقع نشد، تصریح کرد: در بازاری که میزان تقاضا تغییری نکرده است، وقتی عرضه کمتر از 30 درصد باشد،  طبیعتا مشکلات حادث می‌شوند.  مسئله اصلی در بازار سیمان و فولاد در شرایط فعلی مربوط به کاهش تولید است؛ لذا ضروری است تمرکز اصلی بر تولید باشد که آن هم نیازمند تامین انرژی و برق مورد نیاز این صنایع است.

رزم‌حسینی ضمن تاکید بر ضرورت بررسی موضوعات مرتبط با توزیع در کارگروه‌های تخصصی و بررسی کارشناسی آن برای اخذ یک تصمیم درست جهت رفع چالش نظام توزیع موجود، اظهار کرد: وزارت صمت در این مدت، بیشترین مطالبه و درخواست را برای تامین برق واحدهای تولیدی از وزارت نیرو داشته است و این موضوع را به صورت مستمر و جدی پیگیری کرده و خواهد کرد؛ امیدواریم با کمک و همکاری وزارت نیرو، بتوانیم این مشکل را از سر راه تولید برداریم.

برق تخصیصی تنها مکفی گرم نگه‌داشتن کوره‌هاست

به گفته وی،  میزان برقی که در حال حاضر در اختیار این واحدهاست تنها برای گرم نگه داشتن کوره‌ها کافی است و این اختلال در تولید موجب ایجاد چالش در حفظ بازارهای خارجی و مشکل در قراردادهای داخلی برای صنایع سیمان و فولاد شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن درخواست برخورد جدی و قانونی با هرگونه تخلف در حوزه آسیب‌شناسی واقعی، رصد و پایش روزانه میزان تولید و فعالیت واحدهای تولیدی این صنایع، بر کنترل انبارها جهت ساماندهی بازارها تاکید کرد:  تنظیم بازار در شرایط فعلی متفاوت با شرایط عادی است. تعدادی از صاحبان قلم و تریبون به ‌جای کمک به ایجاد آرامش در بازار، به التهابات بازار دامن می‌زنند و اجرای تصمیمات درست را به مخاطره انداخته و در مواردی نیز ناخواسته در مقابل تولید قرار می‌گیرند.

وی افزود: در شرایطی هستیم که علاوه بر مشکلات تحریم، کرونا و خشکسالی، قطعی برق نیز وجود دارد و با توجه به فصل گرما و نیاز مبرمی که مناطق گرمسیر کشور به برق دارند، لازم است با اولویت‌بندی و بررسی‌های کارشناسی، این موضوع مدیریت شود.

وزیر صمت در پایان صحبت‌های خود از وزارت نیرو خواست که به تعهدات پذیرفته شده در قبال صنایع و معادن پا برجا باشند و تامین برق واحدهای تولیدی سیمان و فولاد که به دلایل مختلف طی چند روز گذشته عملیاتی نشده است را در دستور کار خود قرار دهند.  تامین برق واحدهای تولیدی برای حل مشکلات موجود از دغدغه های اصلی وزارت صمت است و صنعتگران مطمئن باشند از همه امکانات و ظرفیت های موجود جهت مرتفع نمودن این مشکلات و موانع استفاده خواهیم کرد.

همچنین در این رابطه،  فرهاد رحمانی-معاون دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنعت، معدن و تجارت- با یادآوری اینکه زمستان سال گذشته (۲۳ دی ماه تا ۱۸ بهمن ماه)، قطعی برق سبب شد بیش از پنج میلیون تن سیمان تولید نشود؛ فلذا این اتفاق بازاری سیاه در آن مقطع ایجاد کرد؛ تصریح کرد: با اعمال محدودیت‌ صنایع در مصرف برق،  در حال حاضر دوباره این اتفاق افتاده است ویکی از دلایل اصلی  افزایش قیمت سیمان طی روزهای اخیر  همین قطعی برق است که سبب کاهش تولید شده است.  

وی با بیان اینکه طی دوهفته اخیر تولید سیمان،  علیرغم  افزایش ۲۹ درصدی در خرداد ماه، به هشت میلیون تن کاهش پیدا کرده است؛ تاکید کرد: چنانچه قطعی برق برای واحدهای تولیدی سیمان ادامه‌دار باشد،  موجودی هشت میلیون تنی کلینکر، حداقل تا یک ماه و نیم می‌تواند تولید سیمان را پوشش دهد.

لازم به ذکر است که وزرای نیرو و صمت وعده دادند، در روزهای آتی اقدامات مناسب و لازمی برای مدیریت مصرف برق و تامین برق واحدهای تولیدی و صنعتی انجام دهند

منبع: ایسنا

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!