جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ 29 March 2024
شنبه ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۵۹۵۰۷

۴۸ ساعت مهم برای مشخص شدن عیار واقعی ترامپ ۲۰۲۴

با طلوع خورشید روز یکشنبه درک بسیار واضح‌تری از پیشنهاد نامزدی ترامپ در سال ۲۰۲۴ پیدا خواهیم کرد. اینکه آیا باید به طور جدی از این پیشنهاد وحشت‌زده شد و یا این‌یکی هم یک رویداد شبح‌وار زودگذر است...
نویسنده :
مونس نظری

در ۴۸ ساعت آینده معلوم خواهد شد که آیا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، شایسته شهرتی که به عنوان نامزد انتخاباتی ۲۰۲۴ کسب کرده، هست یا صرفاً بخشی از طرح‌واره‌ای است که جمهوری‌خواهان برای آینده کاخ‌سفید در ذهن ترسیم می‌کنند.

 

نکته اول برمی‌گردد به انتخابات روز جمعه که برای ریاست کمیته ملی جمهوری‌خواهان، رونا رامنی مک‌دانیل، شخص مطلوب ترامپ را در مقابل یکی از نمایندگان سابق او یعنی هارمیت دیلون قرار می‌دهد.

 

بازی‌ که شاید در آن مایک لیندل، مدیرعامل MyPillow و نظریه‌پرداز توطئه، برای نجات مک‌دانیل نقش اسپویلری صِرف را ایفا کند.

 

ترامپ روز شنبه عازم نیوهمپشایر است؛ جایی که نامزدی ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۱۶ اولین پیروزی را برایش رقم زد... او قصد دارد پیش از سفر به کارولینای جنوبی (ایالتی که در سال ۲۰۱۶ در میان شلوغی‌های موجود و تنها چند ساعت پس از شمارش آراء به جایگاه ترامپ رونق زیادی داد)، در مقصد نخست با حزب جمهوری‌خواه ایالتی صحبت کند.

 

با وجودی که کلمبیا به عنوان اولین ایستگاه مبارزات انتخاباتی‌اش در تلاش‌های ۲۰۲۴ نام گرفته است، تیم ترامپ در این برهه خاص مراقب است حساسیت خاصی را نسبت به رقابتی تلقی‌شدن این موضوع ایجاد نکرده و شرایط را بیشتر یک گردهم‌آیی دوستانه در ایالتی مهم جلوه دهد... ایالتی که در آن لااقل دو تن از رقبای بالقوه او نیز حضور دارند.

 

صراحتاً باید گفت که ترامپ سه آزمون در پیش دارد. انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۲۲ ثابت کرد که احتمالاً جایگاه ترامپ تا حدی اشباع شده و آسیب‌پذیری پیدا کرده است.

 

در هفته‌هایی که از پی آن آمد _و به دنبال ورودِ به ظاهر بی‌تفاوت ترامپ به عرصه انتخابات در ماه نوامبر_ بازی کارشناسان برای سنجش پتانسیل واقعی او آغاز شد.

 

اما با طلوع خورشید روز یکشنبه درک بسیار واضح‌تری از پیشنهاد نامزدی ترامپ در سال ۲۰۲۴ پیدا خواهیم کرد. اینکه آیا باید به طور جدی از این پیشنهاد وحشت‌زده شد و یا این‌یکی هم یک رویداد شبح‌وار زودگذر است.

 

نظریه‌هایی که همه‌شان قابل اجرا هستند. و این خود نشان این است که هر یک از تقریباً یک‌دوجین رقیب ترامپ نیز مثل خود او پتانسیل پیروزشدن را دارند.

 

و اما به سبب نقش ترامپ در ناکامی میان‌دوره‌ای حزبش بوده که تحقق‌یافتن مطلوب او در ریاست کمیته ملی جمهوری‌خواهان حالا با هاله‌ای از ابهام روبرو شده است.

 

ترامپ به طور رسمی مک‌دانیل، رئیس سابق حزب جمهوری‌خواهان میشیگان و از بستگان سناتور میت رامنی از یوتا (نامزد اول میشیگان، فرماندار ماساچوست، نامزد ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۸ و کاندیدای سال ۲۰۱۲) را تأیید نکرده است.

 

اما از سوی دیگر تیم ترامپ در نمایش اولویت‌های خود نیز عملکرد محتاطانه‌ای نداشته. از زمانی که مک‌دانیل سکان را به دست گرفته، جمهوری‌خواهان شاهد کاهش ۳ درصدی کرسی‌های سنا، و ریزش ۱۹ کرسی در مجلس نمایندگان و هفت فرماندار... و البته افتی مشابه در کاخ‌سفید بودند.

 

و این از دلایل مهمی بوده که احتمال دارد جایگاه او (مک‌دانیل) را در لیست ترجیحات ترامپ تضعیف نماید.

 

ظهور تصادفی مک‌دانیل در عمارت ۱۶۰۰ پنسیلوانیا نیز حالا با حرکت ترامپ مصادف شده است. و این همان بخش داستان است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

و این دغدغه‌ی حائز اهمیتی است که با توقف دیرهنگام ترامپ در ایالت تندرویی نظیر نیوهمپشایر مطرح شده است.

 

ترامپ در آغازین روزهای تلاش خود برای نامزدی سال ۲۰۱۶ توانست بر رقبای سازمان‌یافته خویش در این ایالت غلبه کند. آنجا بود که او توجه خود را به جهانی سیاسی معطوف کرد که تلاش‌ها در آن می‌باید فراتر از منیت‌های او را هدف می‌گرفتند.

 

حالا ترامپ در حال بازگشت به ایالتی است که اوایل کار گفتم: همان‌جا که او توانست با ۳ امتیاز اختلاف از هیلاری کلینتون فاصله بگیرد؛ و چهار سال بعد هم جو بایدن در همین ایالت توانست با اختلافی ۷ امتیازی، ترامپ را پشت‌سر بگذارد.

 

و در همین محیط کریس سونونو، فرماندار جمهوری‌خواه، توانسته حتی در میان برخی دموکرات‌ها نیز مورد تفقد قرار گیرد.

 

بله! درست حدس زدید. سونونو که خود را از بازی جمهوری‌خواهان نیوهمپشایر کنار کشیده است، حالا خیلی نرم در حال آماده‌سازی زمینه‌های نامزدی خویش در سال ۲۰۲۴ است.

 

شاید رویداد نیوهمپشایر در نهایت محکوم به فنا باشد؛ اما هیچ‌یک از اعضای این قبیله را نمی‌شود به طور جدی کنار گذاشت. گذشته ازین که در حال حاضر یافتن فرمانداری که از رهبری یک ایالت لذت ببرد، کار ساده‌ای نیست.

 

ترامپ اواخر روز شنبه را در ایالتی سپری خواهد کرد که لااقل دو نفر در آن انتظار نامزدی سال ۲۰۲۴ را می‌کشند. نیکی هیلی، فرماندار سابق کارولینای جنوبی، که به عنوان سفیر ترامپ در سازمان ملل خدمت کرده و حالا تنها چند هفته فرصت دارد که در مورد نامزدی خود در سال ۲۰۲۴ تصمیم بگیرد.

 

سناتور تیم اسکات نیز از سوی دیگر و به طور جداگانه، عطف به اینکه قانون‌گذار جمهوری‌خواه سیاه‌پوست در سنا است، می‌تواند سروصدای زیادی راه بیندازد.

 

احتمالش وجود دارد که این زوج تا سال ۲۰۲۴ اتحاد کارولینای جنوبی را مختل کند... که این موضوع، چنان‌چه شما یکی باشید مثل ران دسانتیس، فرماندار فرماندار فلوریدا (که انتظار نمی‌رود تا اواخر ماه می اعلانی عمومی منتشر کند)، خود یک هدف تلقی می‌شود.

 

ترامپ به وضوح نگران است که دسانتیس قصد داشته باشد به عنوان معتبرترین رقیب در بحث MAGA ظاهر شود.

 

بنابراین اگر بخواهید بهتان تقلب می‌رسانم:

 

•    ادعای ترامپ برای تاج‌و‌تخت ضعیف است؛ اما از بین‌رفتنی هم نیست.

•    جدال RNC خود نشان ارزشی است آنها برای رهبر خود قائل هستند.

•    سفر به ایالاتی که پیش‌تر در آن نامزد شده، در صدر اقدامات ترامپ قرار دارد.... و این موضوع حتی در مورد رئیس‌جمهور سابقی که قبلاً در ایالات مزبور برنده هم شده باشد، صدق می‌کند.

•    GOP  سیطره وسیعی دارد و احمقانه است فکر کنید این سیطره قابل تضعیف‌شدن است.

•    طی ۴۸ ساعت آینده این فضا را پایش کنید تا بفهمید ترامپ نیرویش واقعی است یا صرفاً یک غول توخالی است.

 

 

 

 

منبع خبر : تایم
منبع: تایم
برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!