جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۳
کد خبر: ۴۳۰۳۳

تاثیرات عربستان بر ارزش نفت خام جهان

طبق نظرسنجی اس اند پی گلوبال پلاس، عربستان سعودی بزرگترین افزایش ماهانه تولید را داشت و ۳۶۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کرد

به گزارش فراز، نظرسنجی اس اند پی گلوبال پلاتس نشان داد تولید نفت گروه اوپک پلاس در ماه مه ۴۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و عربستان سعودی حدود ۸۴ درصد سهم در این افزایش تولید داشت.

گروه اوپک پلاس که تقریبا هفت میلیون بشکه در روز از تولیدش را در آوریل محدود نگه داشته بود، با پیش بینی بهبود تقاضا در فصل سفرهای تابستانی و اقتصاد جهانی قویتر، ماه میلادی گذشته تولیدش را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

طبق یافته های نظرسنجی پلاتس، اوپک که متشکل از ۱۳ عضو است، در ماه مه ۲۵.۷۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ بود که عربستان سعودی به دلیل اختلاف نظر درباره نحوه مدیریت بازار با روسیه، جنگ قیمت کوتاهی را به راه انداخت. تولیدکنندگان غیراوپک شامل ۹ کشور ۱۳.۲۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که نسبت به آوریل تغییری نداشت.

بر اساس این نظرسنجی، با وجود افزایش تولید، نرخ پایبندی به توافق محدودیت عرضه در ماه مه ۱۱۱.۴۵ درصد بود که در مقایسه با ۱۱۱.۱۶ درصد در آوریل تفاوت زیادی نداشت.

عربستان سعودی بزرگترین افزایش ماهانه تولید را داشت و ۳۶۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کرد که بخشی از آن کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز بود که در ماههای پیش انجام داده بود. این کشور ۸.۵۰ میلیون بشکه در روز در ماه مه تولید کرد که همچنان ۷۳۰ هزار بشکه در روز پایین سهمیه تولید ۹.۲۳ میلیون بشکه در روز تحت پیمان اوپک پلاس است.

طبق محاسبات پلاتس، با پایان کاهش تولید داوطلبانه عربستان سعودی، نرخ پایبندی اوپک پلاس به محدودیت عرضه به ۹۹.۵۱ درصد کاهش پیدا می کند.

بنا بر یافته های نظرسنجی پلاتس، صادرات نفت عربستان سعودی در ماه مه در واکنش به تقاضای قوی مشتریانش افزایش چشمگیری پیدا کرد و ذخایر نفت و تولید پالایشگاهی این کشور هم رشد مستمری داشت.

عربستان سعودی با توجه به نشانه های تسریع رشد اقتصادی، قرار است در ژوئن ۳۵۰ هزار بشکه در روز و در ژوییه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند.

در این بین، روسیه که بزرگترین تولیدکننده گروه اوپک پلاس است، نرخ پایبندی خود را در ماه مه به ۹۴ درصد رساند. روسیه که از مارس بالاتر از سهمیه اش نفت تولید می کند، تولید نفت را در آوریل به میزان چشمگیری افزایش داد و در ماه مه تنها ۱۰ هزار بشکه در روز به تولیدش افزود و سطح تولید این کشور به ۹.۵۱ میلیون بشکه در روز رسید. این بزرگترین سطح تولید روسیه از زمان جنگ قیمت در آوریل سال ۲۰۲۰ بوده و همچنین بالاتر از سهمیه ۹.۴۲ میلیون بشکه در روز این کشور تحت پیمان محدودیت عرضه اوپک پلاس است.

نرخ پایبندی عراق در ماه مه اندکی بهبود یافت و به ۸۸.۶ درصد رسید. این کشور ۳.۹۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۲۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش افزایش نشان داد.

کشورهای امارات متحده عربی و کویت هم مطابق با سهمیه ماه مه به تولیدشان افزودند و به ترتیب ۲.۶۴ میلیون بشکه در روز و ۲.۳۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند.

عمده توجه اوپک پلاس و بازار در هفته های اخیر روی ایران بوده است که سرگرم مذاکره با دیپلماتهای اروپایی و آمریکایی برای احیای برجام است که به رفع تحریمها علیه صادرات نفت منجر خواهد شد.

تولید نفت ایران در ماههای اخیر با انتظار برای دستیابی به توافق رو به رشد بوده است اما طبق نظرسنجی پلاتس، تولید نفت ایران در ماه مه ۲.۴۳ میلیون بشکه در روز بود که نسبت به آوریل تغییری نداشت.

وزیران اوپک پلاس که اعلام کرده اند فضا را برای بازگشت نفت ایران به بازار فراهم خواهند کرد، هنوز درباره سطح تولید در ماه اوت و پس از آن تصمیم نگرفته اند و قرار است اول ژوییه (۱۰ تیر) در این باره مذاکره کنند. ایران از مشارکت در توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس معاف بوده است.

لیبی که یکی دیگر از اعضای معاف شده اوپک است، در ماه مه با وجود کاهش اندک صادرات، تولیدش را ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش داد و به ۱.۱۵ میلیون بشکه در روز رساند.

ونزوئلا که سومین تولیدکننده معاف از مشارکت در توافق محدودیت عرضه است، تولیدش را به ۵۴۰ هزار بشکه در روز بهبود بخشید.

نظرسنجی پلاتس که تولید چاه نفت را حساب می کند، با تحقیقات از مقامات صنعت نفت، معامله گران و تحلیلگران و همچنین بررسی آمار کشتیرانی، ماهواره ای و ذخایر نفت تهیه می شود.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!