پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ 28 March 2024
چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۳
کد خبر: ۵۳۷۰۴
قاسم محبعلی، تحلیلگر مسایل بین المللی در گفت و گو با فراز

بدون امکان گزارش‌دهی آژانس، برجام منتفی است

بدون امکان گزارش‌دهی آژانس، برجام منتفی است
تحلیلگر بین‌المللی براین باور است: مسئله پادمان ارتباط مستقیمی با برجام ندارد. اگرچه آژانس مامور برجام است که صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را گزارش کند اما اگر آژانس نتواند، چنین کاری کند عملاً برجام هم منتفی است.

قاسم محبعلی تحلیلگر بین‌المللی در گفتگو با فراز، در خصوص اینکه تصمیم شورای حکام چه تاثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت گفت: اساساً ایران به دلیل اینکه عضو MPT است و بر اساس پادمان و توافقی که با سازمان انرژی هسته‌ای بین‌المللی دارد. همچنین تعهد کرده برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز را براساس پیوستن به کنوانسیون MPT خواهد داشت، منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را نیز دنبال می‌کند، لازم است اطلاعات کافی را برای آژانس فراهم کند که آژانس تبعاً آن‌را گزارش می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر آژانس مدعی که برخی سایت‌ها را در ایران دست یافته که مشکوک به ذرات اورانیوم است. برنامه هسته‌ای ایران به این دلیل به شورای حکام و شورای امنیت رفت که گزارش داده شده ایران پنهانکاری داشته و اطلاعات لازم را به آژانس نداده است. بنابراین، ایران متعهد است با آژانس همکاری کند. اما مسئله پادمان ارتباط مستقیمی با برجام ندارد. اگرچه آژانس مامور برجام است که صلح‌آمیز نمودن برنامه هسته‌ای ایران را گزارش کند اما اگر آژانس نتواند چنین کاری کند عملاً برجام هم منتفی است.

وی درباره نشست اخیر شورای حکام تصریح کرد: شاهد بودیم قطعنامه صادر نشد. به دلیل اینکه این یک تصمیم سیاسی بود که از سوی اروپائی‌ها گرفته شد. قطعنامه قبلی که صادر شد از ایران خواستند با آژانس همکاری کند و اطلاعات لازم را به آژانس بدهند. اگر بخواهند قطعنامه جدید صادر کنند به طور طبیعی باید از قبلی محکم‌تر باشد که برنامه و پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند.

وی در خصوص صحبت‌های گروسی گفت: آقای گروسی در صحبت‌های خود اشاره داشت که ایران با آژانس همکاری نکرده است. شورای حکام بر اساس گزارش‌های مدیرکل و آژانس تصمیم می‌گیرد. آژانس سازمان زیرمجموعه شورای حکام و شورای امنیت است برای اینکه نشان دهد کشورها آیا برنامه هسته‌ای صلح دارند یا ندارند. بنابراین، اینکه آژانس می‌گوید نمی‌توانیم تائید کنیم برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است طبیعتاً یک مسئله منفی که می‌تواند باعث واکنش شورای حکام و شورای امنیت شود.

وی درباره استراتژی ایران بعد از جلسه شورای حکام بدون صدور قطعنامه تصریح کرد: تا زمانی که احراز نشود برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است احتمال برداشتن تحریم‌های بین المللی و تحریم‌های شورای امنیت از سوی آمریکا و اروپا منتفی است. لذا ایران باید این مسئله را جدا از مذاکرات برجام با آژانس به نتیجه‌ای برساند و همزمان مذاکرات برجام را پیش ببرد و این به هم مرتبط هستند. ولی دو کانال متفاوت هستند که ایران باید هر دو را همزمان پیش ببرد.

محبعلی گفت: به نظر می‌رسد اگر ایران در برجام به توافق برسد کمک می‌کند آژانس با هدایت و تشویقی که 5+1 خواهند کرد، پرونده گذشته ایران را ببندد تا بتواند برجام را اجرایی کند. در نتیجه راه حل دیگری وجود ندارد. البته راه حل دیگر این است که ایران روابط خود را با آژانس قطع کند و حتی در بدترین شرایط از MPT خارج شود و عواقب این مسئله را بپذیرد و شبیه کره شمالی عمل کند. در غیر این صورت باید هم با آژانس و هم با 5+1 توافق کند.

 

 

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر

در گفت‌وگوی فراز با ناصر نوبری، آخرین سفیر ایران در شوروی بررسی شد:

برد و باخت ایران در جنگ اوکراین | جمهوری باکو دست‌ساز استالین است

زندگی

هفت‌خوان خرید گوشی‌های اپل در ایران

به دار و دسته آیفون‌دارها خوش آمدید!