جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ 19 April 2024
سه‌شنبه ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
کد خبر: ۴۴۹۳۹
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با فراز:

در مورد طالبان سوالات و ابهامات زیادی داریم

در مورد طالبان سوالات و ابهامات زیادی داریم
مرز مشترک طولانی ایران و افغانستان و مناسبات فرهنگی و تاریخی باعث شده همواره دو کشور از همدیگر تاثیر پذیر باشد بر این اساس نقش ایران در روند صلح افغانستان غیر قابل انکار است.
نویسنده :
فریبا قلی زاده

همزمان با خروج نیروهای نظامی خارجی، درگیری‌ها میان نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و گروه طالبان در شهرهای مختلف این کشور ادامه دارد. در برخی از شهرستان‌های افغانستان مردم نیز در برابر طالبان بسیج عمومی شکل داده‌اند. در این میان نقش ایران که گذشته پرفراز و نشیبی با طالبان داشته، اهمیت بیشتری در روند صلح افغانستان به خود گرفته است. 

 

«ابوالفضل عمویی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است این روزها امنیت افغانستان مهم‌ترین مسئله ایران است. او در گفت‌وگو با خبرنگار «فراز» درخصوص نقش ایران در روند صلح افغانستان گفت: «ایران با نگرانی تحولات افغانستان را دنبال می‌کند. خروج غیرمسوولانه آمریکا از این کشور چالش‌های جدیدی برای مردم افغانستان به وجود آورده است. اتفاقی که تاثیرات نگران کننده‌ای برای ایران نیز در پی خواهد داشت. ما تحولات افغانستان را به دقت رصد می‌کنیم. ایران با تمام گروه‌های افغانی ارتباط دارد و از این فرصت برای دعوت آن‌ها به صلح و گفت‌وگو برای ایجاد یک دولت واحد که شامل وحدت ملی باشد دعوت می‌کند».

 

او در این‌باره ادامه می‌دهد: «از نظر ایران در افغانستان باید یک دولت وحدت ملی شکل بگیرد تا تمامیت ارضی این سرزمین را حفظ کند. همه گروه‌ها و مذاهب و اقوام باید در این دولت جایگاه و نقش خود را داشته باشند و حقوق اقلیت‌ها نیز به رسمیت شناخته شود. در همین چهارچوب ایران به واسطه ارتباطاتش از گروه‌های مختلف دعوت به عمل آورده و اقدامات مختلفی نیز انجام داده است. از جمله اینکه مدتی قبل دور اول گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را در تهران برگزار کردیم و به زودی دور دوم گفت‌وگوها نیز برگزار خواهد شد. ما از گفت‌وگوهایی که بین طرف‌های افغانی برگزار شوند همیشه حمایت کرده‌ایم و امیدواریم در نهایت این گفت‌وگوها منجر به ایجاد یک دولت وحدت ملی شود».

 

مدتی قبل اولین دور مذاکرات بین‌‌افغانی میان نمایندگانی از دولت افغانستان و گروه طالبان در تهران برگزار شد. در این اجلاس وزیر امور خارجه کشور با اشاره به نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان، بازگشت به میز مذاکرات بین الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به روند گفت‌وگوها میان جناح‌های موجود به منظور حل و فصل مناقشات و بحران‌های جاری در آن کشور اعلام کرد. ظریف همچنین بر تعهد جمهوری اسلامی ایران جهت کمک به توسعه همه جانبه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی افغانستان پس از برقراری صلح تاکید کرده بود.

با این حال این روزها کم نیستند رسانه‌هایی که سعی در تطهیر طالبان دارند و تلاش می‌کنند به مخاطب بقبولانند که این گروه تغییر کرده‌اند. عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اما معتقد است ایران طالبان را جزیی از افغانستان می‌داند نه همه افغانستان. پیش از این جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با طلوع نیوز نیز گفته بود طالبان بخشی از راه‌حل آینده‌ی افغانستان است نه راه‌حل آینده‌ی افغانستان. 

ابوالفضل عمویی عضو کمیسیون امنیت ملی در واکنش به تطهیر طالبان توسط برخی جریانات می‌گوید: «اگرچه طالبان در اظهارات رسمی خود اعلام می‌کند که تغییر کرده و نشانه‌هایی از تغییر را نیز نشان می‌دهند، با این حال ما نسبت به سابقه طالبان ابهامات و سوالات زیادی داریم و با نگرانی بسیار موضوعات افغانستان را دنبال می‌کنیم. در همین چهارچوب تاریخ چیزی نیست که انسان آن را فراموش کند. با این حال امنیت در افغانستان مسئله اصلی برای ما است».

 

اوج‌گیری مجدد نظامی طالبان نگرانی زیادی ایجاد کرده است.  بسیاری از شهروندان افغانستان معتقدند که طالبان نسبت به تاریک‌ترین زمان حکومت خود که زنان را سنگسار می‌کردند، به گروه‌های اقلیت دینی و مذهبی حمله می‌کردند و دختران را از رفتن به مدرسه محروم می‌کردند، تغییر نکرده‌اند. گزارش‌ها از افغانستان حاکی از آن است که این گروه پس از تصرف برخی شهرستان‌ها دست به جنایت جنگی زده‌اند. آن‌ها علاوه‌بر کشتار غیرنظامیان زنان را وادار به نکاح با خود کرده و پس از آن به صورت گروهی به آن زن تجاوز می‌کنند. در برخی شهرستان‌ها طالبان حضور زنان بیرون از خانه بدون همراهی محرم را منع کرده‌اند. با این حال رهبر طالبان گفته که هیچ کسی نباید در مورد آینده تشویش داشته باشد.

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

همه چیز درباره خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال | پرسپولیس به تامین اجتماعی واگذار می‌شود؟

خاتمی: آگاهانه و صادقانه رأی ندادم تا به هیچکس دروغ نگفته باشم

ظریف اسفند ۱۴۰۲؛ به زودی در فراز ببینید!

پیشنهاد سردبیر

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!