جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
چهارشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۲۰۹۸۹

خصوصی سازی بیمه البرز؛ دولت می خواهد، مدیران نمی خواهند؟

در حالی که سعی دولت خصوصی سازی شرکتهای دولتی است و بازار سرمایه هم تشنه عرضه سهم های ارزنده دولتی هست اما برخی مدیران دولتی برخلاف تصمیم کلی دولت حرکت می کنند.اخیرا دولت صندوق ETF دارا یکم که شامل بخشی از باقیمانده سهام دولت در شرکتهای بانک ملت، بانک

در حالی که سعی دولت خصوصی سازی شرکتهای دولتی است و بازار سرمایه هم تشنه عرضه سهم های ارزنده دولتی هست اما برخی مدیران دولتی برخلاف تصمیم کلی دولت حرکت می کنند.

اخیرا دولت صندوق ETF دارا یکم که شامل بخشی از باقیمانده سهام دولت در شرکتهای بانک ملت، بانک تجارت،بانک صادرات بیمه البرز و بیمه اتکائی امین است، را تشکیل داده. صندوق مورداشاره به دلایل مختلف در زمان عرضه ، شامل بخشی از سهامهای مذکور بوده ولی بخشی دیگر از سهام ها همچنان در کد دولت باقی مانده است و دولت سعی در فروش آنها به صورت مستقیم را دارد.

فروش باقیمانده سهام دولت به صورت مستقیم به مردم در گرو شناخته شدن ارزش واقعی شرکتهای مذکور توسط بازار است ولی برخی شرکتها و یا به عبارتی مدیران برخی شرکتها چندان علاقه ای به فروخته شدن سهام دولت در شرکتهای مذکور ندارند تا جایی که با بد جلوه دادن اوضاع شرکت ، تلاش می کنند از استقبال مردم برای خرید باقیمانده سهام دولت جلوگیری کنند.

به عنوان مثال شرکت بیمه البرز از محل منابع خود، در بورس سرمایه گذاری کرده و در حال حاضر ارزش این یک قلم دارایی، بالغ بر 7500 میلیارد تومان است که از ارزش کل سهام شرکت در بورس بالاتر هست. این در شرایطی است که دارایی اصلی شرکت مذکور، علیرغم ارزنده بودن پورتفوی آن، زمینها و املاکِ در اختیار آن است نه پورتفوی مورد اشاره. به طوری که فعالان صنعت، با توجه به تعدد املاک و زمینهای در اختیار، شرکت بیمه البرز را به عنوان شرکت ساختمانی هم خطاب می کنند.

دولت پس از انتقال 6 درصد سهام خود در شرکت بیمه البرز به صندوق ETF دارا یکم همچنان مالکیت 11 درصد دیگر سهام را دارد و در روزهای اخیر و با توجه به کشش بازار ، سعی به فروش سهام خود داشته اما در این بین اتفاقات دیگری رقم خورده که با مطالعه گزارش 3 ماهه منتشر شده از سوی شرکت بیمه البرز در سایت بورس می توان به آن پی برد.

شرکت بیمه البرز در سه ماهه اول سال جاری صرفا از محل سرمایه گذاریهای خود در بورس موفق به کسب سود قابل توجه 177 میلیارد تومانی (به ازای هر سهم 44 تومان) شده است اما با اخذ ذخایر بیش از اندازه علیرغم کاهش ضریب خسارت در 3 ماهه سال جاری نسبت به سنوات قبل، نه تنها زیان عملیاتی برای این شرکت ثبت شده، بلکه باعث کاهش سود خالص شرکت به ازای هر سهم به 25 تومان هم شده است. تایید ادعای اخذ ذخائر اضافی ، گزارش حسابرسی سال ۱۳۹۸ هست که طبق بند ۴ همان گزارش، شرکت اقدام به اخذ ذخیره مازاد ۸۰۰ میلیارد تومانی در دفاتر نموده است.

آیا دولت و سایر سهامداران شرکت بیمه البرز که خود عمدتا از شرکتهای خصولتی هستند تاکنون از شرکت مذکور پرسیده اند که دلیل اخذ ذخائر بیش از اندازه در حسابهای شرکت چیست؟ آیا این عمل بازار سرمایه را گمراه نمی کند؟

باید به این موضوع توجه داشت که اخذ ذخائر فراتر از واقعیت، دست مدیران شرکت را در انجام هزینه های غیرواقعی باز خواهد گذاشت.

شاید به جرات بتوان گفت که عمده گزارش های افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائیها در عرض کمتر از دو ماه نهایی شده و به مرحله تصمیم گیری مجمع رسیده است؛ در صورتی که گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت بیمه البرز بیش از 4 ماه است که موفق به اخذ تائیدیه از بورس نشده. آیا دلیل این امر کم کاری مدیران مجموعه مذکور است یا قصد و نیتی برای فراری دادن بازار سرمایه از خرید سهم وجود دارد؟

به نظر می رسد دولت و سهامداران عمده شرکت مذکور، باید تکلیف خود را با مدیران آن مجموعه مشخص کنند و دولت برای بازار سرمایه شفاف کند که آیا واقعا به دنبال فروش سهام خود در بازار سرمایه است یا خیر؟

Vv

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!