جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۵۹۹۴۷
سد آتاتورک از زلزله آسیب دیده است

ترکیه از ترس فروپاشی سومین سد بزرگ جهان آن را باز کرد/سرازیر شدن سریع آب به سمت عراق

ترکیه در اقدامی بی سابقه سد آتاتورک که ۴۸ میلیارد مترمکعب آب رود فرات را ذخیره کرده است را از بیم فروپاشی اش به دلیل پس لرزه هایی که این کشور اکنون و پس از زلزله ۷.۸ ریشتری روز دوشنبه هفته پیش شاهد آنهاست باز کرده است.

کاربران در شبکه های اجتماعی فیلمی را منتشر کردند که نشان می دهد دولت ترکیه سد«آتاتورک» را از ترس شکسته شدن و  فروپاشی اش به دلیل زلزله شدید و پس لرزه های این زلزله، باز کرده است.

 

 یکی از کاربران در توئتیر نوشت: ترکیه در اقدامی بی سابقه سد آتاتورک که ۴۸ میلیارد مترمکعب آب رود فرات را ذخیره کرده است را از بیم فروپاشی اش به دلیل پس لرزه هایی که این کشور اکنون  و پس از زلزله ۷.۸ ریشتری روز دوشنبه هفته پیش شاهد آنهاست باز کرده است.

 

 

آبی که از سد رها شده با سرعت به سمت «زاخو» در استان «دهوک» عراق به راه افتاده است.

 

به گفته برخی منابع این سد در پی زلزله شدید در ترکیه آسیب دیده است.

 

سد آتاتورک یکی از بزرگترین پروژه های آبی و بزرگترین پروژه تولید برق در ترکیه به شمار می رود که ساخت آن نزدیک به ۱۰ سال طول کشید. در حال حاضر این سد ۲۴۰۰ مگاوات برق تولید می کند.

 

این سد در بالا دست رود فرات واقع در ۸۰ کیلومتری غرب شهر«اورفه» و در ۶۰۰ کلیومتری آنکارا در میان تپه های آناتولی در نزدیکی مرزهای سوریه واقع است.

این در حالی است که شمار جانباختگان زلزله در سوریه و ترکیه نزدیک به ۲۲ هزار نفر رسید. در این زلزله ده‌ها هزار نفر نیز مصدوم شدند.

 

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط دولت ترکیه تاکنون ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر در زلزله شدید در این کشور جان خود را از دست دادند و ۷۴ هزار و ۲۴۲ نفر نیز مصدوم شدند.

پیش از این «فؤاد اوکتای» معاون رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که شمار جان‌باختگان زلزله در ده استان ترکیه به ۱۷ هزار و ۶۷۴ نفر رسید.

اوکتای در کنفرانسی مطبوعاتی گفت که در این زلزله شدید تا کنون ۷۲ هزار و ۸۷۹ نفر نیز مصدوم شدند.

در همین حال، شمار جان باختگان زلزله در سوریه نیز به ۳ هزار و ۵۰۷ نفر افزایش یافت.

منبع خبر : جماران
منبع: جماران
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!