سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ 23 April 2024
پنجشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
کد خبر: ۵۳۷۲۷
عبدالرضا فرجی راد تحلیلگر بین المللی در گفتگو با فراز

آژانس آماده نیست پرونده ایران را ببندد/ بعد از انتخابات کنگره کار سخت می‌شود

آژانس آماده نیست پرونده ایران را ببندد/ بعد از انتخابات کنگره کار سخت می‌شود
فرجی راد: ما باید بگوییم آماده هستیم مذاکرات را ادامه بدهیم ولی طرف مقابل این آمادگی را ندارد. ظاهرا با توجه به شواهدی که دیده می‌شود و ایران نیز آن را می‌داند، آژانس آماده نیست پرونده ایران را ببندد.

عبدالرضا فرجی راد تحلیلگر بین المللی در گفتگو با فراز، درباره تضاد بین ابراز ناامیدی آمریکایی‌ها به چشم انداز نزدیک مذاکرات و ابراز امیدواری طرف ایرانی گفت: به نظر من، باتوجه به نامه آخر ایران، امریکا این برداشت را کرده که شرایط فراهم نیست که در مدت زمان کوتاهی به توافق برسیم. لذا جمع بندی نهایی مذاکرات را بعد از انتخابات کنگره انداختند. به همین خاطر امریکایی‌ها در مصاحبه‌های اخیر خود اعلام می‌کنند توافق به این زودی‌ها انجام نخواهد شد.

وی ادامه داد: بالاخره هر دو طرف تلاش می‌کنند توپ را در زمین یکدیگر بیندازند. امریکایی‌ها می‌خواهند توپ را در زمین ایران بیندازند. همچنین اروپایی‌ها بگویند ایران مشغول است. ایرانی نشان می‌دهد که ما آماده همکاری و مذاکره هستیم.

فرجی‌راد گفت: این هم بخشی از سیاستی که ما باید بگوییم آماده هستیم مذاکرات را ادامه بدهیم ولی طرف مقابل این آمادگی را ندارد. درباره پیشنهاد ایران در خصوص بستن پرونده در آژانس باید گفت ظاهرا با توجه به شواهدی که دیده می‌شود و ایران نیز آن را می‌داند، آژانس آماده نیست پرونده ایران را ببندد.

 

بایدن نمی‌خواهد مقابل جمهوری‌خواهان در موضع دفاعی قرار بگیرد

 

وی افزود: طبیعتا ایران هم می‌گویند مذاکره کنیم که خواسته ما را برآورده شود. پرونده هم ببندید که به توافق نزدیک شویم. ولی طرف مقابل براین باور است، این پرونده در آژانس نمی‌تواند بسته باشد و ارتباط با برجام ندارد ولی در حال حاضر هم شرایطی نیست که امریکا بخواهد آن کار را انجام بدهد بلکه تحت فشار جمهوری‌خواهان و لابی اسرائیل است.

فرجی راد در خصوص شعارهایی که دولت بایدن برای احیای برجام در زمان انتخابات می‌داد تصریح کرد:  در حال حاضر احساس می‌کنند که اگر خواسته ایران که بستن پرونده در آژانس است برآورده کنند رقبایشان می‌گویند امتیاز دادید و در موضع دفاعی قرار می‌گیرند. لذا نمی‌خواهند در موضع دفاعی قرار بگیرند و به همین خاطر مذاکرات را بعد از انتخابات انداختند.

این تحلیلگر افزود: اگر ایران و امریکا  از طریق اروپایی‌ها بتوانند با هم توافق کنند و این توافق تا قبل از انتخابات امضا شود به نفع دولت بایدن است. به دلیل اینکه از این طریق می‌تواند امتیاز در انتخابات بگیرند و رای بیشتری از سوی مردم را به خود اختصاص بدهند. به دلیل اینکه مردم آمریکا موافق توافق هستند.

 

اروپا برای تامین انرژی به ایران نیاز ندارد

 

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه ، تحلیلگران بر این باورند هر چه قدر به سرما نزدیک‌تر می‌شویم اروپا به دلیل اتفاقاتی که در بحث انرژی افتاده تمایل بیشتر به احیای برجام دارد پاسخ داد: اروپا به نفت نیاز ندارد به گاز نیاز دارد نفت در دنیا فراوان است. اگر چنین نیازی احساس می‌کردند پس چرا این بیانیه را صادر کردند و توپ را در زمین ایران انداختند. لذا من تصور نمی‌کنم این استدلال خیلی قوی باشد که در واقع ایران عقب می‌اندزد به خاطر اینکه در زمستان امتیاز بگیرد.

فرجی راد در پایان در خصوص چشم انداز مذاکرات خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم، طرف‌های مقابل مجبورند که مذاکره را ادامه بدهند. لذا ادامه این مذاکرات به بعد از انتخابات امریکا کشیده می‌شود. البته اگر جمهوری‌خواهان انتخابات را ببرند کار سخت می‌شود دمکرات‌ها کمتر می‌توانند امتیاز بدهند اما اگر دمکرات‌ها مجلس را ببرند طبیعتا همین روند ادامه دارد.

 

 

برچسب ها:
ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هزینه عملیات نظامی ایران علیه اسراییل چقدر شد؟

مهریه؛ ابزار سودجویی برخی زنان یا زورگویی برخی مردان؟!

یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...

ماجرای انفجار در اصفهان چیست؟| آمریکا: از گزارش‌هایی درباره‌ی حمله اسرائیل به داخل ایران مطلعیم| فعال شدن پدافند هوایی ایران در آسمان چند استان کشور

حمایت از کدام خانواده؟

چرا تروریست‌ها چابهار را هدف گرفتند؟ | ظرفیت بندر چابهار بیشتر از گوادر است | جنبش‌های تجزیه‌طلبانه بلوچی مخالف سرمایه‌گذاری چین در چابهار هستند

۹۵ درصد قصور پزشکی در بیمارستان بیستون؛ دلیل فلج مغزی بهار

بیانیه سیدمحمد خاتمی در ارتباط با حمله به ساختمان كنسولگرى ايران در سوریه

‏‎از حمله تروریستی به مقر نظامی در راسک و چابهار چه می‌دانیم؟| این گزارش تکمیل می‌شود

حالا چه باید کرد؟

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا

مقام معظم رهبری سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کردند

بچه‌های ظریف کجا زندگی می‌کنند؟

پیشنهاد سردبیر

بررسی تامین حقابه هیرمند در گفتگوی فراز با مسعود امیرزاده

طالبان این بار آب را به شوره‌زار نمی‌فرستد؟!

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با فراز پاسخ موشکی و پهپادی به اسراییل را بررسی کرد

چرا ایران عملیات نظامی را از پیش اطلاع داد؟

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!