جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۴۵۶۸۱
همزمان با پیش‌روی طالبان در افغانستان

ایالات متحده خلیلزاد را به دوحه می‌فرستد

ایالات متحده خلیلزاد را به دوحه می‌فرستد
پس از تصرف ششمین مرکز استانی افغانستان به همراه شهرهای مرزی و مسیرهای تجاری توسط طالبان، ایالات متحده اعلام کرد نیروهای امنیتی افغانستان وظیفه دارند از این کشور دفاع کنند.

جو بایدن، رییس جمهوری امریکا گفته است که ماموریت نظامی امریکایی‌ها در افغانستان، ۳۱ اوت پایان می‌یابد. او معتقد است که مردم افغانستان باید برای آینده خود تصمیم بگیرند چرا که او نسل دیگری از آمریکایی‌ها را به جنگ ۲۰ ساله نمی‌فرستد. وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که زلمی خلیلزاد، فرستاده امریکا در امور افغانستان به قطر رفته و در آنجا طالبان را تحت فشار قرار خواهد داد تا حمله نظامی خود را متوقف کرده و مذاکره برای حل و فصل سیاسی را انجام دهند. به گفته وزارت خارجه آمریکا، در مذاکرات سه روزه، نمایندگان دولت‌ها و سازمان‌های چند جانبه برای «کاهش خشونت و آتش بس و تعهد به رسمیت نشناختن دولت تحمیل شده با زور» فشار خواهند آورد.

 

طالبان که برای بازپس‌گیری قوانین سختگیرانه امارت اسلامی در سال ۲۰۰۱ تلاش می‌کنند، با عقب‌نشینی نیروهای خارجی، عزم خود را برای شکست دولت جزم کرده‌اند. آن‌ها روز دوشنبه ایبک، مرکز استان شمالی سمنگان را تصرف کردند. ضیاءالدین ضیا، نماینده مجلس در ایبک گفت: «در حال حاضر طالبان با نیروهای افغان در حال مبارزه برای تصرف مقر پلیس و محوطه فرماندار این ولایت هستند.»

 

طالبان در روزهای اخیر سه مرکز استان را تصرف کردند. زرنج در استان نیمروز در جنوب، سرپل در استان شمالی به همین نام و تالقان، در شمال شرق استان تخار. آن‌ها قبلا مرکز استان شمالی قندوز و لشکرگاه، مرکز استان هلمند را تصرف کرده بودند.

 

جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفته که ایالات متحده عمیقا از این روند نگران است. اما نیروهای امنیتی افغان توانایی مبارزه با این گروه تروریستی را دارند. کربی گفت: «این‌ها نیروهای نظامی آن‌ها هستند، این‌ها مرکز استان‌های آنها هستند، مردم آن‌ها باید از آن‌ها دفاع کنند.» کربی در پاسخ به این سوال که اگر نیروهای امنیتی افغانستان درگیر نباشند، نیروهای نظامی امریکایی چه کاری می‌توانند انجام دهند گفت آن‌ها (نیروهای امریکایی) نمی‌توانند کمک زیادی انجام دهند. 

 

مقاماتی در ایالات متحده که نخواستند نام‌شان فاش شود، می‌گویند در حالی که ارتش اوایل سال جاری به بایدن هشدار داده بود که با خروج نیروهای امریکایی مرکز استان‌ها سقوط می‌کند، آن‌ها هنوز از سرعت تصرف برخی شهرها توسط طالبان متعجب شده‌اند. در حالی که طالبان مرکز تعدادی از استان‌ها را تحت کنترل خود درآوردند، ایالات متحده کمتر از دوازده حمله در روزهای اخیر به مواضع طالبان انجام داد.

 

سرزنش‌ها

 

پیشروی‌های طالبان باعث جرم‌انگاری علیه خروج نیروهای خارجی شده است. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا به دیلی‌میل گفت که توافق سال گذشته بین ایالات متحده و طالبان «یک معامله فاسد» بود. والاس گفت که دولتش از برخی متحدان ناتو خواسته است که نیروهای خود را پس از خروج ایالات متحده در افغانستان نگه دارند. وزیر دفاع آلمان پس از آن که طالبان قندوز را در محل استقرار نیروهای آلمانی برای یک دهه مستقر کردند، درخواست بازگشت سربازان خود به افغانستان را رد کرد. نیروهای امنیتی افغان با حمله متقابل تلاش کردند تا طالبان را که بر قندوز غلبه کرده بودند، شکست دهند. در حالی که ساکنان از محل درگیری گریختند و صدای مداوم شلیک و انفجار را توصیف کردند. در غرب افغانستان، نزدیک مرز با ایران، مقامات امنیتی گفتند که درگیری شدید در حومه هرات در جریان است. عارف جلالی، رئیس شفاخانه منطقه‌ای هرات می‌گوید که در ۱۱ روز گذشته ۳۶ نفر کشته و ۲۲۰ نفر زخمی شده‌اند. بیش از نیمی از زخمی‌ها غیرنظامی بودند. هرو لودوویک دی لیس، نماینده یونیسف در افغانستان می‌گوید: «جنایات روز به روز بیشتر می‌شود.» یونیسف اعلام کرد که در ۷۲ ساعت گذشته ۲۰ کودک تنها در استان قندهار کشته و ۱۳۰ کودک دیگر زخمی شده‌اند.

 

شهروندان فرار می‌کنند

 

 در قندوز بسیاری از خانواده‌ها، برخی با کودکان خردسال و زنان باردار، خانه‌های خود را رها کردند. به این امید که بتوانند خود را به امنیت نسبی شهر کابل برسند. غلام رسول، یک مهندس است. او در تلاش بود تا اتوبوسی را اجاره کند و خانواده‌اش را به پایتخت برساند. صدای تیراندازی در خیابان‌های شهر زادگاهش آرامش را از آن‌ها گرفته بود. رسول به رویترز گفت: «ممکن است ما را مجبور کنند تا کابل راه برویم، اما مطمئن نیستیم که آیا ممکن است در راه کشته شویم یا سالم برسیم. درگیری‌های زمینی حتی برای ۱۰ دقیقه هم متوقف نشد.

 

او و چند تن دیگر از ساکنان قندوز و یک مقام امنیتی گفتند که نیروهای امنیتی افغان عملیات پاکسازی طالبان را از قندوز آغاز کرده‌اند. مقامات دولتی نیز گفته‌اند که طالبان یک مدیر ایستگاه رادیویی افغانستان را کشتند. این آخرین حمله در صف طولانی حملات کارکنان رسانه‌ها بود. حتی پس از آنکه شهر کابل شاهد حملاتی در مناطق دیپلماتیک بود، هزاران نفر تلاش می‌کنند وارد کابل شوند.

 

محمد نعیم وردک، سخنگوی طالبان روز یکشنبه در گفتگو با تلویزیون الجزیره به ایالات متحده هشدار داد که از مداخله بیشتر برای حمایت از نیروهای دولتی جلوگیری کند.

منبع خبر : france24
منبع: france24
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!