سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ 16 April 2024
شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
کد خبر: ۴۵۰۶۸

روحانی: حل و فصل مشکلات خوزستان باید ادامه یابد

روحانی: حل و فصل مشکلات خوزستان باید ادامه یابد
رییس جمهوری با اشاره به مشکلات اخیر در استان خوزستان گفت: حل و فصل مسائل خوزستان طبق دستور دیروز مقام معظم رهبری باید ادامه پیدا کند.

 حجت‌الاسلام ‌المسلمین حسن روحانی روز شنبه در هشتاد و چهارمین برنامه جهش تولید گفت: برای همه ما مردم خوزستان و خود خوزستان دارای ابعاد و اهمیت ویژه‌ای است؛ خوزستان سرزمین زرخیز و استان مرزی و بسیار مهم ما است و مردم خوب این سرزمین همواره مدافع خوبی از ایران اسلامی و مردم خود بوده‌اند.

رئیس جمهور ادامه داد: این روزها مشکلاتی برای زندگی مردم استان خوزستان از لحاظ آب و شدت گرمای موجود را شاهدیم که این شدت گرما موجب کم شدن ورودی سدهای آب‌ها شده و در مجموع مردم مشکلاتی پیدا کردند که بخشی از این مشکلات کم شده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم با حضور آقای جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، وزیر نیرو و سایر مسئولان بقیه مشکلات در روزهای آینده تخفیف یابد و مسائلی که نسبت به خوزستان باید حل و فصل شود، طبق دستوری که دیروز مقام معظم رهبری داده‌اند، ادامه پیدا کند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: خوشحالم ۲ سد دیگر در بوشهر افتتاح می‌شود و انشاالله سال آینده هم ۳ سد دیگر افتتاح می‌شود که امیدواریم  با این ۵ سد که ۳ سد در دولت سیزدهم افتتاح خواهد می‌شود خوشحالی مردم فراهم  شود.

وی ادامه داد: امروز هم ۲ سد افتتاح می‌شود که هم برای آب آشامیدنی مردم در دشتستان به هم برای بخش کشاورزی در تنگستان مورد بهره‌برداری مردم قرار می‌گیرد.

روحانی ادامه داد: امروز هشتاد و چهارمین افتتاح را نسبت به آب، فاضلاب و برق انجام دادیم که بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: امروز مجموعا ۲ هزار و ۲۸۳ هزار  میلیارد تومان افتتاح انجام دادیم. ۲ سد  کوچک و ۲ تصفیه خانه را افتتاح کردیم .

رئیس جمهور ادامه داد: برای استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و فارس اقداماتی  انجام گرفت و هم‌چنین مسئله‌ نیروگاه‌های تجدیدپذیر که امروز در ۲ بخش کوچک ۱۹ مگاواتی و همچنین تجدیدپذیر ۳۰ مگاواتی افتتاح شد و امیدوارم ما بتوانیم در روزهای پایانی اقداماتی که انجام شده است و قابل تکمیل است را تکمیل کنیم و آنهایی که باقی می‌ماند برای دولت سیزدهم ادامه پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: سدهایی در سال جاری و همچنین در سال آینده باید افتتاح شود، همچنین نیروگاه‌های عظیمی باید ظرف سال‌های آینده افتتاح شود ما امروز  ۱۶ هزار مگاوات برق در دست افتتاح داریم که بخشی امسال و بخشی دیگر  سال آینده افتتاح می‌شود که می‌تواند یک تنفس برای کشور باشد.

روحانی با بیان اینکه خوشحال بودم که در آغاز این جلسه با وزیر نیرو ویدیو کنفرانسی صحبت کردیم، ایشان به همراه معاون اول در اهواز هستند برای حل مشکلی که در این ایام برای مردم عزیز خوزستان پیش آمده است و عمدتاً به خاطر کم‌آبی و بی‌آبی بوده استف گفت: اگر امسال نیز مثل سال‌های پیش بود، امروز مشکلی در خوزستان نداشتیم. اینکه الان مشکل داریم به خاطر این است که آب سدها را نمی‌توانیم به اندازه کافی رهاسازی کنیم. نه اینکه نشود رهاسازی کرد، بلکه اکنون هر چه نیاز مردم خوزستان باشد می‌توان رهاسازی کرد اما ممکن است برای پایان شهریور و اوایل مهرماه مردم دچار مشکل شوند.

وی ادامه داد: این آب هم برای کشت پاییزه و هم آب آشامیدنی مردم است و معمولاً کمترین حجم ذخایر سدهای ما به پایان شهریورماه که پایان سال آبی است، مربوط می‌شود. امیدواریم خداوند رحمت خودش را به مردم نازل کند و مردم بتوانند بهره‌برداری و استفاده کنند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همانگونه که در گزارش‌ها شنیدیم آبی که می‌بایست وارد سدها می‌شده در طول ۵۰ سال گذشته کمتر شده و امسال نیز از همه سال‌ها کمتر بوده است، گفت: امسال حدود ۵۰ درصد ورودی آب سدها کمتر شده است و وقتی ورودی کم شود، رهاسازی آب دچار مشکل می‌شود. ۱۰ میلیارد متر مکعب آب پشت سدهای خوزستان کمتر از سال گذشته است. به همین دلیل مردم را دچار مشکل می‌کند.

وی بیان کرد:‌ از سویی نیز وقتی آب سدها کم می‌شود، نیروگاه‌های برق‌آبی ما نیز دچار مشکل می‌شود و گرمای هوا بر آن مضاعف می‌شود و وقتی گرما اضافه می‌شود ظرفیت و تولید نیروگاه‌های ما کاهش پیدا می‌کند.

رئیس دولت دوازدهم با بیان اینکه اقدامات بسیار خوبی برای مردم خوزستان انجام شده و اکنون معاون اول و وزرا در آنجا هستند که هر مشکل دیگری که می‌شود را حل و فصل کنند. در سال ۹۹ بخش بزرگی از اعتباراتی که مربوط به آبرسانی به دزفول، اندیمشک، شادگان، مسجد سلیمان، ایذه و باغملک بود پرداخت‌ شده است. البته همه کارهایی که در خوزستان انجام گرفته باز هم کم است.

وی با تاکید بر اینکه در این دولت کار بسیار عظیمی در مسئله کشاورزی انجام دادیم، افزود: تحول بزرگی در کشاورزی در بخش اروند در جنوب خوزستان انجام گرفته است، همچنین در آب و فاضلاب نیز کارهای خوبی صورت گرفته است. در طرح دیگری آب را از دز به اهواز و منطقه خرمشهر و آبادان در جنوب خوزستان رساندیم.

رئیس جمهور در ادامه اقدامات صورت گرفته در استان خوزستان اشاره کرد و بیان داشت: علیرغم زحمات و تلاش‌های صورت گرفته، پایان نپذیرفته است. یک وقتی بود که نم باران می‌زد و گرد و غبار ایجاد می‌شد و برق می‌رفت که مردم از آن دچار مشکلات فراوان بودند. خب همه قرقره‌های انتقال برق تعویض شد و ماه‌ها وزارت نیرو با این کار درگیر بود اما توانست این مساله را تاحد زیادی برطرف کند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ۴۶ هزار هکتار از زمین‌هایی که گرد و غبار از آنجا ایجاد می‌شد نهال کاری شد و این کار بزرگی بود که توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شد. کارهای بسیار زیادی انجام گرفته اما در عین حال کارهای زیادی باقی مانده است. کارنامه دولت یازدهم و دوازدهم درباره استان خوزستان قابل قبول است، البته امسال هم اگر ما درگیر یک خشکسالی بی نظیر نمی‌شدیم در نتیجه آن مشکلات کمتر می‌بود اما در هر صورت باید مشکلات مردم حل شود.

روحانی همچنین تصریح کرد: اعتراض حق روشن مردم است، تعداد اندکی را اگر کنار بگذاریم؛ بقیه مردم حرف به حقی داشتند که می‌خواستند مشکلات شان حل شود و در این رابطه هیچ حرف و بحثی نیست.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به عملکرد دولت در افزایش تولید برق کشور ابراز داشت: من در پایان می خواهم از وزارت نیرو تشکر کنم، چون این ایام گاهی انتقادهای خیلی تندی هم نسبت به این وزارت خانه شد، این وزارتخانه در دولت یازدهم و دوزادهم کار بسیار بزرگی را انجام داده است. مردم ما مستحضر باشند بیش از ۱۷ هزار مگاوات برق همه کارهایش برای راه‌اندازی در سال ۹۶ انجام شد و قرار بود در سال ۹۷ سرمایه‌گذاری صورت گیرد و اجرایی شود اما با آغاز جنگ اقتصادی ما در این زمینه دچار مشکل شدیم و پروژه متوقف شد. اما در عین حال در این دولت ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده و امروز در مدار است؛ خب الحمدلله صنعت ما توسعه بسیار خوبی داشته و این توسعه صنعتی مخصوصا مصرف برق را افزایش می‌دهد.

وی افزود: امسال از چند جهت با مشکلات مواجه بودیم، خشکسالی و کاهش باران، کاهش تولید برق در نیروگاه های برقآبی و موارد دیگر پدید آمد و به طور طبیعی مردم هم دچار مشکل شدند. ان‌شاءالله در این هفته های گرم که حالا پیش بینی این است که یکی دو هفته خواهد بود و بعد از آن کاهش دما داریم هم سپری شود و مردم کمتر اذیت شوند در این هوای گرم.

روحانی در ادامه سخنان خود، گفت: در عرض دو سال اخیر وزارت نیرو برای آب و برق کشور ۱۳۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است و در طول دو سال همه آن به افتتاح رسیده است که بخشی هم در همین امروز بود که بیش ۲ هزار میلیارد تومان طرح هایی بود که به افتتاح رسید. من از همه مهندسان و تلاشگران کشور تشکر و قدردانی می‌کنم این آخرین افتتاحی است که ما در وزارت نیرو داریم. همچنین از تلاش های زیادی در حوزه های و بخش های مختلف زیر مجموعه وزارت نیرو مانند آب، برق، شیرین‌سازی آب، انتقال آب، تولید برق، فاضلاب و ... به خوبی انجام شد و ما امیدوار هستیم که بتوانیم انتقال آب را به استان‌های مختلف برسانیم. در پایان هم بسیار متشکر و ممنون از همه آن‌هایی که تلاش کردند و مردم عزیزی که امروز در خدمت شان بودیم

منبع: ایلنا

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

نقش اصلی روسیه در راه‌اندازی کانال زنگزور؛ ایران دور می‌خورد؟

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!