سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ 19 March 2024
شنبه ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۶۲۷۳۷

ترامپ به احتمال زیاد نامزد حزب جمهوری‌خواه خواهد بود

آقای ترامپ، شانس واقعی برای تبدیل‌شدن به رئیس‌جمهور بعدی امریکا را دارد. بازارهای شرط‌بندی شانس او را برای بازگشت به کاخ سفید یک به سه می‌دانند...
نویسنده :
مونس نظری

«حالا شانس او برای ورود مجدد به دفتر بیضی بسیار بالاست»

 

گفتگوی زنده او با ایلان ماسک در توئیتر، روش نامتعارفی برای راه‌اندازی کمپین ریاست‌جمهوری بود. اما حالا با ورود ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا، رقابت میان نامزدهای جمهوری‌خواه به درستی در جریان است. اولین ایالت‌ها تا ماه ژانویه رأی نخواهند داد. پیش‌بینی انتخابات مقدماتی کار دشواری است. زیرا که انجام نظرسنجی‌هایی با کیفیت کافی از رأی‌دهندگان اولیه در ایالات کلیدی پرهزینه تمام می‌شود. اما با پایان‌یافتن این دوران، با یک نامزد پیشتاز بزرگ و شاید غیر قابل عبور مواجه خواهیم بود: دونالد ترامپ. بنابراین آقای ترامپ، شانس واقعی برای تبدیل‌شدن به رئیس‌جمهور بعدی امریکا را دارد. بازارهای شرط‌بندی شانس او را برای بازگشت به کاخ سفید یک به سه می‌دانند.

 

احزاب معمولاً به بازنده‌ها توجهی نشان نمی‌دهند. اگر تصمیم داشته‌اید که پس از شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ توجه خود را از روی او بردارید، باید بگویم که سخت در اشتباه‌اید. با وجودی که او حامیانش را تشویق کرد با شعار «دزدی را متوقف کنید» وارد کنگره شوند (واقعه‌ای که به جان‌باختن یک افسر پلیس بر اثر سکته مغزی و خودکشی چهار تن منجر شد)، و در حالی که او مسئول تجاوز جنسی نیز شناخته شد، اما این احتمال کاملاً وجود دارد که حزب جمهوری‌خواه یک بار دیگر او را نامزد کند.

 

در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، فکر کردن به جنبش ترامپ، آن هم به عنوان نوعی تسخیر خصمانه حزب، تا حدی منطقی به نظر می‌رسید. اما در سال ۲۰۲۳ شرایط متفاوت شده است. او نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان است؛ چرا که بخش بزرگی از اعضای این حزب واقعاً به او علاقه دارند.

 

شش سالی می‌شود که حامیان او در کمیته ملی جمهوری‌خواهان تأثیرگذارند (مداخلاتی دارند). بیش از نیمی از جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ و زیر پرچم ترامپ انتخاب شدند. و تقریباً تمام جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا که حاضر به صلح با او نشده‌اند، حالا یا برکنار شده‌اند و یا بازنشسته. از ده عضو مجلس نمایندگان که در ژانویه ۲۰۲۱ رأی به استیضاح ترامپ دادند، تنها دو نفر در آنجا باقی مانده‌اند. نسبت حزبی این گروه در انجمن‌های پارلمانی‌شان حالا چیزی در حدود ۱۰۰ به ۱ است.

 

گذشته از آنکه مبارزات انتخاباتی ترامپ حالا به نسبت سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ سازمان‌دهی بسیار بهتری پیدا کرده است. تجزیه‌و‌تحلیل ما از مراحل مقدماتی انتخابات گویای آن است که شکست ترامپ این بار کار بسیار دشواری است. او به طرز خیره‌کننده‌ای پیشتاز است: نظرسنجی اکونومیست در YouGov نشان می‌دهد که رأی‌دهندگان مقدماتی جمهوری‌خواه با ۳۳ درصد، ترامپ را به دی‌سانتیس ترجیح می‌دهند.

 

هم‌چنین که او پیشتاز بزرگی در حمایت از جمهوری‌خواهان منتخب است (که اغلب معیار پیش‌بینی خوبی برای آنچه که اتفاق خواهد افتاد، هستند). در سال ۲۰۱۶ ترامپ از حمایت بسیار کمتری به نسبت حالا برخوردار بود.

 

هنوز هم رأی‌دهندگان جمهوری‌خواهی وجود دارند که خواهان جایگزینی اویند _سهم ۵۸ درصدی ترامپ در نظرسنجی‌ها بدین معناست که هنوز رأی نزدیک به نیمی از رأی‌دهندگان ابتدایی معلوم نشده است. با این وجود مشکلات هماهنگی مخالفان ترامپ موضوع دلهره‌آوری است. افراد نزدیک به کمپین او به صورت خصوصی اعلام کرده‌اند که هرچه نامزدهای بیشتری به انتخابات مقدماتی ورود کنند، و میدان رقابت تقسیم شود، برای نامزد آنها بهتر است.

 

برخی به نامزدهای غیرترامپی پول می‌دهند تا از ادامه رقابت صرف‌نظر کنند. اینجا نیز مهندسی وحدت حول یک نامزد واحد غیرترامپی در حال شکل‌گیری است؛ درست همان‌طوری که دموکرات‌ها در سال ۲۰۲۰ در مورد جو بایدن به این وفاق رسیدند؛ تا جلوی برنی سندرز، یک نامزد چپ‌گرا را بگیرند.

 

نقطه تقاطع تقویم ابتدایی انتخابات و پرونده‌های معلقی که علیه ترامپ وجود دارند، تداعی کابوس‌اند. محاکمه او برای جعل سوابق در نیویورک، اندکی پس از سه‌شنبه‌ی بزرگ، یعنی زمانی که بیش از ۱۲ ایالت رأی می‌دهند، آغاز خواهد شد. نه این پرونده و نه هیچ‌یک از تحقیقات دیگری که ترامپ با آنها مواجه است، احتمالاً تا پایان دوره مقدماتی حل‌و‌فصل نخواهد شد.

 

بنابراین این احتمال هست که نامزد یکی از دو حزب بزرگ، در صورت حضور در برگه آراء، مورد اتهامات کیفری قرار بگیرد. امریکا پیش‌تر برخورد بدی با رؤسای جمهور داشته است. تا به حال کسی نبوده که در یک محاکمه جنایی نیز متهم شناخته شده باشد.

 

شاید فکر کنید که در این مرحله شمار زیادی از رأی‌دهندگان، ترامپ را تنها می‌گذارند. شاید. اما اوایل سال جاری، زمانی که هیئت‌منصفه متوجه شد که او ۳۰ سال پیش زنی را مورد آزار جنسی قرار داده است، حکم او تأثیر چندانی بر شمار آراءاش نگذاشت. ترامپ ماهرانه توانسته است رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه را قانع کند که او قربانی‌ای بیش نبوده است. دموکرات‌ها و بسیاری از متحدان امریکایی، ترامپ را تهدیدی جدی برای دموکراسی می‌دانند (همان‌طور که ما؛ یعنی روزنامه اکونومیست).

 

در حال حاضر کمپین انتخاباتی او، اتهامات را به مدعی برگردانده است. این کمپین اخیراً اعلام کرده: «انتخابات ۲۰۲۴ معلوم خواهد کرد که آیا ما می‌توانیم جمهوری خود را حفظ کنیم؛ یا اینکه امریکا در مقابل نیروهای تاریک استبداد تسلیم شده است.»

 

آنهایی که بپذیرند مخاطرات واقعی، موارد برشمرده هستند، احتمالاً نقص‌های بی‌شمار و آشکار دونالد ترامپ را نادیده گرفته‌اند. تصور کنید که نوامبر ۲۰۲۴ است و آقای ترامپ و پرزیدنت بایدن بار دیگر با هم رقابت می‌کنند. آیا امکان برنده‌شدن ترامپ وجود دارد؟

 

چیزی تا انتخابات سراسری باقی نمانده است. کالج انتخاباتی یک برتری جزئی به جمهوری‌خواهان می‌دهد. آخرین ریزش به ۴۰ سال پیش برمی‌گردد. از آن زمان، امریکا به لحاظ سیاسی به صورت مساوی تقسیم شده است؛ چرا که به ندرت پیش می‌آید رأی‌دهندگان جناح خودشان را تغییر بدهند.

 

بایدن دارای نقاط قوتی است که کمتر مورد توجه‌اند. کما اینکه هیچ‌کس او را رقیب سهمگینی نمی‌داند. اگر کشور وارد رکود شود، این شانس دونالد ترامپ است که افزایش پیدا می‌کند. برخی تاکتیک‌های مطرح‌شده برای متوقف‌کردن ترامپ در مراحل مقدماتی (نظیر ورود شخص ثالث یا القای ناامیدی) به راحتی باعث شده‌اند که او نه‌تنها متوقف نشود، بلکه قدرت بیشتری نیز پیدا کند.

 

دونالد بدقلق

 

همه این‌ها بدین معناست که شما باید این احتمال را جدی بگیرید که رئیس‌جمهور بعدی امریکا کسی است که در غرب انشقاق ایجاد می‌کند و اسباب مسرت ولادیمیر پوتین را فراهم می‌آورد. کسی که نتایج انتخابات را تنها در صورت پیروزی خودش می‌پذیرد. و اراذل و اوباشی را که ششم ژانویه وارد کاپیتول شدند شهید انگاشته و قابل عفو می‌داند. همان کسی که برای مخالفت با بایدن، نکول در قبال بدهی ملی را پیشنهاد داده است. ترامپ حالا به سبب نقض قوانین کیفری تحت تحقیقاتی متعدد و از جمله اتهام تجاوز جنسی قرار دارد. چه به امریکا اهمیت بدهی و چه به مفهوم دموکراسی، باید امید داشته باشی که دی‌سانتیس یا یکی دیگر از نامزدهای جمهوری‌خواه _هرکسی غیر از ترامپ_ بتواند او را ازین میدان به در کند.

 

 

 

 

منبع خبر : اکونومیست
منبع: اکونومیست
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!