جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ 26 April 2024
پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
کد خبر: ۴۵۷۷۵

جنگ در افغانستان؛ هرات و قندهار در تصرف طالبان!

جنگ در افغانستان؛ هرات و قندهار در تصرف طالبان!
گزارش‌ها از افغانستان حاکی از آن است که طالبان وارد شهر هرات شده و بخش‌هایی از این شهر از جمله ارگ تاریخی هرات به دست طالبان افتاده‌ است.

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان با نشر ویدیویی ادعا کرده‌ است که این گروه فرماندهی پولیس هرات را تصرف کرده‌اند. در یک ویدیو دیگر دیده می‌شود که طالبان قلعه اختیارالدین یا ارگ هرات را نیز تصرف کرده‌اند.

 

مسئولان امنیتی و مقام‌های محلی هرات تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند. پیش‌تر عبدالصبور قانع؛ استاندار هرات اطمینان داده بود که این استان سقوط نخواهد کرد. گفته می‌شود نیروهای مقاومتی مردمی به رهبری اسماعیل خان در خط مقدم نبرد با این گروه تروریستی در هرات هستند.

 

همزمان در شهر قندهار شاهدان عینی از حضور طالبان در بخش‌هایی از مرکز شهر خبر داده‌اند. گفته شده است که جنگ شدیدی در این شهر میان طالبان و نیروهای دولتی جریان دارد. یک خبرنگار ساکن قندهار نوشته است که طالبان را در نزدیک اداره ولایت قندهار مشاهده کرده است. عصر روز گذشته طالبان زندان مرکزی قندهار را تصرف کردند و مدعی شدند که صدها زندانی را رها کرده‌اند.

 

صبح امروز گزارش‌هایی از استان غزنی منتشر شد. مبنی بر اینکه داوود لغمانی، استاندار غزنی، شهر را به گروه طالبان واگذار کرده و به سوی کابل رهسپار شده است. تصاویری از لغمانی منتشر شد که طالبان را در حال بدرقه او نشان می‌دهد. در یکی از ویدئوها که از سوی گروه طالبان فیلمبرداری شده است، گفته می‌شود «این والی دولت است که ولایت را به مجاهدین تسلیم کرد».

 

از غرب افغانستان استان فراه، طلوع‌نیوز گزارش داده است که این شهر نیز به دست طالبان سقوط کرده است. نیروهای امنیتی میدان هوایی و ارتش این استان را ترک کرده‌اند و فراه کاملا به تصرف طالبان درآمده‌ است.

 

شهرهای هلمند و باغیس نیز امشب به تصرف طالبان در آمدند. واگذاری مناطق و شهرها در ماه‌های گذشته و با افزایش جنگ بیشتر شده است. در روزهای گذشته استان بغلان در آنچه سقوط مرموز خوانده می‌شود به دست طالبان افتاد. 

 

با تصرف هرات و قندهار، طالبان حالا بر مراکز ۱۴ استان کنترل پیدا کردند. در پی سقوط مراکز ۱۰ ولایت به دست طالبان، الجزیره گزارش داد که دولت برای توقف خشونت، به این گروه پیشنهاد تقسیم قدرت را داده‌است.

 

طی روزهای اخیر مارشال دوستم، به منظور دفاع از مزار شریف و بقیه استان‌های شمالی، از کابل به مزار شریف رفته است. دوستم روز گذشته هشدار داد که طالبان در شمال محاصره خواهند شد و سرنوشت بدی در انتظار آنهاست. جنگ دوستم در مزار شریف می‌تواند بر آینده سیاسی افغانستان تاثیر بسزایی داشته باشد. در صورتی‌که تمام استان‌های شمالی افغانستان سقوط کند، سقوط کابل نیز دور از ذهن نیست.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

پرسش افکار عمومی به بهانه چالش با کریمی قدوسی

درآمد رائفی پور از کجاست؟!

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!