جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۴۳۸۲۷
سوال مجلس از وزیر نیرو؛

سهم انرژی هسته‌ای در سبد برق کشور چقدر است؟

وزیر نیرو بیان کرد که براساس سند شورای عالی انرژی سهم انرژی هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰، ۸۴۰۰ مگاوات تعیین شده که در حال حاضر ۱۰۵۰ مگاوات در دست بهره‌برداری است.

به گزارش فراز، رضا اردکانیان وزیر نیرو در جلسه علنی صبح امروز مجلس در پاسخ به سوال هادی بیگی‌نژاد نماینده ملایر درباره‌ی علت عدم پیش‌بینی‌هایی جهت تامین برق هسته‌ای در کشور اظهار کرد: سوال ناظر به این بود که چه پیش‌بینی برای تامین برق مورد نیاز کشور در آینده صورت گرفته و سهم انرژی هسته‌ای در سبد برق کشور چقدر است؟ همچنین وزارت نیرو چه پیگیری‌هایی از دولت و سازمان انرژی اتمی کرده است؟.

وی افزود: در سال ۱۳۸۳ اساسنامه قانونی شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران به تصویب و تایید شورای نگهبان رسید، امر مکان‌یابی، طراحی، تامین سوخت هسته‌ای و بهره‌برداری از نیروگاه هسته‌ای به این شرکت محول شد. وزارت نیرو هم وظیفه جایابی بهینه برآورد بار، تعیین ظرفیت مناسب با شبکه برق را عهده‌دار است. در گذشته این مسئولیت با وزارت نیرو بود اما در سال ۶۰ از وزارت نیرو جدا شد و در سال ۸۳ مستقیم به شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران واگذار شد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: شورای عالی انرژی کشور در مهرماه سال گذشته سند تراز و تولید گاز مصرفی کشور تا افق ۱۴۲۰ را تصویب کرد. شورای عالی انرژی کشور به مسئولیت رئیس جمهور بوده که دبیرخانه آن در سازمان برنامه و بودجه است و وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی و سایر دستگاه‌ها نیز در آن عضو هستند.

وی ادامه داد: طبق این سند مصوب سهم انرژی هسته‌ای در سبد انرژی کشور تا سال ۱۴۲۰، ۸۴۰۰ مگاوات تعیین شده است فعلا ۱۰۵۰ مگاوات در دست بهره‌برداری داریم. ان‌شاء‌الله تا ساعت ۱۴۰۷، دو واحد ۱۰۵۰ مگاواتی دیگر جمعا ۲۱۰۰ مگاوات به ۱۰۵۰ واحد فعلی اضافه می‌شود. همچنین تا سال ۱۴۱۵، دو واحد دیگر در منطقه مکران جمعا به ظرفیت ۲۱۰۰ مگاوات افزوده شده و تا سال ۱۴۲۰ هم سه واحد دیگر اضافه می‌شود تا تکلیف ۸۴۰۰ مگاوات روشن شود.

اردکانیان در ادامه گفت: واحدهای دوم و سوم در حال ساخت است. ما در وزارت نیرو با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته به دنبال فراهم کردن امکانی هستیم که نیروگاه اتمی حاشیه خلیج فارس و دریای عمان برای این واحدها از طریق خطوطی به داخل کشور انتقال پیدا کند. این نیروگاه‌ها از آن جهت ارزشمند است که فشار و درجه حرارت بخار ورودی به توربین در آنها بسیار پایین‌تر از نیروگاه‌های بخار بوده و عمر بیشترین دارد همچنین آلودگی زیست محیطی نداشته و انرژی پاک تلقی می‌شود. هزینه سوخت هم پایین است لذا در کانون توجه قرار داشته و باید با برنامه ریزی دقیق به یک نقطه روشن برسیم.

وزیر نیرو بعد از سخنان بیگی‌نژاد نماینده ملایر مبنی بر تشکیل جلسه‌ای در دفتر نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر نفت و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: با کمال میل این پیشنهاد را می‌پذیرم فکر می‌کنم گام بلندی با مشارکت مجلس بوده و می‌تواند به تنظیم نقشه راهی برای کوتاه مدت و بلند مدت منجر شود.

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!